S P L A T
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
S P L A T

S P L A T forum


Du er ikke logget ind. Log ind eller registrer dig her.

Magi-systemet.

Go down  Besked [Side 1 af 1]

1Magi-systemet. Empty Magi-systemet. Fre 17 Jun 2011 - 0:34

Lundse


Gnom Svinehyrde

Der kan forekomme ændringer, især i tabellen, men dette er de grundlæggende træk og mekaniker.

-
Sfærer.
Alle sfærer skal købes som Edges, og man kan selvfølgelig kun købe det næste niveau ift. dem man allerede har. Det kræver dog flere ting i spillet, at kunne stige i en sfære:
Viden - man skal ganske enkelt have adgang til viden om andre der har opnået kontrol med sfæren, enten gennem bøger, en læremester eller blodets hukommelse.
Meditation - det kræver fri, uforstyret tid at mærke efter ændringer i blodet, at spilde en smule blod og eksperimentere med effekterne, osv. osv.
Diæt - der skal eksperimenteres med forskellige supplementer af mere eller mindre eksotisk art, som skal være tilgængeligt i rigelige mængder.
Alle disse dele skal gå op i en højere endhed, og det tager lang tid at stige og bliver sværere og sværere, des højere sfære man vil op på. Dog tager det første trin uforholdsmæssigt meget tid og tilvænning, og at lære en sfære mere på et niveau man allerede har er ikke lige så udfordrende. Som tommelfinger-regel, hvis man antager et fuld tids studie, adgang til bibliotek og gode lærere:
  • At lære grundlæggende magi og begynde at Tilpasse sit blod (én sfære på Cantrip-niveau) - tager 5-10 år.
  • Sfære, niveau 0 - kun relevant når man skal udregne at få niveau 1, men allerede har en anden sfære på dette niveau; det tager ½-1 måned.
  • Sfære, niveau 1 - er en Novice Edge og tager 2-4 måneder.
  • Sfære, niveau 2 - er en Seasoned Edge og tager ½-1 år.
  • Sfære, niveau 3 - er en Veteran Edge og tager 1½-2 år.
  • Sfære, niveau 4 - er en Heroic Edge og tager 3-4 år.
  • Sfære, niveau 5 - er en Legendary Edge og tager 5-10 år.
For indkøb gælder ens sfære nummer to (eller flere) på et givent niveau, som man allerede har, som var den et niveau lavere. Vil en magiker med Luft-sfæren på 4 niveau for eksempel købe Ild-sfæren op på niveau 2, koster det tid som var den niveau 1 - altså tager det mellem 2 og 4 måneder.
Adgang til særligt præcise bøger der beskriver nøjagtigt den process man skal igennem, forfædre-hukommelse der har været igennem den samme sfære eller ekseptionelle lærere kan forkorte læretiden drastisk. Den lave tids-sats antager alt dette på højt niveau; den højeste at man til nød har adgang til alle delene, men kun i amatør-agtige og dårlige udgaver. For karakterer med Voices Within, kan ens forfaders sfærer desuden tælle som sfærer man selv har, ift. at skulle købe nye - dette kan også give en klækkelig rabat i tiden det tager at lære magi i det hele taget.
Der er dog intet direkte umuligt i, at en hvilken som helst person skulle kunne kaste magi - givet de rigtige mineraler i kroppen og blodet, og den rette koncentration, sker magien. Der skal bare meget til, at opnå den rette Tilpasning og koncentration. Der findes få kvindelige magikere, men det sker som oftest kun når en pige viser en særlig forbindelse til en stor troldmand i slægten.

Tilpasset.
Alle mekaniske effekter cappes ved, hvor tilpasset ens blod er; for alle regler for faktisk at bruge magi gælder det, at vi kun taler om sfærer man faktisk er tilpasset til på det givne tidspunkt. Hvis det er nødvendigt at skelne eller gøre tydeligere, kaldes det aktiv sfære og passiv sfære. Det nytter ikke at være ild-magiker af den femte sfære, hvis man lige er vågnet fra koma - ens blod skal igen manipuleres til at passe med elementerne.
Hvor kompliceret ens Tilpasning er, tilsvarende alle ens sfære-niveau, talt sammen. Det er muligt at have 0 i tilpasning, og stadig kunne bruge sine Cantrips - disse forsvinder først når man når -1 (så er bunden også nået, man kan ikke falde længere). Hver uge, eller ved forgiftning eller andet shock til systemet, skal der slås for at "holde diæten" - Target Number er kompleksiteten af ens tilpasning. Der checkes mod en særlig Skill ved navn Tilpasning (Attunement) - en mellemting mellem kogekunst og alkymi. Magikeren kan hjælpe slaget, som ved normalt samarbejde - for hver Raise magikeren får, får kokken +2 til sit slag. Fejler slaget, bliver den højeste aktive sfære passiv. For at få en passiv sfære gjort aktiv, skal man klare et tilsvarende check -3.
Magikerens evt. hjælpecheck har følgende modifikationer:
  • +1 Magikeren benytter et veludstyret laboratorie til at analysere sit blod, sammen med kokken.
  • +1 Magikeren har et passivt niveau højere (i enhver sfære) end det niveau han prøver at undgå at tabe, eller få igen (kan opnås flere gange).
  • +1 Magikeren har niveau 3 eller 5 i Den Femte Sfære (kan opnås to gange).
Kokkens endelige check har følgende modifikationer:
  • +1 Kokken benytter et veludstyret køkken, og har god tid (5 timer eller mere).
  • +2 Kokken har tjenere, alt udstyr penge kan købe, og bruger ca. 30 timer på opgaven den uge.
  • +1 Der bruges rigeligt penge, og der er adgang til et centralt handels-sted eller vej.
  • +1 Kokken kender magikeren, og har hjulpet denne igennem flere stigninger og fald af Tilpasning.
  • -1 Magikeren får ikke ordentlig søvn, eller lever på anden måde usundt.
  • -1 Magikeren er Anæmisk eller kommer sig over et sår (kan opnås flere gange).
  • -1 Dårlige forhold, såsom kun en gryde, intet termometer, etc.
  • -1 Ingredienser af ukendt oprindelse, såsom afskrab af en funden gryde, for at få den rette dosin jern.
  • -2 Intermistiske ingredienser, såsom rigeligt bær for at få nok jern, istedet for et egentligt tilskud.

Cantrips.
Cantrips, små tricks der kun kræver få dråber blod fungerer lidt anderledes og simpelt. Hver sfære man har har åbner for de tilsvarende kategorier, men kun på niveau 0. En Ild-mager kan altså lave en lille flamme eller stik, som rammer en finger eller lignende. En magiker med sfærer i både Luft og Vand kunne stikke sin finger, røre en saltbøsse og få den til at falde et minut senere, da han har adgang til niveau nul i Kontrol og Reaktion.
Man kan altid blande sit Cantrip niveau, med en fuld magi-effekt.

At kaste magi - tænk hurtigt.
For at kunne kaste magi, skal man forestille sig den effekt man vil have, skære blod ud af kroppen og tvinge livet og viljen i sig selv og blodet til at arbejde sammen. Det kræver et succesfuldt Spirit-check, ellers tager det en runde mere før magien tager effekt. Sværhedsgraden (TN) er det antal point man bruger (før fordobling, se herunder) - altså mellem 1 og 5. For hvert angreb eller tilsvarende distrahering på én i en given runde, er der -1 på checket.
Fejler man sit check, udskydes effekten en runde. Det kan medføre sekundære problemer, såsom en person der ikke længere kan ses, at man nu ligger ned eller står dårligt, etc. Man kan droppe sit kast, men blodet er brugt og mindst halvdelen af pointene bruges til en eller anden, spil-leder-bestemt, kaotisk effekt istedet. Har man taget et Wound eller andet kritisk, kan dette også ske - men altså kun hvis man i forrige runde fejlede sit Spirit-check.

Blod i banken.
Der skal bruges ca. en femtedel af den mængde blod et menneske kan undvære uden at dø, for at kast magi (undtagen til Cantrips, se herover). Magikere holder derfor styr på et seperat system for blod, tilsvarende og sammenhængende for systemerne for Wounds og Fatigue. Man har to niveauer i Blodtab; Drænet og Anæmisk (Drained, Anemic) - vi tæller ikke udgangspunktet.
Er man Drænet, har man -1 til alle Spirit check - og de tilhørende Skills. Er man Anæmisk har man også -1 til alle Vigor checks. Begge ligges oveni evt. andre minuser for træthed og sår!
Hver gang man bruger en portion blod, tager man et Blodtab. Hvis man allerede er Anæmisk, tager man et Wound. En magiker kan altså, fra perfekt helbred, kaste magi seks gange - men den sjette gang går han i gulvet! Blodtab kan ikke heles med magi eller bandager, det skal have tid (som normalt, et Vigor-rul per 5 dage for at få et niveau væk). Og, man kan ikke hele Fatigue (udover for at komme ud af Incapacitated) hvis man er Drænet (eller Anæmisk), og ikke hele Wounds hvis man er Anæmisk (igen, udover for at komme op at stå).

Blod i brug.
For at bruge magi, skal der bruges en god portion blod, frisk fra ens egen krop. Blodet forsvinder sammen med effekten, hvad den end er - den kan være det gnides ind i væggeer der styrkes, forsvinder i vinden der blæser, el. lign. Så snart blodet forlader kroppen, er kastningen af magien igang og kan ikke stoppes (ikke helt, i hvert fald). De fleste magikere har en foretrukken metode til at drage blod - det kan være en kniv, arm-skinner med skarpt kant eller andet. Det foretrækkes, med lidt behændighed, at svinget blodet væk fra kroppen, så tøjet ikke blivet beskidt - faktisk er selve blod-delen af magien noget man ser som desværre uundgåelig og lidt... uciviliseret. Des finere metoder blodet kan trækkes med, des bedre.

At kaste magi - konstruér din effekt.
Når man kaster magi, kommer dine sfærer i spil på to måder, tilsvarende ens generelle evner i at styre blodet (ens højeste sfære) og ens specialisering i de sfærer man bruger (de relevante sfærer i den givne kastning). Man har som udgangspunkt point, som i ens højeste sfære, og bruger dem i de ti kategorier til at sammensætte en effekt. Man skal tænke kategorierne som mulige begrænsninger - du kan ikke skade nogen, uden at betale for og du kan ikke starte effekten væk fra dig selv uden at betale for dét.
Point brugt i sfærer man ikke har, eller som man ikke kan tænke og beskrive ind i effekten, tæller én til én. Man betaler 1 point for hvert niveau man vil over 0.
Point brugt i sfærer man har og som den beskrevne effekt passer til, dobles _før de bliver fordelt i kategorierne i sfærerne_. Man betaler altså 1 point for 2 mulige stigninger i de kategorier som man aktivt bruger, og som man har et tilsvarende niveau sfærer i.
Disse fordoblinger "giver minimum 1 ekstra niveau" - man kan så at sige smide 0 point i en aktiv sfære som man aktivt bruger, og få effekten ud af det. Det er sjældent vigtigt teknisk, men det betyder at en Luftmager "gratis" kan starte sine effekter et åndedræt fra sine fingre, og en Vandmager kan udsætte effekten kort. En anden huskeregel er, at mår man bruger sin primære sfære, kan man roligt tænke at man får "dobbelt point", men når man kombinerer, er det vigtigt at man tænker over hvordan man fordeler pointene.

Eksempel: Ildkugle.
En magiker med niveau 3 i ildsfæren og ingen andre sfærer vil kaste en ildkugle med tre fremstormende soldater.
Da han ikke har mange point at rutte med, må han vente til fjenden er tæt på - han ligger kun et point i Afstand og må kaste lige før de går i nærkamp. Til gengæld satser han på at kunne ramme med sit kast, og bruger intet på Kontrol eller andre kategorier. De resterende 2 point går til Ild-sfæren, hvor de fordobles til 4; dem fordeler han ligelidt og kan altså ramme hvad et stort sving med et sværd kunne, og skade på Wound-niveau. Forudsat han klarer et nemt kaste-check, og slår nogenlunde på sin skade, går soldaterne ned. Det siger næsten sig selv, hvordan dette kan beskrives med reference til ild...
Hvis magikeren havde haft et enkelt niveau i Luft-sfæren, kunne han have betalt sig til både et niveaus længere afstand, samt et sigte og havde ramt soldaterne med samme styrke inden de nåede tæt på, og altså have været klar med et sværd inden eventuelt overlevende angreb. Når spillerne beskriver ildkuglen, skal det indgå for eksempel hvordan vinden suser om kuglen og trykker den til en kompakt kugle og bærer den gennem luften indtil den sprænges.

Eksempel: Stop fremrykkende hær-enhed.
Dagen før kampen står, forbereder vores magiker ovenfor, efter at have lært 2 niveau i Vand-sfæren, valpladsen. Han har altså Ild niveau 3, Luft 1 og Vand 2. Han har også god tid til at berøre hele området, så han skal ikke betale for Afstand og bruger altså ikke Luft-sfæren (spillederen er ikke pedantisk, man berører en mark ved gå på den, et lokale ved at røre væggene hele vejen rundt, etc.). Men han skal betale for det påvirkede Område - hele pladsen! Han skal altså bruge 5 point i Område, men hans Ild-sfære på niveau 3 fordobler de brugte point op til og med 3 ekstra - han skal altså bruge 3; 3 der fordobles til 6. Den tilovers-blivende bruger han på at chokere (Shake) fjenden. Han spilder to ekstra mål af blod ud over marken for 2 ekstra point, og bruger dem i Vand-sfæren hvor de fordobles til 4; de fordeles ligelidt og køber Kompleksitet 2 (Tilstand) og Reaktion 2 (Begivenhed). Når fjenden marcherer frem næste dag, beskriver spilleren hvor den først soldat der efter at have vandret igennem området træder og ringe spredes i vandet, og en tynd tåge stiger op. Der går panik i soldaterne i en runde, mens vandet skifter tilstand til is og den fremrykkende hær må kæmpe først for at bevare fatning, og dernæst tæske fødderne fri mens bueskytterne tager position.

Når man kaster er den trinvise, detaljerede fremgangsmåde altså:
  • Hvad er din højeste aktive sfære - disse point bruges til at konstruere effekten ud fra.
  • Man vælger om man vil spilde ekstra blod, og derved opnå tilsvarende ekstra frie point.
  • Point brugt i sfærer man har specialiseret sig i, fordobles op til det niveau man har i sfærerne
-

Sfærerne tillader de følgende elemter, til at konstruere effekten af:

Sfære.....Luft................................................Jord................................................Ild.................................................Vand................................................Den Femte Sfære..................................
KategoriAfstandKontrolVarighedForbedringSkadeOmrådeKompleksitetReaktionLiv/dødMagi
0ÅndedrætVæltRundeRengør, polér'Av'Håndtholdt tingUdseendeKort forsinkelse--
1SpytklatSkub, sigtKoncentrationFiksSkadet (Shaken)PersonOpførselBerøring--
2KastLøft sten, ramDage, vedholdendeSkærpSåret (Wound)Sværd-svingTilstandHandling, person--
3PileflugtLøft mandSom hvis naturligPerfektérDræbRumUnaturligEnhver begivenhed--
4Se tydeligBrug våbenPermanentMagisk effektFlået, forkulletEnhedFormKompleks definition--
5Lige linieAnimérUbrydeligLegendariskDestrueretMarkFunktionSvag intelligens--

Tilbage til toppen  Besked [Side 1 af 1]

Lignende emner

-

» Magi kort
» OFFICIEL: MAGI

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum