S P L A T
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
S P L A T

S P L A T forum


Du er ikke logget ind. Log ind eller registrer dig her.

Udstyr, Rustninger og Skjolde

4 deltagere

Gå til side : 1, 2  Næste

Go down  Besked [Side 1 af 2]

1Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Udstyr, Rustninger og Skjolde Man 6 Jan 2014 - 18:32

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

Dette er lige et par tanker om hvordan rustninger i Tailte Na Rithe er "designet" som jeg har snakket med Janus om, er top rustningen Mail, særligt Fine og Heavy. Til hjelme bruges stats fra segmented plate, i alle tre tykkelser efter behag.

rustninger er typisk lavet som en sammenhængende "kofte", der dækker armene til og med albuerne, benene til og med knæene og hele kroppen. den koster og vejer altså 175%. Der er typisk også en "underarmour"/slagkofte som dækker samme område. Underarme og -ben er typisk dækket an skinner. Disse kan være af de samme materialer som koften, eller et andet, men typisk er læder, med bezainting/splinting (+1 DR mod cutting). Soldater går ofte/næsten altid rundt med skinner + slagkofte på når de er i "civil".

Hjelme dækker skull, men har næsten alle sammen en nasal, der dækker face på en 6'er. den er typisk lavet at lifght segmented plate, og giver DR 3. Ellers er hjelme ofte udstyret med en avential af enten læder med bezainting eller fine mail.

Alle skjolde er bucklers, og findes typisk i medium og light i begge klasser.

hvis der er spørgsmål mht. til udstyr så kom endelig med dem...

2Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Sv: Udstyr, Rustninger og Skjolde Man 6 Jan 2014 - 19:23

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

desuden:

jagt med spyd er en central del af adelens gøren og laden, derfor skal alle der er noget der ligner adel have minimum et point i spyd.

3Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Sv: Udstyr, Rustninger og Skjolde Man 6 Jan 2014 - 20:53

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Nu får jeg klamme hænder igen Smile
Betyder det der at de kun må købes bucklers?

J

4Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Sv: Udstyr, Rustninger og Skjolde Man 6 Jan 2014 - 20:54

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

hehe, ja, det var tanken... hvad da? Fighter 

5Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Sv: Udstyr, Rustninger og Skjolde Man 6 Jan 2014 - 20:55

rass

rass
Halv-elver Bondemand

Fuck det så kan du også nemmere smide det, når du skal fastdraw din saks og lave et grab and stab;)

6Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Sv: Udstyr, Rustninger og Skjolde Man 6 Jan 2014 - 20:58

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

ja, tanken var lidt, at når Spear og Long Spear er centrale våben kan det være smart at kunne smide sit skjold hurtigt. det samme gør sig gældende med det grab 'n' stab show Ras snakker om.

7Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Sv: Udstyr, Rustninger og Skjolde Man 6 Jan 2014 - 20:59

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Havde sgu nok tænkt mig med et kæmpe skjold Smile

Men s¨må jeg have mig et homeric buckler i stedet.

/J

8Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Sv: Udstyr, Rustninger og Skjolde Man 6 Jan 2014 - 21:00

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

homeric buckler fra Homers illiade, hence the name, og ikke et Keltisk skjold. kan du ikke bruge et almindeligt et, som ikke er fra Grækenland??

9Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Sv: Udstyr, Rustninger og Skjolde Man 6 Jan 2014 - 21:07

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Tja,

Jeg havde satset lidt på shield rush i mit build,
Der kan ikke laves shield rushes me en buckler, så det er lidt nitten.

Ift.buckler/shield,
Så kunne jeg bare rigtig godt tænke mig et stort skjold med db 3,
og så vidt jeg kan se er der ikke nogen af de buckler skjolde der er i bogen, der hedder noget keltisk Smile

Homeric Buckler
Roman Scutum
etc
Ingen keltiske navne Smile

Men det er da heller ikke nødvendigvis små skjolde de havde ?
https://www.google.dk/search?q=celtic+shield&rlz=1C1KMZB_enDK527DK527&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=UfDKUt2kBoSp4gSK9YDQDw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1366&bih=666#es_sm=93&espv=210&q=celtic+shields&tbm=isch

http://en.wikipedia.org/wiki/Celtic_warfare

Måske vi kunne kalde det noget anet og beholde stats?


