S P L A T
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
S P L A T

S P L A T forum


Du er ikke logget ind. Log ind eller registrer dig her.

Pagten mellem Haddan og Fenter

+2
Helge
rass
6 deltagere

Gå til side : 1, 2, 3  Næste

Go down  Besked [Side 1 af 3]

1Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Pagten mellem Haddan og Fenter Tirs 5 Apr 2011 - 20:16

rass

rass
Halv-elver Bondemand

Når guys back to buisness...Eftersom jeg med janus som medspiller mere eller mindre "Wingede" den her forbrødring af de to glimrende huse i sidste session, er detaljerne i selve aftalen stadigt temmeligt uklare..hæ hæ egentligt skulle den jo befæstes med et ægteskab, men det må vi se på, men Torons lillesøster er vist frisk krølle Cool. Ellers kunne der udveksles adels-gidsler(pager) mellem de to huse.

Jeg tror jeg fik sagt at aftalen gælder i 20 år, men det kan for min skyld godt laves om.

Nå jeg forestiller mig at aftalen har 3 elementer og en til to hemmelige klausuler.

1)for det første er det en hensigtserklæring-goodwill overfor hinanden(ikke så vigtig)

2) for det andet er det en politisk-støtte erklæring(man skader ikke den anden ihvertfald ikke offentligt med udtalelser, symbolske handlinger, holder sammen i Greve rådet osv.)

3)for det trejde er det en (defensiv) militær alliance. alla musketered "et angreb på den ene er et angreb på den anden"

x)Fenter skal hjælpe med opklaringen af Carastors mord med tilhørende efterspil det være sig retsag eller mordbrand.

evt: y) hvis (x) indfries, skal Haddan hjælpe med et givent angreb på "store" Fenter og selvom et sådant angreb ikke er blevet fremprovokeret. Herefter skal Haddan støtte Duros Fenter som den rette "holder" af hele Fenter.

Hvis der sker brud på 2) eller 3) er aftalen ugyldig og gidslernes kan dræbes eller byttes.

Det er jo slibrig/fej real politik som Toron ellers ikke bryder sig om, men han er obsessive med hensyn til at hævne Carastor så hans Code er trådt i baggrunden på lige dette område.

anyway det er mit udkast

2Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Ons 6 Apr 2011 - 21:57

rass

rass
Halv-elver Bondemand

I don't believe it!

Ingen kommentare fra overkvæulerne ?´?????wtf!

Get your game face on boys! vi skal spille på søndag.

nå men jeg går udfra at ovenstående gælder så.

3Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Ons 6 Apr 2011 - 22:41

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

hehe!

jeg havde opfattelsen af at det var en art "blods-ed" som måske kunne gå i arv til direkte blodsarvinger. på den måde er den også stærkere.

ellers kan jeg også godt tilslutte mig en klausul der siger at Fenters førstefødte datter skal giftes med den yngste af dine drenge. en art arrangeret ægteskab for at holde på kontrakten.

synes desuden der skal ligge en ordning om at du må gå over grænserne til fenter for at patruljere, som ellers er Krølles brors Duty... på den måde slipper krølle for at have hans brors soldater rendende og du for samtidig mulighed for at strække din autoritet som Aringil Field Marshal så langt som du kan... med henblik på at få lov at patruljere hele Aringil området på sigt og dermed cementere din position som marshal i hele lenet. det kan være noget i retning af at der skal oprettes et keep til at huse 20 men-at-arms og 40 conscripts, som så skal patruljere, og som er på din lønningsliste.

4Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 0:17

Rune

Rune
Founder

Baltukaan er all-in for blods-ed! Twisted Evil

http://splatcup.goalsoccer.net

5Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 0:24

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Patruljering kun efter specifik aftale i hvert enkelt tilfælde. Ikke en generel aftale. Ingen fortified huse på Fender jord med andres soldater i.

Nul aftalte giftemål med nogen førstefødte.

/J

6Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 0:33

rass

rass
Halv-elver Bondemand

well nu er den biologiske blanding af husene nærmest den eneste garanti for noget som helst... ellers skal der gives (semi-vigtige)gidsler. Ellers sjøfer vi da bare dealen og siger at vi er gode venner. Der skal garantier på bordret og egentlig skulle Duros vel giftes med min lille søster, men hun er vist lige lovlig fin til ham Laughing

7Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 0:40

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Der skal ikke loves nogen giftemål med førstefødte for at holde den her aftale i hus.
Giftemål er alt for vigtige i magtspillet, især det senere hvis man er meget ambitiøs, til at man bare lover dem væk på den måde. De skal gemmes.
En gensidig aftale om at man vi forsøge at gifte sine børn med hinanden engang, når omstændighederne og mængden af børn passer, er en god ide.
Det kan man aftale at arbejde ud fra.

Et giftemål melem din lillesøster og Duros vil være en af de mindre kloge giftemål Duros kunne lave. Et giftemål han får lige præcis nul ud af.
Et giftemål for ham skal bruges til at vinde magt og position, eller sikre vedligeholdelse af den.
Det vil et giftemål med din søster ikke gøre, fin eller ej.

Gidsler ? Ja det ville være fint hvis det var en vigtig alliance mellem nogen parter hvor man var bange for den ikke ville blive holdt. Dette er ikke tilfældet.

Jeg troede netop det var tilfældet at I var gode venner fra barnsben, og at aftale var en effekt af det, og en slags ed mellem blodsbrødre.

Hvis I vil til at vikle alt det ovennævnte I, og ikke hælmer før, ja så skal den da helt sikkert fejes af bordet.

Mere vigtig er den bare heller ikke, den kan ikke 'koste' de ting.

Det skulle være en dårlig taktisk begavet mand der sagde ja til sådan en aftale.

/J

8Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 0:52

rass

rass
Halv-elver Bondemand

Med gidsler mener jeg blot at en Haddan dreng sendes til Fenter for at lære at blive en mand og omvendt. Det er nu endgang sådan med ægte alliancer at de ikke er gratis for nogle af parterne det synes jeg godt må være tilfældet selvom vi også er gode venner.

Ikke vigtig ? den løser hele (lille)Fenters sikkerheds politiske problem og trækker jer ud af tilpasnings politik overfor bigbro
husk på at i er et helt nyt len som mange sikkert ikke regner med overlever.

Første fødte pige er vel ikke noget at hænge sig i.

patruljerne efter aftale er jeg med på og ikke noget keep.

9Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 1:05

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Førstefødte pige kan sagtens være noget at hænge sig i. Den er fantasi(Middelalder) Man kan risikere kun at få et barn, at konen dør etc. Der kan være mange ting.
Generelt skal børnene bruges til at bygge broer til vigtige ting.

Det med oplæring er da helt fint, men ikke i den henseende som der hentydes og bruges x antal gange i A Song of Ice and Fire.
Det er som fredspagter hovedsagligt, og der er vi ikke helt... det er en slags gidsel.

Når der kommer børn kan de sagtens komme og bo og omvendt, men ikke så strengt som de spiller den i ASoIaF.

Og Nej, så vigtig er den alliance bare ikke for Fender.
Ja det er et nyt len, men det betyder ikke det er truet.
Duros har Grevens gunst, samt han er hele Aringils ambassadør, hvilket betyder at han er mere eller mindre fredet.
Tilpasningspolitikken overfor storebror er udsat indtil Krølles far engang dør, og der evt kan komme et problem, ellers gælder det ovenstående stadigvæk.

Plus at vi snart (Sikkert) står overfor et væbnet magtspil mellem de andre områder, hvilket betyder at enhver infight ville blive hugget ned hårdt.
Det er der simpelthen ikke råd til.

Det jeg mener er bare at den aftale er fin, helt sikkert, men ikke hvis den koster mega meget.

Hvis man skal kikke efter magtspillet, så burde det snarere være dig der burde cater til Duros.
Din kone burde begynde at samle opbakning til dig som ny Hær-leder (fordi hun er ambitiøs på dine vegne) og I den sammenhæng er Krølle som Familiens ambassadør, finger på pulsen og mand i hovedstaden en relativt vigtig brik.

Derfor burde aftalen også ses i dette lys.

/J

10Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 1:27

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Jeg synes den burde se sådan her ud:

- Gælder I tyve år.
- Dybt venskab og politisk støtte.
- Militær forsvarsalliance (defensiv) gælder i alle besiddelse i vores land. Mest symbolsk for Haddan da Fender ikke er stærkt.
- Arbejde mod at få gift familien sammen engang, så fremt det passer ind under de store alliancer. Det vil sige ingen førstefødte, og ikke Krølle. Kun hvis det rent faktisk passer ind under det andet.
- Arbejde mod at få 'udvekslet' vores børn så de kommer til at kunne lide hinanden og os alle sammen. Ikke i en år række, men evt et halvt år om året i et stykke tid.

"Hemmelig del"
- Hjælp til opklaring og straf af Mord
- Støtte til valg af Haddan arving til Militær-Chef (eller hvad fanden det nu hedder)

/J

11Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 1:29

rass

rass
Halv-elver Bondemand

hmm ja jeg ved ikke om der er så meget mere at sige. Jeg vil have en seriøs alliance og ikke en eller anden halv mærkelig en. I har ingen alliance med greven, eller nogle andre, og gunst er ikke nogen hær. At duros er ambasadør er da klart noget specielt og det er helt rigtigt det Haddan får ud af dealen. Militær for Politik. Jeg siger bare at det er en hård verden og jeres len er nemt at indtage, måske netop når der er kaos i riget. Vi bliver simpelthen også nød til at forholde os til at der blev indgået en aftale sidst og hvad der dramaturisk vil virke.

12Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 1:34

rass

rass
Halv-elver Bondemand

nuvel udemærket udkast Janus! men "arbejde mod" er for uklart.

13Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 1:47

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Rasmus det er politik Smile

Det skal netop være uklart i den henseende, fordi der ikke er råd til at kunne binde sig i en giftealliance med førstefødte.
Men hvis du rigtig gerne vil have det kan vi da love den andenfødte pige væk ? Men det har bare tendens til at lyde flabet.

Mht. Aftalen der bleve indgået som vi skal forholde os til, så indeholdt den slet ikke de her ting du snakker om, så hvis den binder os, så skal vi da endelig bare bruge den gamle.

Duros har faktisk Grevens gunst.
Greven og Fender deler slemme hemmeligheder. Duros har i offentligheden 'redet' greven fra nogle rigtig slemme snigmordere, derfor fik han Fender.
Derfor har Krølle Grevens gunst. EN gunst og støtte han er nød til i et eller andet omfang at holde i hævt, da det ellers ville se meget skidt ud hvis man bare kastede folk væk som man offentligt har gået ud og sagt man skylder ens liv. Det er dårlig PR, og meget dårligt taktisk spil.
Derudover er Duros siddende ambassadør, og repræsenterer alle i familien. Hvis der var en som i smålighed (For det er det at ville indtage hans lille-bitte herresæde) kunne finde på at angribe det, så ville det være et rigtigt dårligt trick. Det skulle være en halv-slatten politisk strateg som ikke kunne dreje den rigtig godt: "Hvem kunne finde på at angrib den siddende ambassadør imens han er langt fra sit eget land og arbejder hårdt i hele Aringils interesse ? At sådan falde en tro tjener af Aringil i ryggen imens han pukler for at gavne alle ? Er det sådan man fra nu af skal forvente når man tager imod en ordrer fra Greven og forlader sit land for at tjene alle ? Skal det være en kotume ?"
Det ville ikke være nogen god ide at gøre for nogen. Heller ikke i en tumult situation, hvor der vil være endnu mere fokus (især fra toppen og ned) på at holde rene linjer internt så man kan stå imod evt angreb og pres udefra. Der har man ikke behov for at folk bliver bange for interne angreb, og i den tro holder sine soldater og riddere hjemme af frygt for sin nabo. Og derved svække den samlede Aringil styrke.

Jeg ser slet ikke Fenders situation som truet.

Den store vinding i den her aftale, det som ville give mest mening for Haddan og Fender ud fra mit synspunkt ville være:

- Militær støtte i pressede situationer for Fender
- Støtte til et militær chefkontor for Haddan
- Hjælp til Haddan i sagen om hans kære brors mord.

Det er det helt essentielle i den pagt efter min mening.

J

14Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 1:49

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Resten er bare floskler og fyld.

/J

15Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 1:53

Rune

Rune
Founder

Jeg kan ikke lade være med at blande mig (i noget i ikke diskuterer længere) Razz.
Beklager at jeg går så meget i detaljer, men synes bare det er rigtig hyggeligt at have gang i sådan en mega nørdet fed diskussion. Smile

Et halvt år er ikke meget at være i "udveksling". Specielt ikke når vi snakker middelalder uden Teleport. Rejsetiden i sig selv kommer til at tage en stor del af tiden. Hvis man så samtidig kigger på at det ikke er alt for sikkert at rejse på vejene, så tager man ikke bare på "smutture" medmindre de er drønvigtige og ikke bare kan klares med et par breve.

Personligt ville jeg synes en sådan udveksling skulle vare nogle år, 2-4 måske. Det er tid nok til at knytte tætte bånd, samt kort nok til at personerne ikke skifter hus.
Man kunne med fordel sende flere af familiens medlemmer af sted samtidig. Altså ikke flere vigtige medlemmer, men blot den som aftalen gælder og så plus et par stykker som man egentlig godt kan undvære, hvis der nu skulle ske noget uheldigt. Det ville styrke båndet mellem husene, samt sikre at den vigtige person havde støtte med hjemmefra.

PS: Burde Krølle ikke også være med i forhandlingerne? Så vidt jeg har kunnet se, er denne diskussion resultatet af noget spil som Ras og Janus havde gang i. Men i spillet havde Bosco vel sikkert ret klare retningslinjer udstukket af Duros før han kunne få lov at forhandle en så vital alliance?

http://splatcup.goalsoccer.net

16Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 1:55

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Janus bestemmer for Krølle i den her sag Smile
Sådan er livet her, sådan er livet i spillet Smile

Vi bor meget tæt på hianden, rejsetiden vil være max en uge (og det er meget meget højt sat)
Der ´var ikke tale om kun et år, men derimod et halv år om året. Dvs Halvdelen af tiden der, halvdelen af tiden her.
bryder mig ikke om den bundne metode med mange mange år som i aSoIaF.

/J

17Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 2:09

Rune

Rune
Founder

Hehe, you're the diplomat. Smile

Nu er jeg ikke helt inde i forholdet mellem de to huse og resten af Arvandor, men tænker at det ville være rigtig smart for begge huse at binde sig sammen, med mere end blot et venskab. Venskab mellem to mennesker betyder rigtig meget, men mellem to huse betyder to menneskers venskab ikke særlig meget.

Jeg kan godt se at det virker til at være spild af ressourcer at lave giftemål mellem to huse som allerede er best friends, men. Jeg mener at hvis vi forsøger at sætte os ind i rollen og glemme at vi sidder nogle gode venner rundt om et bord og slår med terninger, så ville de to huse sørge for at knytte sig sammen i mere end blot venskab. Begge huse har nu muligheden for at skabe en stærk allieret til fremtiden (EDIT: (alle) vores karakterer lever ikke for evigt).

Jeg er enig i et Duros godt kan sigte højere end Torons lillesøster. Razz

Maybe I'm wrong. Det er bare mine tanker om det. Jeg kan godt komme ind på Baltukaans, men jeg er bange for at i vil have besvær med at sove bagefter...Muhuhahahahahaaaa



Sidst rettet af Rune Tors 7 Apr 2011 - 2:12, rettet 1 gang

http://splatcup.goalsoccer.net

18Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 2:12

rass

rass
Halv-elver Bondemand

gif den første fødte datter og vi har en deal. drunk

Det med gidslerne...hmm er ikke så vigtigt. det kan vi tale om.

19Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 2:13

Rune

Rune
Founder

rass skrev:gif den første fødte datter og vi har en deal. drunk

Og en hest!

http://splatcup.goalsoccer.net

20Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 2:16

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Giftealliancer er fine, og super gode, også internt i huset.

Men at love sine førstefødte væk internt i huset, der skal der virkelig en rigtig vild og vigtig grund til.
Ellers skal man gemme de der førstefødte, det er vigtige! Hvorfor tror I ellers det altid er det Djævlene og de slemme feer vil have ? Smile

Giftemål er fint, og det kan der sagtens arbejdes henimod, men ikke i at love den førstefødte..
De førstefødte skal højest sandsynligt ud af huset.

Så du får nul førstefødte datter, hvis det så betyder at vi skal feje det hele af bordet...

Mht at snakke for Krølle, så mente jeg egentlig mest at jeg er 99,9 % sikker på at han er helt enig i det jeg har sagt so far.
Tror han læser det på samme måde som jeg.

/J

21Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 2:25

rass

rass
Halv-elver Bondemand

Nå men så er forhandligerne udsat affraid scratch Very Happy

22Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 2:36

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Det må de jo så være.

Som det sidste jeg vil indskyde inden jeg ligger mig, vil jeg bare lige sige, at jeg synes at Haddan får klart det bedste ud af den aftale som jeg har skitseret.
Det eneste det koster Haddan er forsvar af et Fender som er et meget usandsynligt mål for nogen.
Kommer det til åben krig vil hele Aringil forsvare hinanden, er det mere lukket og internt er jeg overbevist om de ting jeg skrev før.
Derudover skal man også huske på at Duros far ikke er gammel, og stadigvæk styrer det store Fender, og derfor har lille Fender også en kilde til beskyttelse der.

Jeg synes klart det er Haddan der vinder på den aftale.

Det bliver ikke med Bosco's stemme at en anden aftale end den bliver lavet. Men nu er det jo heller ikke ham der bestemmer..

/J

23Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 9:43

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

det korte og det lange er at lower Fenter er ficked. hvis der kommer nys til Duros's bror Reodric om at Duros har lavet en pagt med Haddan, skal den laves så stærk at Reodric ikke bare smadre Duros og snupper lenet tilbage. det er nemlig ret sandsynligt at han vil gøre det, eftersom "hans" fødselsret kommer længere og længere bort fra hans klamme fingre. det er rigtigt at giftemål skal bruges klogt janus, men det er ikke smart at gemme til natten, for så gemmer man til katten, og hvis Duros vil have døtre at gifte væk, efter det arrangerede giftemål med Haddans yngste søn, må han bare igang med at avle. aftalen skal nemlig "koste" som du siger, fordi der er meget på spil. efter som Duros bare er en lille pecker lord, der har fået sit len/gods på goodwill, og har fjender to boot.

et fortified hus per se er nok ikke nødvendigt, men der kommer til at skulle være en fysisk manifestation på aftalen/kontrakten eller prøver Reodric til og det kan blive meget meget dyrt. den kan så modificeres alt efter behovet og vigtigheden af f.eks. varehuse, høst osv.

egentlige page-gidsler er ok, men uvæsentlige med mindre der er tale om folk af nogenlunde byrd og arve-styrke... dem er der kun en af, og det er på haddan siden, så der kan ikke foretages noget rimeligt/balanceret byt. den eneste måde at cementere aftalen på er ved et arrangeret ægteskab mellem afkom.

der skal noget kød på bordet da det primært er lower Fenter der profiterer af aftalen. Eftersom den er lavet med henblik på at opfylde en obsession har den ikke nogen egentlig "værdi" for haddan.

synes vi skal have krølle på banen med hans take på dealen. det kan også være han har et stærkere bånd til sin egendom end janus og derfor er villig til at betale mere for at kunne beholde den...

24Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 10:25

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Jeg er mere eller mindre Lodret uenig.
Hvis det ikke kan forstås igennem de argumenter jeg kommer med, så giver jeg fortabt på det.

/J

25Pagten mellem Haddan og Fenter Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 10:39

rass

rass
Halv-elver Bondemand

Jeg tror simpelthen du overvurdere/fejlanalysere (lille)fenters sikkerhedspolitiske situation. Fordi Duros har slikket et len ud af greven og krænket sin brors birthright betyder ikke at han er fredet. Mange arangil heirs må sidde og skumle over siden hvornår det er blevet praksis og om det kan passe. Med hensyn til (gifte) alliancen ville det være et prestige tab for Haddan at have (lille)Fenters ryg i 18 år for så at se først fødte fenter datter gift væk til et helt andet hus.
Jeg gentager at jeg synes vi skal lave en rigtig alliance og ikke en adhoc aftale for at løse 2-3 problemer.

Sponsoreret inhold



Tilbage til toppen  Besked [Side 1 af 3]

Gå til side : 1, 2, 3  Næste

Lignende emner

-

» Sleaze mellem spillere!

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum