Der er i øvrigt nogle (mig selv inklusivt) der snakker om hvordan vi laver AS (det er ikke helt det vi gør, men effekten er lidt den samme...)
I "almindelige" spil, dvs. one-off games mellem to eller flere spillere, arrangeret på 'con, i stuen eller over Vassal (så vidt jeg har indtrykket af, i hvert fald), er der generelt konsensus om at man tilstræber at bruge den samme hærliste uanset modstander... Det er alt sammen meget fint og godt, men det gør faktisk også noget ved spillet, og (vil jeg postulere) ikke kun noget godt...
Her er mine tanker:
- Man prøver sjældent sine "mindre effektive" enheder af... Selv når man har 2 næsten lige gode enheder, vælger man ofte den der er bedst mod MEQ (eller Mech...) da der er mange af dem i vores spille-kreds...
- Man får ikke mulighed for at prøve de mere specialiserede enheder i sin hær af (med mindre de er gode mod MEQ eller Mech)
- Man møder lister der er gode mod MEQ/Mech, og derfor ikke nødvendigvis gode mod ens egen hær (hvis den i de sjældne tilfælde ikke er Mech/MEQ).
Alt dette påvirker hærene, så de i en vis udstrækning kommer til at virke ens... Jeg ved godt at de ikke er HELT ens, men der bliver flere og flere lighedspunkter, og visse units (melta-spam eksempelvis) er (næsten) auto-include i hærene, uanset hvilken en der er tale om... Det synes jeg fakker talt er lidt synd for de units der tilsidesættes, på trods af at de er vældigt viable, specielt mod specifikke fjender...
I kampagnen foreslog Helge at vi kører med en 3k liste, som vi så tager units fra, når vi finder ud af hvilket antal points vi skal spille i det enkelte slag... Det har også sine problemer, som jeg ser det...
Her er nogle andre tanker:
- Folk med mere end 3k skal vælge ud hvilke enheder de vil spille med i kampagnen, og dermed er der elementer af deres hære som aldrig kommer ud og køre...
- Folk med mindre end 3k kan lave "alternate" units, eks to ens troops, som faktisk bruger 80% de samme modeller, men eksempelvis udskiftede weapons på sergeant, Specialist og Heavy...
- ...med mindre man bare nævner squads, uden at sige noget om bevæbning, hvilket udvander konceptet en del...
- Der er bøvl med FOC, med mindre man må tage flere end der er tilladt i meta-hæren...
I "almindelige" spil, dvs. one-off games mellem to eller flere spillere, arrangeret på 'con, i stuen eller over Vassal (så vidt jeg har indtrykket af, i hvert fald), er der generelt konsensus om at man tilstræber at bruge den samme hærliste uanset modstander... Det er alt sammen meget fint og godt, men det gør faktisk også noget ved spillet, og (vil jeg postulere) ikke kun noget godt...
Her er mine tanker:
- Man prøver sjældent sine "mindre effektive" enheder af... Selv når man har 2 næsten lige gode enheder, vælger man ofte den der er bedst mod MEQ (eller Mech...) da der er mange af dem i vores spille-kreds...
- Man får ikke mulighed for at prøve de mere specialiserede enheder i sin hær af (med mindre de er gode mod MEQ eller Mech)
- Man møder lister der er gode mod MEQ/Mech, og derfor ikke nødvendigvis gode mod ens egen hær (hvis den i de sjældne tilfælde ikke er Mech/MEQ).
Alt dette påvirker hærene, så de i en vis udstrækning kommer til at virke ens... Jeg ved godt at de ikke er HELT ens, men der bliver flere og flere lighedspunkter, og visse units (melta-spam eksempelvis) er (næsten) auto-include i hærene, uanset hvilken en der er tale om... Det synes jeg fakker talt er lidt synd for de units der tilsidesættes, på trods af at de er vældigt viable, specielt mod specifikke fjender...
I kampagnen foreslog Helge at vi kører med en 3k liste, som vi så tager units fra, når vi finder ud af hvilket antal points vi skal spille i det enkelte slag... Det har også sine problemer, som jeg ser det...
Her er nogle andre tanker:
- Folk med mere end 3k skal vælge ud hvilke enheder de vil spille med i kampagnen, og dermed er der elementer af deres hære som aldrig kommer ud og køre...
- Folk med mindre end 3k kan lave "alternate" units, eks to ens troops, som faktisk bruger 80% de samme modeller, men eksempelvis udskiftede weapons på sergeant, Specialist og Heavy...
- ...med mindre man bare nævner squads, uden at sige noget om bevæbning, hvilket udvander konceptet en del...
- Der er bøvl med FOC, med mindre man må tage flere end der er tilladt i meta-hæren...