S P L A T
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
S P L A T

S P L A T forum


Du er ikke logget ind. Log ind eller registrer dig her.

Apocalypse in the House Rules

+2
princelarming
andbruu
6 deltagere

Go down  Besked [Side 1 af 1]

1Apocalypse in the House Rules Empty Apocalypse in the House Rules Tirs 18 Maj 2010 - 14:26

andbruu

andbruu
Captain

Efterhånden bruger vi en del house rules, og jeg syntes vi skal have en tråd hvor vi kan snakke lidt om dem. Både dem vi har brugt, og dem der kun snakkes om. For lettere at kunne holde styr på det hele, kunne det være fedt hvis man navngav sin(e) houserules.
Hvis en houserule affecter assets, formations eller andet, kan det være en god ide at kommentere på dette også. Hvis der nåes enighed om en ændring, så husk at "edit" det originale forslag.

SLOW GRIND TO WIN
Istedet for "kun" at score objectives efter sidste runde, score man objectives efter hver runde. For at holde spændingen gives der flere point i de sidste runder. Hver spiller/hold score point i slutningen af sin egen tur.
0 point efter tur 1
1 point efter tur 2 og 3
2 point efter tur 4 og 5
3 point efter tur 6
Assets: Vital objective fordobler værdien af et objective i sidste runde, så dette objective giver 6 point. Man skal stadig vælge hvilket objective det er, inden kampen går igang. Chapter Relic (Sværdet i Skorstenen) giver modstanderen 3 point, hvis charatcteren der har det skulle gøres ukampdygtig.

OLD SCHOOL
Da Apocalypse blev udgivet under 4th edition af reglerne for 40K, var (næsten) alle enheder "scoring" så længe de er over halv styrke/wounds (non-vehicles), eller mobile (vehicles). Der er mange formationer og assets der har en sammenhæng til dette, og derfor bruger man de gamle regler for scoring units.

LIMITED RE-ENFORCEMENT
Assetet "Re-enforcemnt" kan ikke bruges på Super Heavies, Gargantaun Creatures, eller formationer (ej heller dele af formationer).

SCATTERED RESERVES
Istedet for at en spiller må vælge hvilke reserves han vil hente i tur to og tur tre, skal man istedet rulle for reserves som i et normalt spil. Enheder der hjælper/hindre reserves, kan højest påvirke fem units per runde. Fra runde fire kommer enheder automatisk ind fra reserves.

2Apocalypse in the House Rules Empty Sv: Apocalypse in the House Rules Tors 20 Maj 2010 - 10:07

princelarming

princelarming
Barbar Barber

Forslag til en all-round House-rule:

ASBJØRNS ANTI-SKORSTENS-ACT:
Når et transport vehicle bliver wrecked, så ændres rækkefølgen i forhold til hvornår passagererne disembarker. Nu disembarker de først, og vecihle bliver til wreck bagefter.
Forslaget går på at Vehicle wrecker og derefter disembarker passagererne ud af tilsvarende "Access points" på det nye wreck. De må dog også gerne stille op på wrecket, der dog tæller som både Difficult og Dangerous terrain, som sædvanligt... Ved denne ændring kommer sværdet aldrig op i skorstenen, og Magnus kan få lidt af sin ære tilbage... Og så lukker det faktisk et pænt nederen hul i reglerne....

What say you??

3Apocalypse in the House Rules Empty Sv: Apocalypse in the House Rules Tors 20 Maj 2010 - 10:48

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

my point exactly!

jeg er all for den alteration i reglen. den er som alle gode house-rules mega enkel:)

H

4Apocalypse in the House Rules Empty Sv: Apocalypse in the House Rules Fre 21 Maj 2010 - 13:37

andbruu

andbruu
Captain

Som udgangspunkt er ANTI-SKORSTENS ACT en rigtig god ide - og i APOC er jeg all in. Jeg ar dog mine betænkeligheder ved at vi begynder at ændre på reglerne i normale spil. Vi kan meget hurtige blive enige om at det er en meget dum regel, og at den ikke burde være der, men hvad med alle de andre dumme regler. Hvis vi skal til at lave ændringer, skal alle have veto-ret. Jeg kan godt gå med til at indføre skorstens-act i alm. kampe, men det betyder ikke at jeg vil åbne døren for det store regl-ændrings-show.

5Apocalypse in the House Rules Empty Sv: Apocalypse in the House Rules Fre 21 Maj 2010 - 14:11

andbruu

andbruu
Captain

WALK THE LINE
Jeg har tyve guardsmen til at vogte min baglinie mod carnifex's! Fedt nok Dr. Kronborg, men den går ikke.
Andre modeller kan ikke forhindre enheder i at komme ind fra en tableedge. Biler kan tankschoke/ramme sig igennem (hvis de fejler er de døde), og andre modeller må charge (i movement phasen) og modstanderen må gøre plads til dem. Grunden til at man ikke må rykke "igennem" fjenden, og så charge i assault phasen, er at man på den måde kan ignorer et "perimiter" defense, som egenlig er en taktisk real option.

NO SNAKES, ONLY WAR
Lange tynde linier af mænd, der strækker sig over for mange tommer, blot for at få et coversave (bag andre mænd eller nogle buske) er lidt dumt, og ser "grimt" ud på en APOC bane. Hvis en enhed fylder mere end [Unit Size] x 2 inches, i en hvilken som helst retning, får enheden -1 til cover saves. Enheder med mellemstore baser (terminators o.l.) bruger [Unit Size] x 3 inches. Enheder med større baser er ikke påvirket af denne regl.

FALL FROM HEAVEN
I Imperial Armoury 2: Update, står der at Valkyrier (og vendatten) tæller som fliers i APOC. Sammenligner man prisen på valkyrier, og andre "almene" fliers, kan man straks se at valkyrien (til mellem 100 og 130 point), er MEGET bedre end f.eks. en thunderhawk (til 180 point). En flier må altid skyde med alle våben - så for 130 point har man 3 TL Lascannons der kan nå hele banen, og som altid rammer biler i siden... og så har den lige en unit med sig... som den kan smide af hvor som helst (special rule for valkyrier)... og som har armour 12 (hvor andre flyvere normalt har 10). Det er simpelthen dumt.
Reglen er som følger: Skimmers som kun må flyve i APOC, må ikke skyde i de runder de flyver.

THE BIGGER THEY ARE...
Denne regel fungere bedst i missioner hvor der scores "mange" point, som f.eks. i SLOW GRIND TO WIN.
Superheavies (med 3+ structure points), Gargantaun Creatures og store formationer (20+ modeller og/eller 500+ point) repræsentere vigtige mål for fjenden. Hvis de bliver HELT ødelagt, få fjenden et vicetory point. Grunden til at udelade Superheavies med 2 structure points, er at jeg ikke har set nogen der var deres point værd (Malcador og Macarius Tanks) Mindre formationer (Linebreaker Formation og Whirlwind Suppression Force bl.a.) er bare for lette mål at smadre - og i en Apocalyptisk scale, er de nok ikke vigtige mål som sådan.
Denne regel sikre at de rimelig magtfulde enheder, også har en pris i selve spillet.

COUNT (ALMOST) AS
Nogle gange kan en lille ændring i en formation, gøre den lidt mere fluffet, eller bare passe bedre til de modeller der er. Snak om disse ændringer, men accepter et nej. Det kan også sagtens være noget der bliver ringere, fordi det giver mere mening (Ancient Assault Force der for 50 point give HELE hæren Flank March!!!)

JUST ONE MORE POINT
Når man bygger sin hær, og man mangler et par point til sin Warhound (eller andet), så må man gerne gå lidt over. Modstanderen får dog et re-roll per point man går over. Og går man mere end 10 point over, så går den ikke.



Sidst rettet af andbruu Fre 21 Maj 2010 - 14:29, rettet 1 gang

6Apocalypse in the House Rules Empty Sv: Apocalypse in the House Rules Fre 21 Maj 2010 - 14:28

andbruu

andbruu
Captain

D MINUS
Styrke D er rigtig godt - måske for godt mod nogen typer fjender (og lidt for ringe mod andre).
Et Gargantaun Creature, der bliver ramt af styrke D, får 1d6 wounds. En ethernal warrior får et wound. Et MC der rammes - dør, uanset wounds.
Jeg syntes istedet at MC også skal tage 1d6 wounds (som helt sikkert kan dræbe de fleste med et skud, men ikke med sikkerhed), men til gengæld tager ethernal warriors, 1d2 wounds. Invul saves tages inden der rulles for skade.

7Apocalypse in the House Rules Empty Sv: Apocalypse in the House Rules Fre 21 Maj 2010 - 17:09

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

hvor mange wounds har en typisk eternal warrior, fordi jeg mener der også her skal være en slags all out destruction mulighed.... eternal warrior passer ikke ind i apoc, og det holder bare ikke at carnifexen døde af en træffer fra warhounden med gazgull klarer den....

synes klart der skal være en real chance for at selv eternal warriors kan møffes af et enkelt styrke D hit...

derudover er jeg enig med din pointe om skorstens akten... men det er desuden også væsentligt større projekt skaleret ned at kaste sig ud i at rule-snipe nogen i alm hammer da 2 x 20 gaunts og en flok warrior eller hvad det er nu er der skal til for at OMRINGE en landraider er en meget større og meget vigtigere del af hæren hvis man kun spiller 1750 point og det ville være noget lort hvis det missede og dem inde i bilen fik fat i drengene der prøvede at lave skorstens-violation..... tror også det er meget sværere at få manøvreret sine dukker i stilling til det i en alm battle...

FLOTTE DUKKER DER ANDERS!!!!

8Apocalypse in the House Rules Empty Sv: Apocalypse in the House Rules Søn 23 Maj 2010 - 9:42

gakkedulla

gakkedulla
Menneske Stimand

ghazkull er dyrere end carnifexen.

9Apocalypse in the House Rules Empty Sv: Apocalypse in the House Rules Søn 23 Maj 2010 - 20:14

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

Suspect ydes rhino er også dyrere end din.... men er ikke bedre.

10Apocalypse in the House Rules Empty Sv: Apocalypse in the House Rules Tors 27 Maj 2010 - 14:09

gakkedulla

gakkedulla
Menneske Stimand

undskyld hvis jeg spørger dumt, men hvad har ydes rhino at gøre med ghazkulls og carnifexers tilbøjeligheder til at blive slået ihjel af warhounds?

11Apocalypse in the House Rules Empty Sv: Apocalypse in the House Rules Tors 27 Maj 2010 - 16:40

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

det er ikke et dumt spørgsmål... jeg går ud fra at din pointe er at det er fair at ghazkull ikke bliver slået så nemt ihjel af en warhound, idet han er dyrere. hvis det er tilfældet synes jeg også at ydes rhinos burde kunne bære f.eks 12 mand eller lignede nu de er dyrere...

det er selvfølgelig en provokation, men synes egentlig ikke der er sammenhæng mellem pris på tværs af codex, eller ihvertfald at det ikke kan bruges som argument til hvad der er bedst, fordi de enkelte enheder skal ses ud fra en kontext... jeg synes det er mærkeligt at ghazkull, eller hvem som helst, lettere overlever en warhound en en carnifex... synes at alle styrke D våben skal ignorere eternal warrior...

H

12Apocalypse in the House Rules Empty Sv: Apocalypse in the House Rules Fre 28 Maj 2010 - 11:06

gakkedulla

gakkedulla
Menneske Stimand

Det er selvfølgelig en udemærket pointe. Synes måske bare det er lidt af en brainfart at de store drenge ikke bare stadig er eternal warrior og at de almidelige multiwound tyranids ikke er. De store kan alligevel kun instant killes med ting der har "special" instant kill idet de har T 6. På den måde ville de stadig have samme vilkår som special characters. Det er mit Indtryk at de store tyranidder er et svagt choice i Apoc i sammeligning med hvad de ellers har adgang til for de samme point.

Ghazkull har i øvrigt rigtigt gode odds for at overleve styrke D under alle omstændigheder. Med mindre hele hans unit er dækket af templaten kan de andre jo bare fjernes.

13Apocalypse in the House Rules Empty Sv: Apocalypse in the House Rules Fre 28 Maj 2010 - 11:40

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Hvis det var meningen at styrke D skulle fjerne den regl havde det nok stået der... det er lidt min holdning til det...

/J

14Apocalypse in the House Rules Empty Sv: Apocalypse in the House Rules Fre 28 Maj 2010 - 11:49

gakkedulla

gakkedulla
Menneske Stimand

jojo - men de regler er jo så også skrevet inden det nye nid dex kom ud og fjernede Eternal warrior fra nidderne over en kam. Der kunne de godt have ladet den være på de store mener jeg bare. De bliver stort set aldrig instant killed af force weapons alligevel da nidderne har shadow in the warp reglen. Dog kan Slaan DW slå dem ihjel med instant death, men så er vi vist også ved at have talt mulighederne Wink.

15Apocalypse in the House Rules Empty Sv: Apocalypse in the House Rules Fre 28 Maj 2010 - 11:54

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Dem der græder må vente på FAQ'en som udkommer efter næste Julefrokost Smile

/J

16Apocalypse in the House Rules Empty Sv: Apocalypse in the House Rules Fre 28 Maj 2010 - 12:21

princelarming

princelarming
Barbar Barber

Eller også må vi lave en House Rule, ligesom vi er ved at gøre i denne tråd...

Mit forslag:

ETERNAL MC DEATH:
(lyder lidt som et metal/rap-crossover-band... eller en falleret dødsmetalsburger hos McDonalds... Fuldstændigt utyggelig...)
MC's og Eternal Warriors tager 1d6 wounds af et D-våben.

17Apocalypse in the House Rules Empty Sv: Apocalypse in the House Rules Fre 28 Maj 2010 - 12:28

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Jeg er ikke for den ide. Hvis det var meningen så er det min opfattelse det stod i reglerne...
Det er jo ikke fordi det er noget helt nyt...

/J

18Apocalypse in the House Rules Empty Sv: Apocalypse in the House Rules Fre 28 Maj 2010 - 12:37

princelarming

princelarming
Barbar Barber

Well, det samme kunne siges om Skorstens-fidusen... Men måske vil GW gerne have vi stopper Marenus calgar op i skorstenen igen og igen...

Det er jo heller ikke en generel regel, men kun til brug i Apoc... Hvilket lidt giver sig selv, da der er tale om Styrke D....

Ellers er mine 8 MC's dømt ude næste gang... de er ikke deres points værd...

19Apocalypse in the House Rules Empty Sv: Apocalypse in the House Rules Fre 28 Maj 2010 - 15:09

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

well... correct me if Im wrong,

Men styrke D reglen er vel ældre end det nuværende Tyranids codex ?

Altså, det er nok regnet med...

/J

20Apocalypse in the House Rules Empty Sv: Apocalypse in the House Rules Fre 28 Maj 2010 - 15:47

princelarming

princelarming
Barbar Barber

You are correct, sir!

Men, men, men... 'Nid-dex'et er jo ikke nødvendigvist lavet til at være balanceret i Apoc... Netop fordi det er nyt, og Apoc ikke er det, er der større sandsynlighed for uoverensstemmelser mellem reglerne, end 'dex
og regler fra samme tid...

Derfor disse house rules...

Men fair nok, hvis du ikke stemmer for, så spiller vi ikke med den slags når du er med til Apoc... fair is fair...

21Apocalypse in the House Rules Empty Sv: Apocalypse in the House Rules Fre 28 Maj 2010 - 18:33

rass

rass
Halv-elver Bondemand

hmm jeg synes denne sag styrker min formodning om at 40k i virkeligheden er et lidt usammenhængende spil. Det virker forfejlet og nærmest enestående at codexer og generelle regler ikke følges ad og at erretaerne ikke fornyes særlig tit. Selv magic drengene har mere styr på den slags, for ikke at nævne bloodbowl. I en turnering er det selvfølgeligt nødvendigt at være ortodoks med de nogle gange lidt mærkelige regler, eller forskellige regler for de samme units. Men selv her har mange indført houserules hvor den mest kendte er smilyordningen der reelt er en regulering af codexer.

Apoc er selvfølgeligt lidt sit eget spil som handler mere om the epic moments end om at vinde og selv om skorstensbrænden var epic som faliure, synes jeg nu det var en noget fesen måde at tage Magnus ud på.

altså. jeg ser ikke noget problem med at erfarne 40k spillere laver deres egne (velovervejede)houserules i Apoc såvel som i almindelige spil.

22Apocalypse in the House Rules Empty Sv: Apocalypse in the House Rules Lør 5 Jun 2010 - 16:13

andbruu

andbruu
Captain

Jeg er helt unig i at MC er dårlige i APOC. Det kan godt være at det koster ca. halvdelen af dem livet at få resten i kamp. Min du fik da mange MC i kamp.... det var så bare ærelig at de ikke kunne ramme deres dreadnoughts, men det er jo ikke styrke D's skyld. Hvis i havde haft mere (indsæt xeno) med istedet for MC, så tror jeg i havde haft en dårligere dag.
Man skal også huske på at MC ofte er et modsvar til biler... som har ca. 50/50 for at overleve et styrke D skud.

Jeg syntes ikke at D skal knæppe ethernal warriors. Det er bare ikke værktøjet til at løse det problem, da må man finde noget andet (vulkan mega bolter). At det så ikke virker så realistisk er jeg fløjtene ligeglad med - jeg syntes det giver en fin balance i spillet.

Sponsoreret inhold



Tilbage til toppen  Besked [Side 1 af 1]

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum