S P L A T
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
S P L A T

S P L A T forum


Du er ikke logget ind. Log ind eller registrer dig her.

Introduktion til spillet.

4 deltagere

Go down  Besked [Side 1 af 1]

1Introduktion til spillet. Empty Introduktion til spillet. Tors 2 Jun 2011 - 23:37

Lundse


Gnom Svinehyrde

Genre.
High fantasy, efter katastrofen! Et faldent rige, og en desperat situation for hele menneskeheden.


System.
Vi spiller med Savage Worlds, et nyt men meget simpelt system. Din skill er en terning, d4-6-10-12-20, rul den sammen med en d6 fordi du er sej - over 4 lykkes det. Det er pissenemt, og ligesom i WoD er man mere fokuseret på sine særlige evner - de hedder Edges her.
Ift. til rollerne vil troldmanden skulle tænke mere over mit magi-system der er sphere baseret (find selv på effekt, begrænset af dine spheres), soldaten vil skulle spille lidt mass combat mod mig og skal nok booste sig lidt dér, herremanden og arvingen er lidt mere traditionelle Savage Worlds-karakterer, hvor arvingen stiger hurtigt i XP, og alle herremandens sidder helt rigtigt fra starten, men har lidt flere spændende Edges.
Der er et karakterark her: http://www.peginc.com/Downloads/SWEX/SWEXCharSheet.pdf
Og en regel-gennemgang her: http://www.peginc.com/Downloads/Showdown/Showdown.pdf Side 4-10 er alt hvad vi behøver for at gå igang!


Kamp.
Bliver der en del af, men det bliver hurtigt og kommer mere til at handle om jeres Edges og beskrivelser end noget andet. Vi spiller med whiteboard markers på et bord, eller miniaturer.
Jeg laver nogle loose-and-fast regler for masse-kamp, så man kan spille eg. Det Sultne Ulvekobbel vs. De Elendige Byboere Der Aldrig Har Holdt En Bue, uden at jeg skal holde øje med 30+ ulves HP (hint; et ulvekobbel er én enhed). Mange af især soldaten og troldmandens evner kan bruges specifikt til at påvirke masse-kamp (ild er vildt rart at kunne kaste med, mod ulve - og "Wait for it" er vigtigt når man ikke kan ramme ellers).


Roller.
I skal spille de fire vigtigste mennesker i verden! Derfor er rollerne også til dels defineret på forhånd. Det er meningen at vi mødes og bygger roller og verden færdig sammen, før første spilgang. Undervejs i spillet vil i kunne opnå nogle mekaniske fordele ved at spille på de temaer der er tilknyttet jeres karakterer, det "akt" vi er i, samt dagens session - men hvordan i spiller på dem er op til jer.
Alle roller har:
  • En indflydelses-sfære - Spiller-diskussioner afgøres af den spiller der har indflydelse over det diskuterede. Hvis I snakker med en adelsmand er det arvingen der bestemmer hvad I, i sidste ende, gør. Det er både delvist realistisk, men også en meta-regel for spillet. Det betyder IKKE at der ikke kan og bør være diskussioner (her kan man nemt spille sine tema'er), og det betyder ikke at ens karakter behøver være tilfreds med resultatet, bare fordi spilleren bestemmer! Indflydelses-sfære dækker også over en type NPC'er, som man i høj grad kan påvirke (tænk 5 status dots).
  • Fordel i spillet - En mekanisk fordel, såsom adgang til nogle nye, seje Edges, eller arvingens stormløb på XP.
  • Rolle i forhold til gruppen - Skal tages løst og fast, jeg vil ikke diktere jeres spil, men det er de tanker jeg har haft om karaktererne, og en god guide til deres umiddelbare forhold. Forhåbentlig kan det læses som forslag til konflikter, og ikke løsninger på dem (ellers skal det skrives om).
  • Tema - Som nævnt i System ovenfor, har hver rolle et tema som knytter sig til karakteren. I starten af spillet forventer jeg at I spiller efter det, i Akt II må I gerne ændre og vende dem om, bare de er i spil, og i Akt III bestemmer i selv og kan sætte et nyt tema i spil sammen med mig. Temaerne er: Håbet Om Fremtiden, Den Tabte Civilisation, Pragmatisk Accept, og Den Sidste Kamp. De skulle gerne passe til kampagnens post-apokalyptiske tema.


Spilstil.
Vi skal spille noget af det, vi (det vil sige I) er bedst til; et plot der kan jages, og nogle karakterer der skal spille sammen undervejs. I kommer til at spille som en gruppe helt naturligt; I er de vigtigste tilbageværende mennesker! Jeg håber der er rum til uenighed, uden at nogen synes det er en bedre idé at sætte sig vej vejkanten end at følge med de andre.
Plottet har en overordnet linie, og flere spor der kan lede derhen. Desuden er der god mulighed for sandbox-spil hvor man render rundt og oplever, undersøger og piller ved en verden der er gået totalt i styker, og - det her er vigtigt - man kan bygge noget op! Om ikke oftere vil vi imellem spillets akter lave nogle time-lapses, hvor I er med til at definere eg. hvad den unge magiker i mødte har lært af spells og hvor det påvirker de forhutlede overlevende som..., osv. osv. Her følger vi igen jeres indflydelses-sfærer, og vi kommer på et tidspunkt til at skulle diskutere hvad jeres overordnede strategi for menneskehedens overlevelse er.
Vi går i øvrigt efter dengang hvor X-files var fedt; ca. 50% monster/encounter/weird dilemma/character-of-the-week og 50% videre-i-plottet-for-pokker. Det må I også gerne huske selv, så jeg ikke skal presse jer ud af døren.'


Første spilgang.
Går verden under. Det bliver epic! Til dem der ikke var med til prøvespil i Thy, eller har snakket med manden om det, er det noget med naturen der tilsyneladende svarer igen. Jeg vil ikke sige for meget, men jeg kan love at idéen ikke kommer fra for meget Avatar, men af for meget Frank Herbert.


Spillets Akter.
Har ikke fået navn endnu, men udover første spil-session kommer der tre. Vi er færdige med et Akt når I har nået nogle personlige eller fælles mål, to be announced later (eller holdt skjult, I am not sure).

2Introduktion til spillet. Empty Sv: Introduktion til spillet. Ons 8 Jun 2011 - 17:42

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Det kunne være fedt hvis vi alle sammen havde en rigtig figur Smile
Jeg maler dem gerne hvis det er...

/J

3Introduktion til spillet. Empty Sv: Introduktion til spillet. Ons 8 Jun 2011 - 19:28

princelarming

princelarming
Barbar Barber

Janushedemann skrev:Jeg maler dem gerne hvis det er...

Har du ikke nok figurer at rive i, Mester?? Detective

4Introduktion til spillet. Empty Sv: Introduktion til spillet. Ons 8 Jun 2011 - 21:33

Mette Suhr


Gnom Svinehyrde

Det er en skide god ide Very Happy
Jeg vil gerne male min egen, hvis jeg må låne maling af en? Vi kunne evt. mødes og male-snakke-rolle-hygge?
Så skal jeg i nørdland og finde en prinsesse!! queen

5Introduktion til spillet. Empty Skidegodt. Ons 8 Jun 2011 - 22:03

Lundse


Gnom Svinehyrde

Så kører vi sgu med figurer - det er oldschool! Også fedt for det taktiske element - vi skal bruge templates og måle og hele lortet!

7Introduktion til spillet. Empty Sv: Introduktion til spillet. Ons 8 Jun 2011 - 22:23

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Forresten,

Hvis vi spiller med figurer, så kunne det måske være rart at have nogen modstandere også Smile
Der er den mulighed man kunne høre Rune om man måtte låne nogle af hans rigtig mange rollespils figurer, som vi kan bruge til modstandere ?

Ellers kan vi også se hvad vi kan skrabe sammen selv, men da vi ikke rigtig kender evt fjender er det lidt sværere.
Runes kasser er proppede med blandede figurer af mange racer/art osv.

/J

8Introduktion til spillet. Empty Sv: Introduktion til spillet. Ons 8 Jun 2011 - 23:05

Mette Suhr


Gnom Svinehyrde

Super fedt, tak for prinsesserne Very Happy

9Introduktion til spillet. Empty Sv: Introduktion til spillet. Ons 8 Jun 2011 - 23:09

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Det var så lidt Smile

Kiggede bare lige hurtigt hvad der var af 'prinsesser' i Games Workshop, det er nok dem der er nemmest at få fingre i, de kan jo købes i dragons lair eller i gunzone Smile

/J

Sponsoreret inhold



Tilbage til toppen  Besked [Side 1 af 1]

Lignende emner

-

» Introduktion til verden.

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum