Til alle SPLATere.
Vi er med tiden rendt ind i en del problemer med situationer hvor nogen har rullet et forkert antal terninger eller i en forkert rækkefølge. I disse tilfælde melder spørgsmålet hvordan vi skal afvikle problemet sig ofte, og vi har talt om behovet for af at indføre nogle fælles retningslinjer. Jeg tænker at denne tråd kan være stedet hvor vi nedskriver disse retningslinjer.
Generelt om at have retningslinjer
Men først ligger det mig på sinde at knytte et par kommentarer til det at have sådanne retningslinjer. Faren ved at have et sæt regler for hvordan vi behandler disse tilfælde, er at reglerne kan komme til at tænkes som en del af spillet. Det bliver pludseligt muligt at kalkulere med hvad der sker i tilfælde af at modstanderen glemmer en bestemt procedure, hvilket kan skabe et incitament til at lade den anden coach "bøffe i det".
Lad mig sige med det samme at dette efter min mening IKKE er hensigten med sådanne retningslinjer. En illegal procedure er en ærgerlig situation der ikke burde være opstået, men i tilfælde af at den gør, kan vi have nogle retninglinjer for hvad der så skal ske. I mine øjne fratager dette dog ikke de to coaches fælles ansvar for at forsøge at forhindre situationen i af opstå. Så hvis det pågældende block burde foregå med en og ikke to terninger, har begge coaches en forpligtelse til at påpege dette før terningerne kastes hvis de opdager fejlen i tide.
Det vil måske ikke altid synes fuldstændigt åbenlyst hvad man bør og ikke bør påpege for den anden coach, men efter min bedste overbevisning kan vi komme langt hvis vi kan blive enige om en simpel, generel regel: Det er ikke meningen at reglerne men spillet skal spilles. Det er meningen at man skal vinde på at spille spillet godt indenfor rammerne, ikke på at have et godt kendskab til reglerne. Hvis en coach sidder og håber på at den anden udfører en procedure forkert, gør denne coach det selv forkert.
Man kan indvende at det kan være svært at håndholde disse principper, men det er netop min pointe at ikke alt skal overlades til reglerne at fikse. Det er langt bedre for vores liga hvis vi kan blive enige om i hvilken ånd vi ønsker at spille. Jeg tror ikke vi behøver spekulere i hvordan vi skal håndholde dette, for jeg har fuld tiltro til at spillerne nok skal overholde dette - såfremt vi ellers er enige om det.
Anvendelse af skills udgør en gråzone i denne henseende. Jeg medgiver gerne at man ikke kan holdes ansvarlig for at huske sin modstander på at anvende alle vedkommendes skills og muligheder, men hvis man er enig med mig i at spille i den ånd at spilles skal vindes på spil og ikke regler, så mener jeg på den anden side at det i mange tilfælde vil give sig selv at man gør den anden coach opmærksom på sine muligheder. Jeg tror vi let kan blive enige om at man bør hjælpe en coach som er ved at brænde et team reroll for at lave et nyt dodge roll for en spiller med dodge (som forlader tacklezones hvori der ingen tackle er til stede), men jeg vil også mene at man bør påpege hvis en modstanders spiller har en interception chance når man passer. Det er under normale omstændigheder helt åbenlyst at man vil benytte sig af chancen for at intercepte hvis man har den, og det giver i mine øjne kun et dårligere spil hvis sådanne muligheder skal afgøres af hvor opmærksom en spiller er under sin modstanders tur. En måde at tænke alt dette på kan være, at hvis vi spillede på en computer ville alle disse procedurer blive udført automatisk, og vi skal så efterstræbe at få et ligeså flydende spil på brættet når vi sidder ansigt til ansigt.
Retningslinjer ved illegal procedures; Konkrete retningslinjer for de enkelte tilfælde
Jeg har vist understreget at ånden for mig er vigtigere end reglen, men det er da helt fint at have nogle retningslinjer for illegal procedures, så lad os samle dem et sted. Jeg lægger ud med en af de mere elegante løsninger på et simpelt problem (med kredit til Aske for denne retningslinje):
Jeg vil lige understrege at en coach selvfølgelig kan vælge at være mere lempelig end retninglinjerne foreskriver. Det er bestemt tilladt, og meget fint, at vælge at være flink ved sin modstander.
Der er kastet for få terninger
De resterende terninger kastes og føres til resultatet. Var to block terninger kastet hvor der skulle kastes tre, rulles den tredje ganske enkelt.
Der er kastet for mange block-terninger i forbindelse med et block
Hvis terningerne uheldigvis (for begge coaches) er kastet, så kan coachen der kastede terningerne vælge at rulle om med det korrekte antal terninger eller lade værre med at blocke mod at miste den enkelte spillers tur.[/quote]
Der er ikke blevet slået for foul appearance, men block terningerne er kastet
Der rulles ganske enkelt for foul appearance. Blockterninger gælder stadigvæk uanset hvilken coach det er en fordel for. Rulles der en 1'er på foul apperance annulleres blocket uanset hvilken coach det er en fordel for.
Vi er med tiden rendt ind i en del problemer med situationer hvor nogen har rullet et forkert antal terninger eller i en forkert rækkefølge. I disse tilfælde melder spørgsmålet hvordan vi skal afvikle problemet sig ofte, og vi har talt om behovet for af at indføre nogle fælles retningslinjer. Jeg tænker at denne tråd kan være stedet hvor vi nedskriver disse retningslinjer.
Generelt om at have retningslinjer
Men først ligger det mig på sinde at knytte et par kommentarer til det at have sådanne retningslinjer. Faren ved at have et sæt regler for hvordan vi behandler disse tilfælde, er at reglerne kan komme til at tænkes som en del af spillet. Det bliver pludseligt muligt at kalkulere med hvad der sker i tilfælde af at modstanderen glemmer en bestemt procedure, hvilket kan skabe et incitament til at lade den anden coach "bøffe i det".
Lad mig sige med det samme at dette efter min mening IKKE er hensigten med sådanne retningslinjer. En illegal procedure er en ærgerlig situation der ikke burde være opstået, men i tilfælde af at den gør, kan vi have nogle retninglinjer for hvad der så skal ske. I mine øjne fratager dette dog ikke de to coaches fælles ansvar for at forsøge at forhindre situationen i af opstå. Så hvis det pågældende block burde foregå med en og ikke to terninger, har begge coaches en forpligtelse til at påpege dette før terningerne kastes hvis de opdager fejlen i tide.
Det vil måske ikke altid synes fuldstændigt åbenlyst hvad man bør og ikke bør påpege for den anden coach, men efter min bedste overbevisning kan vi komme langt hvis vi kan blive enige om en simpel, generel regel: Det er ikke meningen at reglerne men spillet skal spilles. Det er meningen at man skal vinde på at spille spillet godt indenfor rammerne, ikke på at have et godt kendskab til reglerne. Hvis en coach sidder og håber på at den anden udfører en procedure forkert, gør denne coach det selv forkert.
Man kan indvende at det kan være svært at håndholde disse principper, men det er netop min pointe at ikke alt skal overlades til reglerne at fikse. Det er langt bedre for vores liga hvis vi kan blive enige om i hvilken ånd vi ønsker at spille. Jeg tror ikke vi behøver spekulere i hvordan vi skal håndholde dette, for jeg har fuld tiltro til at spillerne nok skal overholde dette - såfremt vi ellers er enige om det.
Anvendelse af skills udgør en gråzone i denne henseende. Jeg medgiver gerne at man ikke kan holdes ansvarlig for at huske sin modstander på at anvende alle vedkommendes skills og muligheder, men hvis man er enig med mig i at spille i den ånd at spilles skal vindes på spil og ikke regler, så mener jeg på den anden side at det i mange tilfælde vil give sig selv at man gør den anden coach opmærksom på sine muligheder. Jeg tror vi let kan blive enige om at man bør hjælpe en coach som er ved at brænde et team reroll for at lave et nyt dodge roll for en spiller med dodge (som forlader tacklezones hvori der ingen tackle er til stede), men jeg vil også mene at man bør påpege hvis en modstanders spiller har en interception chance når man passer. Det er under normale omstændigheder helt åbenlyst at man vil benytte sig af chancen for at intercepte hvis man har den, og det giver i mine øjne kun et dårligere spil hvis sådanne muligheder skal afgøres af hvor opmærksom en spiller er under sin modstanders tur. En måde at tænke alt dette på kan være, at hvis vi spillede på en computer ville alle disse procedurer blive udført automatisk, og vi skal så efterstræbe at få et ligeså flydende spil på brættet når vi sidder ansigt til ansigt.
Retningslinjer ved illegal procedures; Konkrete retningslinjer for de enkelte tilfælde
Jeg har vist understreget at ånden for mig er vigtigere end reglen, men det er da helt fint at have nogle retningslinjer for illegal procedures, så lad os samle dem et sted. Jeg lægger ud med en af de mere elegante løsninger på et simpelt problem (med kredit til Aske for denne retningslinje):
Jeg vil lige understrege at en coach selvfølgelig kan vælge at være mere lempelig end retninglinjerne foreskriver. Det er bestemt tilladt, og meget fint, at vælge at være flink ved sin modstander.
Der er kastet for få terninger
De resterende terninger kastes og føres til resultatet. Var to block terninger kastet hvor der skulle kastes tre, rulles den tredje ganske enkelt.
Der er kastet for mange block-terninger i forbindelse med et block
Hvis terningerne uheldigvis (for begge coaches) er kastet, så kan coachen der kastede terningerne vælge at rulle om med det korrekte antal terninger eller lade værre med at blocke mod at miste den enkelte spillers tur.[/quote]
Der er ikke blevet slået for foul appearance, men block terningerne er kastet
Der rulles ganske enkelt for foul appearance. Blockterninger gælder stadigvæk uanset hvilken coach det er en fordel for. Rulles der en 1'er på foul apperance annulleres blocket uanset hvilken coach det er en fordel for.
Sidst rettet af johnni hansen Fre 18 Nov 2011 - 13:22, rettet i alt 4 gange