I Vampire The Masquerade er der den dejlige ting der hedder willpower. Willpower kan bruges til at give en ekstra succes til et slag, hvor man ellers ville fejle grumt. For at få willpower tilbage skal man spille sin karakter efter karakterens koncept. Skide smart. I Blood Bowl er der re-rolls, der skærer betrageligt ned på tilfældighederne.
Efter min mening burde vi bruge en form for willpower i alle vores spil, også D&D. Pointen er at D&D er meget chancebaseret. Hvis du ruller en 2'er istedet for en 3'er så kan du være fuldstændig fucked. Det er et mareridt for en DM der ønsker at styre et spil i en bestemt retning, når et enkelt terningeslag kan fucke hele hans planlægning...fx. save vs. death....Hvis spillerne derimod har en pulje af "willpower" de kan bruge til at re-rolle et slag så bliver tilfældighederne jævnet mere ud. Derudover vil willpower tvinge os til at spille vores karakterer mere efter deres koncepter for at genvinde willpower igen.
Jeg har tænkt lidt på at starte noget Drager og Dæmoner op og i dette spil vil der indgå et eksperimentelt willpower/re-roll system.
Efter min mening burde vi bruge en form for willpower i alle vores spil, også D&D. Pointen er at D&D er meget chancebaseret. Hvis du ruller en 2'er istedet for en 3'er så kan du være fuldstændig fucked. Det er et mareridt for en DM der ønsker at styre et spil i en bestemt retning, når et enkelt terningeslag kan fucke hele hans planlægning...fx. save vs. death....Hvis spillerne derimod har en pulje af "willpower" de kan bruge til at re-rolle et slag så bliver tilfældighederne jævnet mere ud. Derudover vil willpower tvinge os til at spille vores karakterer mere efter deres koncepter for at genvinde willpower igen.
Jeg har tænkt lidt på at starte noget Drager og Dæmoner op og i dette spil vil der indgå et eksperimentelt willpower/re-roll system.