S P L A T
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
S P L A T

S P L A T forum


Du er ikke logget ind. Log ind eller registrer dig her.

GURPS Grækenland - Spillerideer til karakterer

4 deltagere

Gå til side : 1, 2  Næste

Go down  Besked [Side 1 af 2]

Rune

Rune
Founder

GURPS - Rune DM:
Spillet starter i den græske by Argos. Kong Akrisius har lige afholdt en festival for havguderne Triton, Poseidon og Nereus. Under festivalen er en ung kvinde blevet fanget i at hore med bæster fra underverdenen, kaste onde fortryllelser mod gode folk og generelt bare være en ondskabsfuld heks. Spillerne sidder på en lokal kro da seks velklædte soldater kommer ind, slæbende den mishandlede heksekvinde efter sig.
Vi tager en tur tilbage til det gamle Grækenland og bliver introdukseret for et nyt spil

I er meget velkomne til at komme med forslag til hvilken slags person i gerne vil spille. Jeg laver nok stadig karaktererne, men hvis folk har ønsker, så skal de bare sige til.

Vi spiller i den Heroiske Alder. Dvs. Guderne er i live i bedste velgående, helte kan mødes på det lokale agora (torv), og alt er muligt...næsten. Smile

Det jeg går mest op i mht. jeres karakterer, er at de har et betydningsfuldt forhold til hinanden. Det kan være den unge helt i forhold til sin lærermester. To brødre. En nobel og hans ansatte, osv. osv. I skal have et forhold til hinanden, basta. Om det er seksuelt (homoseksualitet var meget udbredt og anerkendt på det tidspunkt), lader jeg være helt op til jer Razz men den side behøver vi slet ikke fokusere på.

Hvis i har flere ideer vil jeg gerne lytte. Vi kan godt gøre dette til en fælles process, men i skal bare være klar over at jeg har den endelige dom over hvad der skal med eller ikke.

Men kom endelig med bud på hvad i kunne tænke jer, og hvordan jeres karaterer kunne høre sammen.

PDF'er med karaktererne:

Nearchos

Callias

Damonides



Sidst rettet af Rune Tors 5 Maj 2011 - 13:31, rettet 1 gang

http://splatcup.goalsoccer.net

McGregers


Halv-elver Bondemand

jeg havde tænkt mig lidt at skulle spille en kvinde ved navn Afrodite.
Det skulle efter sigende være McGregers´s tip,tip,tip,tip,tip,tip oldemor. Ret fedt.

Mvh
McGregers

Rasmus


Gnom Glædespige

Jobs and Employment in Ancient Greece

Jobs for men:

actor - memorized lines and performed dramas in theaters durin religious festivals.
artist - drew pictures
astronomer - kept time and date with the stars and located places and boundaries
bard - wrote poetry and performed it in public readings
carpenter - cut or joined wood
carter - drove a cart
doctor - healed people using surgery or medicine
farmer - grew plants or livestock
historian - paid attention to current events and interviewed participants of event. He then wrote a description of the event based on a description.
gynecologist - A doctor for special female problems such as birthing
jeweler - made and sold jewelry
laborer - loaded or unloaded carts or ships, gathered crops.
landlord - owned property that is rented out to tenants
magistrate - enforced community laws
mariner - sailed a ship
mason - layed bricks and stone for buildings
mathematician - calculated with numbers
merchant - bought and sold goods
miner - dug minerals from the earth
money changer - changed money from one country to the next
musician - played lyre or flute for hire
painter - painted pictures
philosopher - teacher of advanced knowledge. Also a writer of books on various advanced topics.
pilot - guided ships into harbors
potter - made and fired ceramic pots
priest/prophesier - performed religious ceremonies, made forecasts
scribe - wrote things out
scientist - Classified things and figured out how they worked.
sculptor - carved statues of marble or cast them in bronze
shepherd - watched afted a herd of sheep or goats
shipper - loaded and unloaded ships in the harbor
shipwright - built ships of wood
slaver - bought and sold slaves
smelter - changed minerals to metal using a furnace
smith - made things out of iron or bronze
sophist - taught people how to speak in public
vintner - grew grapes and made wine
warrior - fought battles
writer - Someone who wrote letters, poems, or books for sale

Jobs for women:

baker - baked bread in brick ovens
dancer - danced to music at parties
druggist - gathered and prepared herbal medicines
hetaera - organized parties and entertained men
maid - helped with housework
miller - ground grain by hand with stones
musician - played lyre or flute
poet - wrote poems
priestess - performed religious ceromonies
seamstress - sewed and repaired clothes
servant - waited on people
spinner - spun yarn or string from linen or wool
weaver - wove material using warp weighted looms

Rune

Rune
Founder

Så vidt jeg kan se er vi 3 der skal spille med.

Jeg har tænkt mig følgende:

2 brødre: Callias og Nearchos.
Nearchos er den ældste søn af Nicander, en "adelsmand" fra byen Argos. Nearchos er opdraget til at skulle overtage huset og økonomien efter sin fader. Han kender magtpolitikken i Argos, og ved hvem man skal snakke med for at få ting gjort.

Callias er yngste søn af Nicander. Eller det vil sige at han er yngste søn af Nicanders kone, Rhea, og en gud hun ikke vil nævne. Nicander var rasende da han kom hjem til byen efter 1½ år på handelsrejse og finder sin kone gravid. Det ender med at han drikker sig stangbacardi og får sig selv slået ihjel ude i byen, ved at skubbe til de forkerte personer. Callias har altid været hurtigere og stærkere end sine jævnaldrende. Han kan gøre ting som andre ikke kan.

Damonides er Nearchos' bodyguard. Han blev engang skånet af Nicander og svor bagefter at han ville sørge for at Nicanders hus aldrig ville gå til grund. Dette gør han ved at passe på Nearchos. Han tager sin ed meget alvorlig. Det er dog også en meget god ting for ham at knytte sig til et rigt hus. Damonides er fra Elis, en anden græsk by. Han elsker at drikke og spise, men hvis han bliver fuld har han meget svært ved at styre sig.

Jeg kan godt smide et par pdf'er ud med karakter arkene som de ser ud indtil videre. Så kan i jo komme med forslag til hvem i kunne tænke jer at spille og ændringer til dem.

http://splatcup.goalsoccer.net

McGregers


Halv-elver Bondemand

Hvad med mit forslag?

Mvh
McGregers

Rune

Rune
Founder

@Jacob: Dit forslag kan helt sikkert bruges til en senere episk kampagne.

Jeg har smidt pdf'erne ind nederst på trådens første indlæg.

Læg mærke til Advantages & Disadvantages. Det er dem der udgør størstedelen af jeres karakter. De spiller en stor rolle i hvordan han opfører sig.

http://splatcup.goalsoccer.net

McGregers


Halv-elver Bondemand

hvordan skal man tolke dem?
deres negative værdi har indflydelse på det man slår eller hvordan?

Rune

Rune
Founder

Lige en lille og meget overfladisk intro til GURPS:
Alle karakterer består af et vist antal character points. Jo flere character points, jo bedre.

Disse character points bruges til alt (ligesom Vampire). De bruges til alle attributes, skills osv.

Advantages og Disadvantages er ligesom Merits & Flaws i Vampire. Disadvantages koster minus point, dvs. de giver dig point som du kan bruge på andet.

De karakterer som jeg har lavet, er slet ikke færdige endnu. De har ingen skills og advantages og disadvantages skal trimmes og rettes til. Måske tilføjet nogle twists som i finder på.

Jeg regner med at alle 3 karaterer skal være ca. 150 point værd. Normale mennesker ligger nok på 0-50 point, så det vil sige at i ligger en del over dem. Det betyder ikke at normale mennesker ikke kan være lige så gode som jer indenfor enkelte områder. Hvis i har en super advokat-type på 200 point, er der stor sandsynlighed for at lejesoldaten på 25 point stadig kan tæske ham gul og blå hvis det kom til kamp.

Attributes er:
Strength (ST), Dexterity (DX), Intelligence (IQ) og Health (HT)

Alle attributes starter på 10. Normalen ligger på ca. 8-12.
ST og HT koster 10 character points for hvert point.
DX og IQ koster 20 character points for hvert point.


Anderledes fra D&D:
ST bestemmer også hvor mange Hit Points (HP) du har. HP = ST. Du kan altid købe flere HP end du har styrke, eller sælge ud af HP. Hvert HP point koster 2 character points.

Man skulle måske tro at Health (HT) bestemte hvor mange HP du havde, men det gør det ikke. Det har dog stadig stor betydning for hvor meget du kan holde til, da man "sagtens" kan fungere på minus HP så længe man har god HT.


Terninger:
Man slår kun med 6-sidede terninger.
Alle slag klares med 3 terninger, hvor det gælder om at slå lavt, undtagen skade, som kan være færre terninger, eller flere.

Hvis nogen har lyst til at kigge lidt i bøgerne har jeg dem på pdf på min dropbox. Så bare sig til.

Ellers tænker jeg at vi kan tage en hyggedag hvor vi drikker et par øl, og slår lidt terninger, samt kigger på regler. Smile

http://splatcup.goalsoccer.net

McGregers


Halv-elver Bondemand

hvorfor giver STR en HP men ikke Health?

og hvorfor giver mange af de der "disadvantages" minus point, når de også kunne give plus point?

Rune

Rune
Founder

ST giver HP fordi ST og HP repræsenterer hvor robust karakteren er. Hvor stor masse han har. Man kan købe ST uden HP ved bare at sælge nogle af sine HP. Hvis vi lige skal lave et regnestykke på det kan vi sige at man gerne vil have 14 i ST, men kun 12 i HP.
14 i ST, dvs. 4 mere end de 10 man starter med. Siden ST koster 10 for hvert 1, bliver det 40 Character points.
Så har han også 14 i HP, men siden vi gerne vil have den lidt ned, for at repræsentere at karakteren er tynd, men stadig muskuløs, så tager vi 2 point fra, så HP ender på 12. Hver HP koster 2, så dvs. vi får 4 point ud af at sælge 2 HP. Alt i alt giver det 40 - 4 = 36 character points.

Hvi man har lyst, kan man også gøre det på en anden måde ved kun at købe styrken i sine arme op (det er en advantage som hedder Arm ST). Det betyder at du slår hårdere, og kan løfte tungere ting med dine arme. Du får dog hverken flere HP eller forøget hvor meget du kan bære rundt på (da dine ben ikke bliver stærkere).

En høj Health (HT) gør at du er sværere at slå ud, og at du kan klynge dig til livet længere. Det gør at du er i bedre form. Du kan holde til mere.
Når man kommer på minus HP skal man til at slå HT slag for at holde sig ved bevidsthed, og i live. Du kan komme ned på -5x dine HP før du dør fuldstændig (intet HT rul). Hver gang du kommer ned på -1x dine HP skal du slå et HT rul for at se om du dør, plus et for at se om du besvimer. Derfor kan HT betyde rigtig meget for hvor meget du holder til.

Disadvantages koster alle minus point, dvs. at du får point ved at vælge disadvantages.
Hvis de kostede point ville de være advantages, og de ville give dig fordele i spillet.
Disadvantages er ting der gør livet sværere for din karakter, men sjovere for dig som spiller. Smile

http://splatcup.goalsoccer.net

McGregers


Halv-elver Bondemand

Så har han også 14 i HP, men siden vi gerne vil have den lidt ned, for at repræsentere at karakteren er tynd, men stadig muskuløs, så det vil sige jo FEDERE du er jo mere HP. aha det giver god mening.

at være selfish er det en disadvantage? synes det er nogle lidt underlige. Mange af de der disadvantages giver ingen mening. Det kan både være godt eller skidt.

Rune

Rune
Founder

Så har jeg også smidt skills forslag ind på pdf'erne. Det er ikke påkrævet at have så mange skills som jeg har smidt ind. I kan sagtens bare have en 10-12 stykker. Det er bare som forslag til hvilke skills der kunne være interessante.

Ved skills betyder Skill Level (SL) det man skal matche eller slå under med 3 terninger for at et slag lykkes.
Der er ikke brugt mere end et enkelt character point på hver af de skills jeg har skrevet på. Derfor er de ikke særligt fantastiske. Smile

Selfish synes jeg da fint giver mening som en dårlig ting: You are self-important and statusconscious, and spend much of your time striving for social dominance. Make a self-control roll whenever you experience a clear social slight or “snub.” On a failure, you lash out at the offending party just as if you had Bad Temper (p. 124) – likely resulting in a bad reaction (-3 to the target’s reactions toward you) and putting you in an awkward social situation.

Så du skal spille din karakter som en idiot hvis han synes at nogen ikke giver ham respekt nok. Smile

http://splatcup.goalsoccer.net

Rune

Rune
Founder

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener?

Selfølgelig kan din karakter få nogle fordele af at opføre sig selvisk på de rette tidspunkter. Denne disdavantage "tvinger" karakteren til at opføre sig selvisk i selv situationer hvor det ikke er smart.

Det er selvisk i sådan en grad at du kommer til at opføre dig som et svin på et tidspunkt. Folk vil synes du er en idiot hvis de ser det. Du kan virkelig miste noget ved det, specielt i politiske situationer hvor du virkelig kan komme til at fucke op hvis du mister besindelsen under et stormøde.

Det er ikke kun selvisk i det at du sørger for at den største del af kagen går til dig. Det er selvisk i sådan en grad at du risikerer at flippe ud hvis den største del af kagen ikke går til dig. Smile

http://splatcup.goalsoccer.net

Rune

Rune
Founder

Bare sig til hvis der er andre disadvantages eller advantages du/i er i tvivl om, så skal jeg gerne prøve at forklare.

Jeg har smidt lidt ind på karaktererne om deres baggrund. Ikke meget, men bare en start. Kom endelig med forslag til ændringer hvis i har det. Ellers fortsætter jeg bare med at rette til. Smile

http://splatcup.goalsoccer.net

McGregers


Halv-elver Bondemand

Forresten er det 4th eller 3th edition af GURPS?
Henter bøgerne så jeg lige kan læse lidt om det

Mvh
McGregers

Rune

Rune
Founder

Det er 4th. Ja, så rykkede vi alligevel til 4th edition Wink

http://splatcup.goalsoccer.net

McGregers


Halv-elver Bondemand

Tror jeg vil spille ham der bodyguarden eller ham der dude´en der skal overtage det der hus

Mvh
McGregers

Rasmus


Gnom Glædespige

Jeg er også mest på den økonomiske bror eller bodyguarden

McGregers


Halv-elver Bondemand

Jeg tager bodyguarden. Rasmus tager den økonomiske bror. John må nøjes med skod broderen hehe

Mvh
McGregers

John The Rosenberg

John The Rosenberg
Gnom Glædespige



John tror han laver sin egen karakter, som er den ukendte bror, og og er lige kommet hjem fra universitetet og har udmærket sig i at kæmpe med kårde.

Nu bliver det sjovt!

Rune

Rune
Founder

Fuck kåre!!

Men John, vi kan godt ændre lidt ved karakteren hvis du synes. Der bliver dog ingen kåre. Razz

http://splatcup.goalsoccer.net

McGregers


Halv-elver Bondemand

John, hvis du ikke gider spille ham den sidste, så skal jeg nok tage ham. Så kan du spille ham bodyguarden?

Mvh
McGregers

John The Rosenberg

John The Rosenberg
Gnom Glædespige

Ham der skod broderen... er det ham halv guden? i så fald er det i orden.

McGregers


Halv-elver Bondemand

Det er bastard broderen ja.

Mvh
McGregers

John The Rosenberg

John The Rosenberg
Gnom Glædespige

Jamen så er alt jo som det skal være.

Halv-gud og psyker... bliver det bedre.... nope.

Sponsoreret inhold



Tilbage til toppen  Besked [Side 1 af 2]

Gå til side : 1, 2  Næste

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum