S P L A T
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
S P L A T

S P L A T forum


Du er ikke logget ind. Log ind eller registrer dig her.

Tanker om AS og Meta-hære

3 deltagere

Go down  Besked [Side 1 af 1]

1Tanker om AS og Meta-hære Empty Tanker om AS og Meta-hære Man 12 Mar 2012 - 14:46

princelarming

princelarming
Barbar Barber

Der er i øvrigt nogle (mig selv inklusivt) der snakker om hvordan vi laver AS (det er ikke helt det vi gør, men effekten er lidt den samme...)

I "almindelige" spil, dvs. one-off games mellem to eller flere spillere, arrangeret på 'con, i stuen eller over Vassal (så vidt jeg har indtrykket af, i hvert fald), er der generelt konsensus om at man tilstræber at bruge den samme hærliste uanset modstander... Det er alt sammen meget fint og godt, men det gør faktisk også noget ved spillet, og (vil jeg postulere) ikke kun noget godt...

Her er mine tanker:
- Man prøver sjældent sine "mindre effektive" enheder af... Selv når man har 2 næsten lige gode enheder, vælger man ofte den der er bedst mod MEQ (eller Mech...) da der er mange af dem i vores spille-kreds...
- Man får ikke mulighed for at prøve de mere specialiserede enheder i sin hær af (med mindre de er gode mod MEQ eller Mech)
- Man møder lister der er gode mod MEQ/Mech, og derfor ikke nødvendigvis gode mod ens egen hær (hvis den i de sjældne tilfælde ikke er Mech/MEQ).

Alt dette påvirker hærene, så de i en vis udstrækning kommer til at virke ens... Jeg ved godt at de ikke er HELT ens, men der bliver flere og flere lighedspunkter, og visse units (melta-spam eksempelvis) er (næsten) auto-include i hærene, uanset hvilken en der er tale om... Det synes jeg fakker talt er lidt synd for de units der tilsidesættes, på trods af at de er vældigt viable, specielt mod specifikke fjender...

I kampagnen foreslog Helge at vi kører med en 3k liste, som vi så tager units fra, når vi finder ud af hvilket antal points vi skal spille i det enkelte slag... Det har også sine problemer, som jeg ser det...

Her er nogle andre tanker:
- Folk med mere end 3k skal vælge ud hvilke enheder de vil spille med i kampagnen, og dermed er der elementer af deres hære som aldrig kommer ud og køre...
- Folk med mindre end 3k kan lave "alternate" units, eks to ens troops, som faktisk bruger 80% de samme modeller, men eksempelvis udskiftede weapons på sergeant, Specialist og Heavy...
- ...med mindre man bare nævner squads, uden at sige noget om bevæbning, hvilket udvander konceptet en del...
- Der er bøvl med FOC, med mindre man må tage flere end der er tilladt i meta-hæren...

2Tanker om AS og Meta-hære Empty Sv: Tanker om AS og Meta-hære Man 12 Mar 2012 - 17:52

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

spændende indslag.

jeg er enig med dine betragtninger. med hensyn til FoC synes jeg at den IKKE skal bruges i forhold til Meta-hæren. har f.eks 3 lords og en deamonprince i min 3k meta-hær og 5 heavy support choices (raider, predator, vindicator x 2 og defiler) det betyder at der er nogle ting der ikke kommer i spillet, eller bliver prøvet... og det er ærgeligt, men hvor ærgeligt er det?

kan man ændre noget ved at lave nogle alternative scenarier, der giver bedre muligheder for den ene eller anden slags unit-types.

eksemplet kunne være en "Raid/Convoy-mission" hvor der skulle være 6 fast attacks og 3 troops istedet for omvendt, på begge sider. den ene spiller (raideren) får point for alle vehicles der er immobilized eller bedre og alle units under half strenght, mens den anden (convoyen) fpr point for hver unit der kommer ud over den modsatte sidelinie. spillet skal foregå på langs, mens raideren bruger begge de lange baglinier som sine, mht reserves... eksemplet giver mulighed for at inddrage en masse units og skulle agere i en anden kontekst, måske med et højere tempo, men er det virkeligt så forskelligt? der er mange muligheder med battle-missions, men jeg ved ikke helt hvor den er endt? (nogen der gør det???)

eller er der behov for noget helt ude af boksen? med hensyn til et decideret AS system kommer det imo til at betyde at noget andet bliver den nye lakrids... sådan er det. der vil altid være noget der er det sejeste, og det er et kompetetivt spil, som fordre at vi spiller med de ting der er sejest for at vinde. alternativt skal vi gøre det ligemeget - altså ændre i vores meta-forståelse af spillet. og af det at vinde og tabe. det vil være vanskeligt at klare, og hvis det bliver klaret, ret vanskeligt at deltage i arrangementer med andre, som har en anden opfattelse af spillets grundform...

jeg synes umiddelbart at der ikke skal gøres noget, men at vi fortsat skal være opmærksomme på situationen og pege fingre af ostede hære, og give max credit til dem der ikke spiller med auto-include items/units og andet, der ikke ofte har battlefield-time... måske skulle der gribes i egen barm og laves nogle lister der inkluderer disse units.

3Tanker om AS og Meta-hære Empty Sv: Tanker om AS og Meta-hære Man 12 Mar 2012 - 20:06

princelarming

princelarming
Barbar Barber

Personligt synes jeg ikke der er behov for hverken Battle Missions, Planetstrike eller hjemmekogte missioner - jeg synes bare der er behov for at gøre op med "all-round-hæren", specielt også fordi der er nogle hære der bare ER mere all-round end andre...

Med andre ord: "Vil du helst spille mod en hær der er god mod din hær, eller mod en hær, der er god mod alle slags hære (mere specifikt Mech)?"

Det vil i så fald, efter min bedste overbevisning betyde at der kommer nogle andre units på banen, med større eller mindre fordele og ulemper mod diverse hære, og ikke all-round units, og Melta-spam i tide og utide...

4Tanker om AS og Meta-hære Empty Sv: Tanker om AS og Meta-hære Man 12 Mar 2012 - 22:35

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

Jeg er klart med på ideen om at få spille med nogle forskellige units (ikke et ord om at elvernes enheder er specialiserede til at klare forskellige opgaver!). Jeg har en hel del dukker som det normalt ikke kan "betale" sig at tage med og som jeg egentlig gerne vil prøve at spille lidt med. Det være sig swooping hawks, wraithguard, warp spiders, striking scorpions, howling banshees. Jeg kunne sagtens se det sjove i at have et hold scorpions med mod nidderne.

Til gengæld er jeg lidt bange for at blive tvunget til at vælge mange fast-attack choises i en standard anti-mech hær. Det fleste af mine fast choises er meget lidt costeffective i den henseende nemlig. Der kan man godt mærke at der er kommet nye regler og nye codices efter mit.

Med andre ord. Jeg er all for at vi prøver at lave nogle hære som er specialiserede til at møde en anden hær. Jeg tror egentlig ikke at kampene bliver dårligere på den måde man bygger jo ikke en hær efter, hvilke enheder den anden har med, men blot efter, hvilken fjende det er man skal møde. Når begge gør det skulle spillet vel ikke blive meget ubalanceret af det.
Når det er sagt er der selvfølgelig nogle hære der har flere valgmuligheder end andre - set fra det synspunkt bør der vel være frit valg efter om man vil spille mod et special-build for you my friend eller en standard anti mech hær. Jeg tror det fleste af os har en rimelig ide om, hvad det vil sige i de forskellige codices.

/Køllen out

5Tanker om AS og Meta-hære Empty Sv: Tanker om AS og Meta-hære Tirs 13 Mar 2012 - 1:06

princelarming

princelarming
Barbar Barber

Jeg forstår ikke det med at blive tvunget til at vælge Fast Attack choices... Det er jo ikke der du har noget umiddelbart godt anti-mech, eller hvem (og hvis det er, hvad er så problemet??)

Jeg tror heller ikke spillene bliver mere ubalancerede, eller mindre spændende... Til gengæld får vi flere forskellige units at se, hvilket jeg godt kan lide... Og så møder man også en modstander der ved hvad for en hær man spiller, og laver en liste efter det - det betyder at den strategiske overvejelse allerede begynder under udarbejdelse af hæren - lang tid før den står på brættet.

Jeg kan godt forstå det med at man kan vælge om man skal spille "standard" hæren, eller hive side-boardet ind, og toole hæren mod en specifik fjende - på Con og lignende er det måske sjovere (og i hvert fald hurtigere, lige umiddelbart) at spille med standard-hæren, mens one-off's eller vores planlagte kampagne-kampe nemt kan være med tooled up lister...

6Tanker om AS og Meta-hære Empty Sv: Tanker om AS og Meta-hære Tirs 13 Mar 2012 - 13:07

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

Det med de mange fast attack choises henvendte sig til Helges post om at man kunne spille raid missioner, hvor den ene spiller skulle have fast som troop. Hvis jeg skulle spille med fast som troop mod at standar mech hær, ville jeg have en stor ulempe fra start

7Tanker om AS og Meta-hære Empty Sv: Tanker om AS og Meta-hære Tirs 13 Mar 2012 - 14:24

princelarming

princelarming
Barbar Barber

fair nok... Tror også bare "Raid" missionen var et eksempel på at man ret nemt og hurtigt kunne lave en mission, der stiller andre krav til AS, og derfor får andre units ud at køre... Om det så lige er den form man altid skal køre, kan vi så diskutere Very Happy

Hvem har i øvrigt Battle Missions og Planetstrike?? Bare så vi kan hive dem ud af gemmerne, og måske spille et spil eller firs med de regler også...

8Tanker om AS og Meta-hære Empty Sv: Tanker om AS og Meta-hære Tirs 13 Mar 2012 - 15:20

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

@krølle: jeg skrev at begge spillere skulle have 6 fast med, og kun 3 troops i deres FoC. hvis det ikke var tydeligt, er det altså meningen.

@bimse: jeg tror det er meget svært, omkostningsfuldt og tidsædende at lave et holdbart AS system.

9Tanker om AS og Meta-hære Empty Sv: Tanker om AS og Meta-hære Tirs 13 Mar 2012 - 15:23

princelarming

princelarming
Barbar Barber

Det er jeg ikke enig i - dels fordi vi faktisk har et AS-system allerede - faste all-round hære, som skal kunne klare alle typer fjender (dog oftest Mech) er også en slags AS...

Det er mere denne tankegang jeg vil gøre op med, end at forsøge at lave et eksplicit AS-system... Altså give det mere frit, og lade folk lave anderledes og forskellige hære, for at prøve andre units end "the usual suspects" af...

10Tanker om AS og Meta-hære Empty Sv: Tanker om AS og Meta-hære Tirs 13 Mar 2012 - 19:54

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

hmm at kalde "intet AS system" eller "alle bygger all-round Hære" for et AS system er det samme som at kalde "laissez faire" for pædagogik. jeg er uening i betragtningen, men ikke uenig med tankerne bagved.

jeg synes det kunne være spændende at spille nogle spil, hvor der bliver løst op i de gængse lister, men tror ikke at tvang eller at lave et decideret AS system er måden, men derimod at være opmærksomme på det og skrue scenarier sammen, eller lave regulativer til hver måned i kampagne kan være det. hvis man f.eks. spillede en gedigen capture and control eller en take and hold, men alle unfantry units måtte score objectives, ville der også komme andre lister på banen.

tror også Battlemissions kunne virke, men ikke hvis vi kun har en, og vi ikke ved hvor den er. ideen skulle jo så være at kunne aftale: "vi spiller en oik-de-bongo mission, så lav en liste til den som om du var attacker..."

Sponsoreret inhold



Tilbage til toppen  Besked [Side 1 af 1]

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum