Dette er mest henvendt til mine ærværdige SPLAT cup medspillere, men I andre må hellere end gerne give jeres besyv med. Jeg præsenterer her et forslag til hvordan man kunne opstille nogle regler for udvælgelse af to all-star teams, et som repræsenterer "de gode" og et som repræsenterer "de onde" i blood bowl verdenen. Derudover bør man overveje hvordan holdene skal coaches, udvælges, osv - herom har jeg gjort mig nogle tanker nederst i posten, men i første omgang er opbygningen af de to all-star teams hvad jeg har koncentereret mig om.
Racerne:
I warhammer universet er der langt mellem egentlige "gode" typer, så her er tale om lidt af en abstraktion. Men nogle er knap så grimme og onde som visse andre, mens disse visse andre excellerer udi kunsten at sprede død, lidelse og ødelæggelse.
Good teams:
Amazon
Dwarf
Elf
Halfling
High Elf
Human
Lizardmen
Norse
Slann
Wood Elf
Evil teams:
Chaos
Chaos Dwarf
Chaos Pact
Dark Elf
Goblin
Khemri
Necromantic
Nurgle
Ogre
Orc
Skaven
Undead
Underworld
Vampire
De racer der kan være tvivl om herover er nok norse, ogre, lizardmen og slann. Ogres optræder som regel som tjenere af andre racer og mere end noget neutral, men i selskab med snotlings mener jeg de hører de til de grumme her. Slann og lizardmen forstår jeg som "gode" da de hader chaos og mest bare ønsker at have deres jungle i fred. Norse har en temmelig voldelig tilbøjelighed, men virker omvendt ikke deciderede onde. Desuden er det godt for agi vs str balancen hvis Norse bliver i kategori med de gode.
Tilladte roster typer:
For at et all-star team ikke kommer til at bestå af 10 veludviklede chaos warriors og et par big guys, er det nødvendigt at have en slags skabelon som holdets roster skal bygges over. Jeg foreslår at de coaches der repræsenterer et all-star team sammen vælger en af følgende modeller at stille et hold op over. Modeller er forsøgt opstillet så de medfører at der kan draftes mange forskellige typer spillere fra forskellige hold, så all-star teamet bredt repræsenterer de mange hold, og disse er repræsenteret ved nogle af deres særlige styrker. Nedenfor følger beskrivelser af hvilke spillere der kan bestride hvilke pladser.
Model #1
0-16 Linemen
0-2 Blitzers
0-2 Throwers
0-4 Catchers/runners
0-1 Big guy
Model #2
0-16 Linemen
0-2 Blitzers
0-2 Throwers
0-2 Catchers/runners
0-2 Linebackers
0-1 Big guy
Model #3
0-16 Linemen
0-2 Blitzers
0-2 Throwers
0-2 Catchers/runners
0-1 Big guy
0-1 Special player
Hvordan vurderer i disse modellers indbyrdes balance? Vil en model altid vælges over de andre? Og giver de mulighed for de hold man måtte ønske at stille indenfor rimelighedens grænser? Bør 0-4 blitzers fx være muligt i en model?
Linemen
-------
Spillertyper der tillades 0-16 af på et hold er linemen. Chaos pact marauders (0-12), underworld goblins (0-12) og pestigors (0-4) defineres dog også som linemen, mens skinks (0-16) undtages. Skinks tilhører i stedet catcher/runner kategorien.
Eksempler: Beastmen, dwarf blockers, snotlings, thralls
Blitzers
--------
Spillertyper som ligner deres holds linemen, men besidder en eller flere offensive fordele, hyppigst i form af medfødt block skill. Oftest er stats samme som på linemen, med undtagelse af MA som oftest er 1-2 højere.
Eksempler: Troll slayers, wardancers, werewolfs, wights, witch elves,
Throwers
--------
Alle spillertyper med adgang til P på normal skills, undtaget Chaos Pact marauders, defineres som throwers. Bemærk at dette medfører at Dark Elf og Dwarf runners tilhører denne katagori selvom de også tilhører catchers/runners.
Eksempler: Dark elf runners, thro-ras
Catchers/runners
----------------
Alle der hedder catchers eller runners i spillet samt skinks og ghouls.
Eksempler: Dark elf runners, gutter runners, skinks
Linebackers
-----------
Spillere med ST4 basisstat
Eksempler: Chaos warriors, flesh golems, vampires
Big guy
-------
Spillere med ST5+ basisstat. Bemærk at en deathroller tilhører kategorien "special player"
Eksempler: Kroxigor, tomb guardian, treeman
Special player
--------------
Alle secret weapon spillere samt assassins.
Eksempler: Deathroller, fanatic, looney
Andet
-----
Renegades er betegnet som linemen af hhv. skaven, dark elf og goblin teams, og kan derfor stilles i all-star team linemen. De har fortsat animosity.
All-star team coaches:
Jeg forestiller mig at alle interesserede SPLAT cup medlemmer skal agere coach for enten det gode eller onde all-star team. Forhåbentlig vil det være muligt at stille to nogenlunde lige store hold. Coaches må i fællesskab stille det bedst mulige hold indenfor reglernes rammer.
Undervejs i spillet vil en head coach fører slagets gang mens de øvrige coaches giver gode råd. Jeg foreslår at spillets ture deles ud på de tilstedeværende coaches. Eksempelvis kan de spille fire runder på skift hvis all-star holdet repræsenteres af fire coaches.
Drafting af spillere:
Kan foregå ved at coaches sætter sig sammen og sammen stiller det perfekte hold, eller vha. nomineringer til pladser, eksempelvis over forumet. Fx. nominerer man en wardancer fra et bestemt hold til en blitzer plads. Spillernes coaches skal i alle tilfælde tillade det pågældende draft. En coach må dog ikke lade sine hold drafte til begge sider - så en coach kan kun have spillere på den ene side af all-star showmatchen. Eksempelvis må jeg vælge at lade Alfheimr Mistrunners (WE) eller Nuffle's Playthings (CP) drafte spillere, jeg kan ikke stille spillere til rådighed for begge sider.
Jeg forestiller mig at der kan draftes både på aktive hold i splat cup og hold på stand-by.
Andet:
Derudover foregår kampen som sædvanligt. Dvs. team values sammenlignes og inducements købes. Hvert hold har en en apo, ingen assistant coaches eller cheerleaders, men en fan factor på 15 (tis da allztarz!)
Hvad angår winnings og mulighed for eventuelle skader synes jeg det hænger sammen. Man kunne spille showmatchen alene for underholdningens skyld og spille om æren (!!!) - dvs. ingen skader påføres, ingen spps optjenes og ingen præmie uddeles. Eller man kunne lade skader og spps være permanente, men til gengæld belønne vindende holds MVP med frit valg af skill på alle hylder. Dette ville betyde at en coach der draftede mange spillere til et hold ville have større chancer for at disse kom til skade, men til gengælg også nyde større chance for at få en meget værdiguld mvp-præmie.
Tanker?
Racerne:
I warhammer universet er der langt mellem egentlige "gode" typer, så her er tale om lidt af en abstraktion. Men nogle er knap så grimme og onde som visse andre, mens disse visse andre excellerer udi kunsten at sprede død, lidelse og ødelæggelse.
Good teams:
Amazon
Dwarf
Elf
Halfling
High Elf
Human
Lizardmen
Norse
Slann
Wood Elf
Evil teams:
Chaos
Chaos Dwarf
Chaos Pact
Dark Elf
Goblin
Khemri
Necromantic
Nurgle
Ogre
Orc
Skaven
Undead
Underworld
Vampire
De racer der kan være tvivl om herover er nok norse, ogre, lizardmen og slann. Ogres optræder som regel som tjenere af andre racer og mere end noget neutral, men i selskab med snotlings mener jeg de hører de til de grumme her. Slann og lizardmen forstår jeg som "gode" da de hader chaos og mest bare ønsker at have deres jungle i fred. Norse har en temmelig voldelig tilbøjelighed, men virker omvendt ikke deciderede onde. Desuden er det godt for agi vs str balancen hvis Norse bliver i kategori med de gode.
Tilladte roster typer:
For at et all-star team ikke kommer til at bestå af 10 veludviklede chaos warriors og et par big guys, er det nødvendigt at have en slags skabelon som holdets roster skal bygges over. Jeg foreslår at de coaches der repræsenterer et all-star team sammen vælger en af følgende modeller at stille et hold op over. Modeller er forsøgt opstillet så de medfører at der kan draftes mange forskellige typer spillere fra forskellige hold, så all-star teamet bredt repræsenterer de mange hold, og disse er repræsenteret ved nogle af deres særlige styrker. Nedenfor følger beskrivelser af hvilke spillere der kan bestride hvilke pladser.
Model #1
0-16 Linemen
0-2 Blitzers
0-2 Throwers
0-4 Catchers/runners
0-1 Big guy
Model #2
0-16 Linemen
0-2 Blitzers
0-2 Throwers
0-2 Catchers/runners
0-2 Linebackers
0-1 Big guy
Model #3
0-16 Linemen
0-2 Blitzers
0-2 Throwers
0-2 Catchers/runners
0-1 Big guy
0-1 Special player
Hvordan vurderer i disse modellers indbyrdes balance? Vil en model altid vælges over de andre? Og giver de mulighed for de hold man måtte ønske at stille indenfor rimelighedens grænser? Bør 0-4 blitzers fx være muligt i en model?
Linemen
-------
Spillertyper der tillades 0-16 af på et hold er linemen. Chaos pact marauders (0-12), underworld goblins (0-12) og pestigors (0-4) defineres dog også som linemen, mens skinks (0-16) undtages. Skinks tilhører i stedet catcher/runner kategorien.
Eksempler: Beastmen, dwarf blockers, snotlings, thralls
Blitzers
--------
Spillertyper som ligner deres holds linemen, men besidder en eller flere offensive fordele, hyppigst i form af medfødt block skill. Oftest er stats samme som på linemen, med undtagelse af MA som oftest er 1-2 højere.
Eksempler: Troll slayers, wardancers, werewolfs, wights, witch elves,
Throwers
--------
Alle spillertyper med adgang til P på normal skills, undtaget Chaos Pact marauders, defineres som throwers. Bemærk at dette medfører at Dark Elf og Dwarf runners tilhører denne katagori selvom de også tilhører catchers/runners.
Eksempler: Dark elf runners, thro-ras
Catchers/runners
----------------
Alle der hedder catchers eller runners i spillet samt skinks og ghouls.
Eksempler: Dark elf runners, gutter runners, skinks
Linebackers
-----------
Spillere med ST4 basisstat
Eksempler: Chaos warriors, flesh golems, vampires
Big guy
-------
Spillere med ST5+ basisstat. Bemærk at en deathroller tilhører kategorien "special player"
Eksempler: Kroxigor, tomb guardian, treeman
Special player
--------------
Alle secret weapon spillere samt assassins.
Eksempler: Deathroller, fanatic, looney
Andet
-----
Renegades er betegnet som linemen af hhv. skaven, dark elf og goblin teams, og kan derfor stilles i all-star team linemen. De har fortsat animosity.
All-star team coaches:
Jeg forestiller mig at alle interesserede SPLAT cup medlemmer skal agere coach for enten det gode eller onde all-star team. Forhåbentlig vil det være muligt at stille to nogenlunde lige store hold. Coaches må i fællesskab stille det bedst mulige hold indenfor reglernes rammer.
Undervejs i spillet vil en head coach fører slagets gang mens de øvrige coaches giver gode råd. Jeg foreslår at spillets ture deles ud på de tilstedeværende coaches. Eksempelvis kan de spille fire runder på skift hvis all-star holdet repræsenteres af fire coaches.
Drafting af spillere:
Kan foregå ved at coaches sætter sig sammen og sammen stiller det perfekte hold, eller vha. nomineringer til pladser, eksempelvis over forumet. Fx. nominerer man en wardancer fra et bestemt hold til en blitzer plads. Spillernes coaches skal i alle tilfælde tillade det pågældende draft. En coach må dog ikke lade sine hold drafte til begge sider - så en coach kan kun have spillere på den ene side af all-star showmatchen. Eksempelvis må jeg vælge at lade Alfheimr Mistrunners (WE) eller Nuffle's Playthings (CP) drafte spillere, jeg kan ikke stille spillere til rådighed for begge sider.
Jeg forestiller mig at der kan draftes både på aktive hold i splat cup og hold på stand-by.
Andet:
Derudover foregår kampen som sædvanligt. Dvs. team values sammenlignes og inducements købes. Hvert hold har en en apo, ingen assistant coaches eller cheerleaders, men en fan factor på 15 (tis da allztarz!)
Hvad angår winnings og mulighed for eventuelle skader synes jeg det hænger sammen. Man kunne spille showmatchen alene for underholdningens skyld og spille om æren (!!!) - dvs. ingen skader påføres, ingen spps optjenes og ingen præmie uddeles. Eller man kunne lade skader og spps være permanente, men til gengæld belønne vindende holds MVP med frit valg af skill på alle hylder. Dette ville betyde at en coach der draftede mange spillere til et hold ville have større chancer for at disse kom til skade, men til gengælg også nyde større chance for at få en meget værdiguld mvp-præmie.
Tanker?