Vi har haft diskussionen før og er denne gang stødt på den igen.
(Det er ikke for at pege fingre eller straffe nogen og hvis det opfattes sådan, undskylder jeg meget og håber i forstår hvorfor jeg har skrevet det)
Hvordan deler man loot?
Der er to sider af sagen, som jeg ser det.
Rollespil og personlig vinding.
At en karakter bliver spillet efter hans "rolle" er fedt. Men det kan nemt gå over at blive ufedt, hvis rollen bliver spillet på bekostning af de andre karakterer i gruppen.
Som sådan ville jeg ikke have noget imod at en karakter blev spillet på en måde, så det går ud over andre karakterer, så længe det er fordi karakteren skal spilles på den måde fordi det er svært at retfærdiggøre hvis karakteren ikke skulle opføre sig således.
Lad os tage et eksempel med en karakter der stjæler fra/lyver overfor sine venner/kompagnoner for egen vindings skyld. Bare som eksempel
En sådan karakter vil helt sikkert være kontroversiel. Men, hvis karakteren ikke kan spilles anderledes, uden at ændre drastisk i hans væremåde, så kan det føre til noget rigtig godt spil. Fx. en kleptoman der simpelthen ikke kan lade være med at stjæle, ligegyldig hvor ringe værdi tyvekosterne har og hvor farligt det er. Eller en person der har et meget svagt/devieret moralsæt, som altid får ham i problemer og gør at han har svært ved at få venner og har mange fjender.
Det jeg har et problem med, er når karakteren spilles på en måde, så det går ud over de andre karakterer, uden at der er nogen egentlig grund til det, andet end at karakteren får en fordel af det.
Så er det ikke længere karakteren der spilles, men spilleren der skaffer sig en fordel på bekostning af de andre spillere. Ergo kan det ikke længere undskyldes som andet end dårlig stil, efter min mening.
At lyve for eller stjæle fra sine nærmeste kompagnoner kræver en bestemt type menneske, eller specielle omstændigheder. Efter min mening bør det ikke bare være noget helt normalt. Hvis en karakter får noget positivt ud af at opføre sig på den måde, bør han samtidig få noget lige så negativt ud af det. Det skal have konsekvenser, ellers er det bare en dårlig undskyldning.
Jeg er sikkert alt for nærtagende, men når min karakter går glip af loot, ene og alene pga. det der er fundet, holdes hemmeligt for ham, så synes jeg det er nederen. Jeg kunne også spille min karakter på samme måde, da han helt sikkert ved meget mere om hvad våben, rustninger og elektroniske dingenoter er værd, men jeg gør det ikke, da jeg kan spille ham anderledes, så gruppen får mere ud af det.
Hvis vi alle begynder at køre solo bliver det er kedeligt spil.
Egentlig kan det være at vi skulle have en snak om hvordan vi gerne vil spille. Personligt har jeg ikke spillet Dark Heresy med henblik på at vi skal have interne stridigheder, men forsøgt at dreje min karakter ind på samme vej som jer andre (med mindre held nogle gange), så godt jeg har kunnet. Det kunne være mega fedt med interne stridigheder og hemmeligheder osv. da jeg mener det er lige i den rette ånd i 40k, men vi har bare ikke tid til at skulle spille 2 af gangen mere. :/
Hvad synes i?
(Det er ikke for at pege fingre eller straffe nogen og hvis det opfattes sådan, undskylder jeg meget og håber i forstår hvorfor jeg har skrevet det)
Hvordan deler man loot?
Der er to sider af sagen, som jeg ser det.
Rollespil og personlig vinding.
At en karakter bliver spillet efter hans "rolle" er fedt. Men det kan nemt gå over at blive ufedt, hvis rollen bliver spillet på bekostning af de andre karakterer i gruppen.
Som sådan ville jeg ikke have noget imod at en karakter blev spillet på en måde, så det går ud over andre karakterer, så længe det er fordi karakteren skal spilles på den måde fordi det er svært at retfærdiggøre hvis karakteren ikke skulle opføre sig således.
Lad os tage et eksempel med en karakter der stjæler fra/lyver overfor sine venner/kompagnoner for egen vindings skyld. Bare som eksempel
En sådan karakter vil helt sikkert være kontroversiel. Men, hvis karakteren ikke kan spilles anderledes, uden at ændre drastisk i hans væremåde, så kan det føre til noget rigtig godt spil. Fx. en kleptoman der simpelthen ikke kan lade være med at stjæle, ligegyldig hvor ringe værdi tyvekosterne har og hvor farligt det er. Eller en person der har et meget svagt/devieret moralsæt, som altid får ham i problemer og gør at han har svært ved at få venner og har mange fjender.
Det jeg har et problem med, er når karakteren spilles på en måde, så det går ud over de andre karakterer, uden at der er nogen egentlig grund til det, andet end at karakteren får en fordel af det.
Så er det ikke længere karakteren der spilles, men spilleren der skaffer sig en fordel på bekostning af de andre spillere. Ergo kan det ikke længere undskyldes som andet end dårlig stil, efter min mening.
At lyve for eller stjæle fra sine nærmeste kompagnoner kræver en bestemt type menneske, eller specielle omstændigheder. Efter min mening bør det ikke bare være noget helt normalt. Hvis en karakter får noget positivt ud af at opføre sig på den måde, bør han samtidig få noget lige så negativt ud af det. Det skal have konsekvenser, ellers er det bare en dårlig undskyldning.
Jeg er sikkert alt for nærtagende, men når min karakter går glip af loot, ene og alene pga. det der er fundet, holdes hemmeligt for ham, så synes jeg det er nederen. Jeg kunne også spille min karakter på samme måde, da han helt sikkert ved meget mere om hvad våben, rustninger og elektroniske dingenoter er værd, men jeg gør det ikke, da jeg kan spille ham anderledes, så gruppen får mere ud af det.
Hvis vi alle begynder at køre solo bliver det er kedeligt spil.
Egentlig kan det være at vi skulle have en snak om hvordan vi gerne vil spille. Personligt har jeg ikke spillet Dark Heresy med henblik på at vi skal have interne stridigheder, men forsøgt at dreje min karakter ind på samme vej som jer andre (med mindre held nogle gange), så godt jeg har kunnet. Det kunne være mega fedt med interne stridigheder og hemmeligheder osv. da jeg mener det er lige i den rette ånd i 40k, men vi har bare ikke tid til at skulle spille 2 af gangen mere. :/
Hvad synes i?