/J

10Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Sv: Udstyr, Rustninger og Skjolde Man 6 Jan 2014 - 21:08

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

man kan da sagtens lave shield-rush med et bucker. den giver bare -1 skade i forhold til et almindeligt skjold, så bare gi gas med det shield-rush!

og jo, vi bruger stats fra dem der hedder small, medium og large shields, både i light og heavy udgaven.

11Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Sv: Udstyr, Rustninger og Skjolde Man 6 Jan 2014 - 21:10

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Ok,

Så lad mig lige forstå det Smile

- Jeg kan vælge det skjold jeg vil, bare det er et buckler ?

- Du ruler at reglen der siger man ikke kan shield-rushe med et buckler ikke gælder ?

/J

12Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Sv: Udstyr, Rustninger og Skjolde Man 6 Jan 2014 - 21:13

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

i forhold til buckers og shield-rush, check LT p. 113, under shield grips. den over-ruler reglen fra grundbogen.

og ja, de tre generiske skjolde fra LT, er dem vi bruger.

13Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Sv: Udstyr, Rustninger og Skjolde Man 6 Jan 2014 - 21:17

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Ahh,
Den passage havde jeg ikke set - Super Smile

De 3 ting du mener er ?
Jeg synes nemlig der er mange

/J

14Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Sv: Udstyr, Rustninger og Skjolde Man 6 Jan 2014 - 21:20

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

godt, med shield-rushet!

altså de generiske er der 3 af, i 2 udgaver hver.

small, light og heavy,
medium, light og heavy,
large, light og heavy.

de er med buckler-grip.

15Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Sv: Udstyr, Rustninger og Skjolde Man 6 Jan 2014 - 22:46

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

Colours and Status (on Clothes, that is)

un-dyed (Natural) or Urine-Dyed or Onion-Dyed (pale yellow): any negative status.

Blackened or Bleaching, Ochre-Dyed (Dark Brown): status 0-1 (CF: +1)

Indigo-Dyed (Blue-grey), Madder-Dyed (Dull Red/Orange), Murex-Dyed (thin) (Violet) or Weld-Dyed (Deep Yellow): Status 2-4 (CF: +6)

Murex-Dyed (purple/"Royal purple"), Status 5+ (CF: +30)

this is typically done only on cloaks, as they are the "outer wear" that is visible. This means that the status can be assessed by only a cursory glance. inner clothing are typically dyed one level under the appropriate status, except for formal Wear.

16Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Sv: Udstyr, Rustninger og Skjolde Tirs 7 Jan 2014 - 22:34

Rune

Rune
Founder

Jeg kom til at tænke på om kelterne kæmpede på en bestemt måde, så jeg begyndte at søge lidt.

Her er noget fra Martial Arts

Heroic Spear Fighting
4 points
This style is based on the heroic stories of Homer’s Iliad.
Greek heroes carried two spears and a sword. They were ferried
to battle on chariots but dismounted to fight. They usually
threw one spear and saved the other for melee. The
sword was a backup, used when both spears were lost or
against especially difficult foes. Spear fighters should also
learn Pankration (pp. 188-189) or some form of Wrestling
(pp. 204-206) or Boxing (pp. 152-153).
Greek epics often demonstrated the enemy’s ferocity and
the danger posed by his weapons by having the hero narrowly
avoid an attack that went on to kill his chariot driver.
The GM could treat this as a limited Extra Life!
Legendary Celtic warriors fought similarly, and should
use this style as well. They were famed for being able to run
up volleys of arrows shot at them. See Special Feats for
Cinematic Skills (pp. 129-130) for ideas on how to handle this.


Det lyder faktisk meget fedt. Very Happy

Jeg aner dog ikke om det ville være bare det mindste effektivt.

Desuden nævnes også stridsvogne som noget de gjorde meget i. Hvordan er det i Tailte na Rithe?

http://splatcup.goalsoccer.net

17Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Sv: Udstyr, Rustninger og Skjolde Ons 8 Jan 2014 - 14:15

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

super indspark, Rune!

Jeg så faktisk gøngehøvdingen, sammen med Line, her den anden dag... det fik mig nemlig til at tænke over noget i forhold til "måden" kelterne slåssede på: den typiske kamp-form vi forbinder med fantasy er mere i retning af "ridder-kamp" der er, til en vis grænse, regelsat etc. kampen mellem den Svend og den Svenske Kaptajn i korn depotet fik mig tilbage på sporet af at i den her setting vil jeg gerne have et feel af at det er "all-out", "no-holds-barred", eller hvad man nu skal sige, så man må altså gerne bide, sparke i skridtet, kaste mudder eller sand i øjnene for at smadre modstanderen...

med hensyn til hvordan vi kæmper, er det her en TL (1)-2 verden, mens kelterne var i ren TL 1. deres sværd skulle bøjes ud efter hvert eller i hvert fald hvert andet slag - altså realistisk, og har været ret nederen, så spyd har spillet en kæmpe rolle i deres kamp. det gør den også for os, men tænker at vi skal ramme et feel der går mere på udgangen af det der populært kaldes den keltisk/gaelliske era og i indgangen til den anglo-saksiske...

i det hele taget synes jeg fighting styles fra martial arts are unødvendige, med mindre man har en direkte mulighed for at bruge dem, som f.ex. min Xia verden, hvor revaliserende skoler prøver at udkonkurere hinanden. vi kan sagtens sætte nogle ord på, "hvordan" vi kæmper, men tænker det er unædvendigt direkte at formalisere det, så den måde der.

med hensyn til chariot: altså både og. Kelterne brugte noget der hedder en Stradle-Car, som er en MEGET let chariot, meget lig en moderne trav-vogn. den blev på lige for med redne heste brugt til at transportere sig til slagmarken. fordelen er bare at en hest kan trække mere end den kan bære, så krigere af exeptionel størrelse blev ikke nødt til at gå, når hestene ikke kunne bære de, de kunne tage vognen i stedet...

med hensyn til keltiske helte, så er Cuckhalain (som kan skrives på et utal af måder) kendt for, med spyd, at kaste 2 efter sin modstander, springe op på det han smed sidst, og videre til det forreste, så springe af i sidste øjeblik, lade begge spyd gennembore fjenden og gribe ham inden han faldt sammen, og se ind i hans øjne som livet forlod ham... hehe!

18Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Sv: Udstyr, Rustninger og Skjolde Ons 8 Jan 2014 - 16:28

Rune

Rune
Founder

Hvad skal der til for at jeg kan det? Very Happy

http://splatcup.goalsoccer.net

19Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Sv: Udstyr, Rustninger og Skjolde Ons 8 Jan 2014 - 16:38

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

en ordentlig syg GM... hehe!

20Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Sv: Udstyr, Rustninger og Skjolde Tors 9 Jan 2014 - 16:32

Rune

Rune
Founder

I bliver ved med at snakke om rustninger og skjolde. Er det ikke lidt fimset? Skal vi ikke bare have blå maling på?

http://splatcup.goalsoccer.net

21Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Sv: Udstyr, Rustninger og Skjolde Tors 9 Jan 2014 - 16:36

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Pas nu på He-man

22Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Sv: Udstyr, Rustninger og Skjolde Tors 9 Jan 2014 - 17:02

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

i den oprindelige GURPS - Celtic Myth sourcebook, som jeg faktisk ejer, men som godtnok er til 3rd edition, kan man rende rundt sådan, netop fordi kelternes guder værsætter stort mod, sådan at jo mindre rustning man havde på, jo mere fik man af guderne. hvis man f.eks ikke havde noget armour på fik man PD3 og DR4, til dem der ikke kender reglerne, så var det pænt sejt!

men det er ikke tilfældet her, da vi, igen, spiller i skærrings punktet mellem slutningen af den keltiske storhedstid og starten af den anglo-saksiske tid... derfor er folket pakket godt ind...

23Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Sv: Udstyr, Rustninger og Skjolde Tors 9 Jan 2014 - 17:04

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Enig.

J

24Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Sv: Udstyr, Rustninger og Skjolde Tors 9 Jan 2014 - 17:12

Rune

Rune
Founder

Mere blå maling!! bounce 

Skal vi skrive alt ned som vi slæber med os? Jeg tænker her på vandskind, gryder, fyrtøj, oa.

http://splatcup.goalsoccer.net

25Udstyr, Rustninger og Skjolde Empty Sv: Udstyr, Rustninger og Skjolde Tors 9 Jan 2014 - 17:19

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

jeg bærer kun på død Smile

Det andet er for trælle og koner.

J

Sponsoreret inhold



Tilbage til toppen  Besked [Side 1 af 2]

Gå til side : 1, 2  Næste

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum