S P L A T
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
S P L A T

S P L A T forum


Du er ikke logget ind. Log ind eller registrer dig her.

Re-rolls, willpower, heltepoints - Hvad synes i?

4 deltagere

Go down  Besked [Side 1 af 1]

Rune

Rune
Founder

I Vampire The Masquerade er der den dejlige ting der hedder willpower. Willpower kan bruges til at give en ekstra succes til et slag, hvor man ellers ville fejle grumt. For at få willpower tilbage skal man spille sin karakter efter karakterens koncept. Skide smart. I Blood Bowl er der re-rolls, der skærer betrageligt ned på tilfældighederne.

Efter min mening burde vi bruge en form for willpower i alle vores spil, også D&D. Pointen er at D&D er meget chancebaseret. Hvis du ruller en 2'er istedet for en 3'er så kan du være fuldstændig fucked. Det er et mareridt for en DM der ønsker at styre et spil i en bestemt retning, når et enkelt terningeslag kan fucke hele hans planlægning...fx. save vs. death....Hvis spillerne derimod har en pulje af "willpower" de kan bruge til at re-rolle et slag så bliver tilfældighederne jævnet mere ud. Derudover vil willpower tvinge os til at spille vores karakterer mere efter deres koncepter for at genvinde willpower igen.

Jeg har tænkt lidt på at starte noget Drager og Dæmoner op og i dette spil vil der indgå et eksperimentelt willpower/re-roll system.

http://splatcup.goalsoccer.net

John The Rosenberg

John The Rosenberg
Gnom Glædespige

jeg synes det lyder helt Fair, især fordi min bard har en fetish med risikable impuls ideer, der ofte får en træt spiller gruppe i uføre.

hvornår starter vi med D&D

Rune

Rune
Founder

Jeg kalder det bare for Willpower fremover, men det fungerer ikke helt som i Vampire.

Har du/i nogle gode forslag til hvordan det kunne indføres i fx. Dungeons & Dragons?

Jeg tænker på at rykke lidt væk fra Alignments og over i noget i retning a Vampires Nature og Demeanor, eller Drager og Dæmoners Livsmål. Hvis man så følger sine Livsmål/Nature så kan man genvinde brugt Willpower. En anden mulighed for at få brugt Willpower igen er ved at gøre noget godt for ens karakter, fx. at købe dyrt tøj, god mad, et fedt sted at bo, gode bekendtskaber osv. Altså ting der skaber værdi og forøger livskvaliteten for karakteren...mon det ville være en god idé?

Men hvordan skal man så anskaffe sig det der Willpower til at starte med?

I Dungeons & Dragons...tjae, måske spendere xp? Eller også får man automatisk Willpower som man stiger i level...?

I Drager og Dæmoner kunne man muligvis betale heltepoints for willpower..?


Men hvordan skal det fungere i Dungeons & Dragons? Kan det bruges til at rerolle et slag, til at give en bonus eller til at give en automatisk succes? Og hvor meget Willpower skal man kunne bruge i én tur?

http://splatcup.goalsoccer.net

McGregers


Halv-elver Bondemand

Ikke for at være en lysse slukker, men ville det ikke være en god idé først at finde ud af om vi overhovedet kommer til at spille igen?
Ingen der har skrevet herinde ud over os 2 om at game igen, så regner men at enten gider folk ikke, eller også er folk bare meget dårlige til at give lyd fra sig?

Mvh
McGregers

Rune

Rune
Founder

Til Anders, Ralle og Jonas:

GURPS "Heltepoint".

I nævnte noget med at der var noget der hedder willpower, eller will slag? Kan vi ikke bruge det til heltepoint? Så man har et permanent antal willpower som er lig med ens will? Man kan derefter bruge disse point midlertidigt, i den forståelse at du kan få disse brugte, midlertidige point igen, op til dit permanente antal willpower. Dvs. hvis du har brugt willpower point så får du sværere ved dine will slag, da det dræner dig lidt for hver gang du giver dig selv fuldt ud.

Hvordan kan man bruge dem: Tjae. Måske 2 willpower point for et reroll? 1 willpower point for +2 på et slag (må ikke bruges på et reroll)?
Hvordan du skal få dem igen: Jeg tænker på noget i retningen af hvis din karakter oplever stor succes så kan han få willpower tilbage. Eller hvis din karakter sørger for at leve godt?

http://splatcup.goalsoccer.net

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Der findes ikke 'Helte-point' I GURPS Rune...

Vi har i flere kampagner spillet med en slags heltepoint, ala det gamle VP. Til det formål har vi gjort det lovligt at bruge unspent character points til at klare slag alligevel, eller til at forhindre en death og lave den om til slemme skader med permanent betydning...

Det skal dog siges at vi kun har brugt det i meget lange kampagne med MANGE sessions, hvor det har været en mulighed for spillerne at bruge..

/J

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Der findes også Will power i det nye WoD (du nævnte selv Vamp Masq) som du kan kikke på for inspiration hvis du har lyst. Jeg synes umiddelbart at det fungerer fint i WoD med Will power, også måden de kommer tilbage på..

/Janus

Rune

Rune
Founder

Jeps, det var også sådan vi brugte heletepoint da vi spillede her i sidste uge(Anders, Ralle, Jonas og mig). Vi kunne købe dem for character points og bruge dem på at få automatiske succeser. Det er mere en videreudvikling af den house-rule, som jeg spekulerede lidt på, da vi syntes at det kom til at virke lidt for nemt bare at bruge lidt heltepoint og så er man safe.

http://splatcup.goalsoccer.net

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Ja det er den regl vi har spiller med on and off de sidste 10 år i GURPS..

Jeg synes dog den fungerer bedst i lange kampagner hvor man får dem lidt senere, det er sjovest i starten af være 'nøgne' hvis du forstår hvad jeg mener..
Så senere kan det være rart og redende at kunne knuse ruden og tage pointet ud...

/J

Sponsoreret inhold



Tilbage til toppen  Besked [Side 1 af 1]

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum