S P L A T
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
S P L A T

S P L A T forum


Du er ikke logget ind. Log ind eller registrer dig her.

Good vs. Evil showmatch - regler

2 deltagere

Go down  Besked [Side 1 af 1]

1Good vs. Evil showmatch - regler Empty Good vs. Evil showmatch - regler Ons 26 Okt 2011 - 18:42

johnni hansen

johnni hansen
Gnom Svinehyrde

Dette er mest henvendt til mine ærværdige SPLAT cup medspillere, men I andre må hellere end gerne give jeres besyv med. Jeg præsenterer her et forslag til hvordan man kunne opstille nogle regler for udvælgelse af to all-star teams, et som repræsenterer "de gode" og et som repræsenterer "de onde" i blood bowl verdenen. Derudover bør man overveje hvordan holdene skal coaches, udvælges, osv - herom har jeg gjort mig nogle tanker nederst i posten, men i første omgang er opbygningen af de to all-star teams hvad jeg har koncentereret mig om.


Racerne:

I warhammer universet er der langt mellem egentlige "gode" typer, så her er tale om lidt af en abstraktion. Men nogle er knap så grimme og onde som visse andre, mens disse visse andre excellerer udi kunsten at sprede død, lidelse og ødelæggelse.

Good teams:
Amazon
Dwarf
Elf
Halfling
High Elf
Human
Lizardmen
Norse
Slann
Wood Elf

Evil teams:
Chaos
Chaos Dwarf
Chaos Pact
Dark Elf
Goblin
Khemri
Necromantic
Nurgle
Ogre
Orc
Skaven
Undead
Underworld
Vampire

De racer der kan være tvivl om herover er nok norse, ogre, lizardmen og slann. Ogres optræder som regel som tjenere af andre racer og mere end noget neutral, men i selskab med snotlings mener jeg de hører de til de grumme her. Slann og lizardmen forstår jeg som "gode" da de hader chaos og mest bare ønsker at have deres jungle i fred. Norse har en temmelig voldelig tilbøjelighed, men virker omvendt ikke deciderede onde. Desuden er det godt for agi vs str balancen hvis Norse bliver i kategori med de gode.


Tilladte roster typer:

For at et all-star team ikke kommer til at bestå af 10 veludviklede chaos warriors og et par big guys, er det nødvendigt at have en slags skabelon som holdets roster skal bygges over. Jeg foreslår at de coaches der repræsenterer et all-star team sammen vælger en af følgende modeller at stille et hold op over. Modeller er forsøgt opstillet så de medfører at der kan draftes mange forskellige typer spillere fra forskellige hold, så all-star teamet bredt repræsenterer de mange hold, og disse er repræsenteret ved nogle af deres særlige styrker. Nedenfor følger beskrivelser af hvilke spillere der kan bestride hvilke pladser.

Model #1
0-16 Linemen
0-2 Blitzers
0-2 Throwers
0-4 Catchers/runners
0-1 Big guy


Model #2
0-16 Linemen
0-2 Blitzers
0-2 Throwers
0-2 Catchers/runners
0-2 Linebackers
0-1 Big guy


Model #3
0-16 Linemen
0-2 Blitzers
0-2 Throwers
0-2 Catchers/runners
0-1 Big guy
0-1 Special player


Hvordan vurderer i disse modellers indbyrdes balance? Vil en model altid vælges over de andre? Og giver de mulighed for de hold man måtte ønske at stille indenfor rimelighedens grænser? Bør 0-4 blitzers fx være muligt i en model?



Linemen
-------
Spillertyper der tillades 0-16 af på et hold er linemen. Chaos pact marauders (0-12), underworld goblins (0-12) og pestigors (0-4) defineres dog også som linemen, mens skinks (0-16) undtages. Skinks tilhører i stedet catcher/runner kategorien.
Eksempler: Beastmen, dwarf blockers, snotlings, thralls


Blitzers
--------
Spillertyper som ligner deres holds linemen, men besidder en eller flere offensive fordele, hyppigst i form af medfødt block skill. Oftest er stats samme som på linemen, med undtagelse af MA som oftest er 1-2 højere.
Eksempler: Troll slayers, wardancers, werewolfs, wights, witch elves,

Throwers
--------
Alle spillertyper med adgang til P på normal skills, undtaget Chaos Pact marauders, defineres som throwers. Bemærk at dette medfører at Dark Elf og Dwarf runners tilhører denne katagori selvom de også tilhører catchers/runners.
Eksempler: Dark elf runners, thro-ras

Catchers/runners
----------------
Alle der hedder catchers eller runners i spillet samt skinks og ghouls.
Eksempler: Dark elf runners, gutter runners, skinks

Linebackers
-----------
Spillere med ST4 basisstat
Eksempler: Chaos warriors, flesh golems, vampires


Big guy
-------
Spillere med ST5+ basisstat. Bemærk at en deathroller tilhører kategorien "special player"
Eksempler: Kroxigor, tomb guardian, treeman


Special player
--------------
Alle secret weapon spillere samt assassins.
Eksempler: Deathroller, fanatic, looney

Andet
-----
Renegades er betegnet som linemen af hhv. skaven, dark elf og goblin teams, og kan derfor stilles i all-star team linemen. De har fortsat animosity.

All-star team coaches:

Jeg forestiller mig at alle interesserede SPLAT cup medlemmer skal agere coach for enten det gode eller onde all-star team. Forhåbentlig vil det være muligt at stille to nogenlunde lige store hold. Coaches må i fællesskab stille det bedst mulige hold indenfor reglernes rammer.

Undervejs i spillet vil en head coach fører slagets gang mens de øvrige coaches giver gode råd. Jeg foreslår at spillets ture deles ud på de tilstedeværende coaches. Eksempelvis kan de spille fire runder på skift hvis all-star holdet repræsenteres af fire coaches.

Drafting af spillere:

Kan foregå ved at coaches sætter sig sammen og sammen stiller det perfekte hold, eller vha. nomineringer til pladser, eksempelvis over forumet. Fx. nominerer man en wardancer fra et bestemt hold til en blitzer plads. Spillernes coaches skal i alle tilfælde tillade det pågældende draft. En coach må dog ikke lade sine hold drafte til begge sider - så en coach kan kun have spillere på den ene side af all-star showmatchen. Eksempelvis må jeg vælge at lade Alfheimr Mistrunners (WE) eller Nuffle's Playthings (CP) drafte spillere, jeg kan ikke stille spillere til rådighed for begge sider.

Jeg forestiller mig at der kan draftes både på aktive hold i splat cup og hold på stand-by.

Andet:

Derudover foregår kampen som sædvanligt. Dvs. team values sammenlignes og inducements købes. Hvert hold har en en apo, ingen assistant coaches eller cheerleaders, men en fan factor på 15 (tis da allztarz!)

Hvad angår winnings og mulighed for eventuelle skader synes jeg det hænger sammen. Man kunne spille showmatchen alene for underholdningens skyld og spille om æren (!!!) - dvs. ingen skader påføres, ingen spps optjenes og ingen præmie uddeles. Eller man kunne lade skader og spps være permanente, men til gengæld belønne vindende holds MVP med frit valg af skill på alle hylder. Dette ville betyde at en coach der draftede mange spillere til et hold ville have større chancer for at disse kom til skade, men til gengælg også nyde større chance for at få en meget værdiguld mvp-præmie.



Tanker?


2Good vs. Evil showmatch - regler Empty Sv: Good vs. Evil showmatch - regler Ons 2 Nov 2011 - 19:46

ReelaX / Bo

ReelaX / Bo
Hobbit Grisetyv

Jeg synes figurklasserne virker fornuftige. Jeg er dog ikke helt med på om man må vælge en af de 3 modeller eller om der skal fastsættes en, som begge hold skal benyttes. Jeg hælder nok til at hvert hold kan vælge en af de 3 modeller.

Det er reelt kun Evil, som kan gøre brug af linebackers. Jeg synes klart at linebackers skal kunne være med, men det kunne måske opvejes af en model med 4 blitzers uden linebackers, som Good vil kunne vælge for at opveje fordelen i at have linebackers med. Dette kunne fx være:

Model #4
0-16 Linemen
0-4 Blitzers
0-2 Throwers
0-2 Catchers/runners
0-1 Big guy

Jeg synes klart at TD, skader osv skal være permanente og belønningen til det vindende hold derefter. En frygtelig masse SPPs til et par spillere eller en gratis extraordinary eller mutation skill til en enkelt spiller kunne måske være en løsning. Mht til apothecaries kunne der måske tildeles lidt ekstra til hvert hold...det er jo trods alt snart jul!

Som ligaen er lige nu har jeg svært ved at se fordelingen af coaches på andre måder end:

Evil
Bo
Anders
Aske
Morten

Good
Simon
Jon
Johnni
Kasper

Jeg synes egentlig også at det virker, som nogle rimelige hold. Angående selve draften synes jeg det sjoveste ville være at hvert hold fik 30 min. på selve dagen til at sætte et hold udfra de tilgængelige hold.

Jeg tror virkelig det kunne blive en sjov kamp. Især hvis den blev afholdt på en fredag eller lørdag, hvor der også kunne indgå nogle øl rabbit



Sidst rettet af ReelaX / Bo Ons 2 Nov 2011 - 20:02, rettet 1 gang

3Good vs. Evil showmatch - regler Empty Sv: Good vs. Evil showmatch - regler Ons 2 Nov 2011 - 19:50

ReelaX / Bo

ReelaX / Bo
Hobbit Grisetyv

Der kunne måske også laves en begrænsnings på fx 3-4 spillere fra hvert hold, så fx Evils linemen ikke kommer til at bestå af lutter beastmen...det kunne godt blive lidt imba.

Derudover kunne det måske også være den første kamp, hvor vi testede det at spille på tid?

4Good vs. Evil showmatch - regler Empty Sv: Good vs. Evil showmatch - regler Tirs 8 Nov 2011 - 3:07

johnni hansen

johnni hansen
Gnom Svinehyrde

Vil lige indlede med at sige at Bo og jeg har diskuteret denne showmatch andre steder end på forumet, men jeg tilføjer lige nogle ting her for at opdatere og fortsætte diskussionen.

Holdene af coaches ser fine ud, og ja, det virker naturligt i forhold til de hold der spilles pt.

Mht. modellen Bo foreslår så er jeg i tvivl om hvorvidt fire blitzere er for stærkt, men omvendt kan jeg godt se at modellen med de to linebackers også er ret stærk. Det kunne være fint at høre nogle andres mening - det kommer jo også an på hvilken type kamp vi gerne vil have. Hvis model #2 og #4 ser stærkest ud, er det muligt at de andre skal balanceres så det også er muligt at stille et stærkt hold med vægt på et passing game. Hvad angår kommentaren om at kun evil teams har brug af linebackers, så passer det ikke helt da saurus warriors er linebackers for den gode side.

Såfremt vi spiller med at skader og SPPs tæller, skal vi vide hvordan vi behandler apothecaries. Vi har talt lidt, og er kommet frem til at det nok vil være en fin løsning at ethvert hold der stiller spillere til all-star teamet, kan medbringe deres eget apothecary imod at hæve holdets TV med 50k som sædvanligt. Dvs. at hver repræsenteret hold kan have sit eget apo med som holdets egen coach råder over undervejs i showmatchen. Selvom en anden coach sidder ved roret afgør vedkommende helt og aldeles om hans apo skal anvendes når en af hans spillere skades. Vi mener dette er en både sjov og fair måde at spille på.

Drafting kunne godt foregå i en enkelt session før matchen, men der kunne også være noget sjov i at gå og forberede det, og kigge på holdene op til matchen. Ligge planer for holdets spil osv. Det ville også betyde at uoverensstemmelser ang. holdets opbygning (typer af spillere osv) ville kunne afklares før kampen.

Med de ting vi har talt om indtil nu, tror jeg ikke at et cap på antallet af spillere fra et hold er nødvendigt. Jeg mener heller ikke at denne showmatch er tidspunktet at indføre tidtagning på. Det kunne have grelle konsekvenser for nogle spillere... og for en anden coach's hånd tilmed. Det er måske mindre sjovt.

5Good vs. Evil showmatch - regler Empty Sv: Good vs. Evil showmatch - regler Ons 9 Nov 2011 - 1:09

ReelaX / Bo

ReelaX / Bo
Hobbit Grisetyv

Jeg tror det vil fungere bedst at sætte holdene op på selve kampdagen med fx 30 min til hvert hold. Ellers er jeg bange for at det bliver de få coaches, som benytter forummet, som kommer til at bestemme det meste. Jeg synes bare det ville være en god måde at få et input fra alle med ved at vi sidder "live" overfor hinanden.

De gode har ganske vidst saurus warriors, men HC er jo ikke hjemme...så ingen saurus warriors i denne omgang. Men ok, det skal måske balanceres efter samtlige tilgængelige hold og ikke efter de hold vi har valgt at udvikle og derfor kan anvende i en sådan kamp.

Min tanke mht. tidstagning var at der her sidder 3 andre coaches, som hele tiden hjælper. Jeg kunne bare godt være bange for at der uden tid gik diskussionsklub i den og en kamp så endte med at tage 6-7 timer. Jeg synes blood bowl er et bedre spil, når runderne ikke tager alt for lang tid, men det kan da godt være at det bør testes inden en sådan kamp? Andre end Johnni og jeg der har en mening? Smile

6Good vs. Evil showmatch - regler Empty Sv: Good vs. Evil showmatch - regler Ons 9 Nov 2011 - 6:09

ReelaX / Bo

ReelaX / Bo
Hobbit Grisetyv

Mit forslag til 4 modeller ser sådan ud:

Model 1:
0-16 Linemen
0-2 Blitzers
0-2 Throwers
0-4 Catchers/runners
0-1 Big Guy

Her er der god mulighed for at få et fremragende passing game og lidt beskyttelse i form af en Big Guy.


Model 2:
0-16 Linemen
0-4 Blitzers
0-2 Throwers
0-2 Catchers/runners

4 Blitzers virker stærkt, men det offensive spil bliver lidt svækket med kun 2 catchers/runners og der er heller ikke adgang til en Big Guy.


Model 3:
0-16 Linemen
0-2 Blitzers
0-2 Throwers
0-2 Catchers/runners
0-1 Big Guy
0-1 Special Player

Den lidt skøre model der har lidt af det hele, men ikke speciel stærk i nogen retning. Den eneste model, som giver mulighed for at få en spiller med secret weapon med.


Model 4:
0-16 Linemen
0-2 Blitzers
0-2 Throwers
0-2 Linebackers
0-1 Big Guy

Modellen til at få et hold med høj ST. Dette sker dog på bekostning af det offensive spil, da der ikke er adgang til catchers/runners.

7Good vs. Evil showmatch - regler Empty Sv: Good vs. Evil showmatch - regler Ons 9 Nov 2011 - 14:50

johnni hansen

johnni hansen
Gnom Svinehyrde

Uden at have sat mig ned og ligefrem stillet hold for at vurdere dine modeller, kan jeg sige at jeg synes de ser gode ud.

Jeg tror du har en pointe mht. processen med at stille hold. Men lad os sørge for at have nok tid til det.

Jog kan godt forstå den bekymring at det kan blive en meget lang kamp. Men kunne man ikke sige vi bare tager det som det kommer? Dvs. aftale at overveje at indføre tidtagning - eksempelvis efter halvlegen - i tilfælde af vi er ved at blive utålmodige.

Sponsoreret inhold



Tilbage til toppen  Besked [Side 1 af 1]

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum