Jeg har leget lidt med tanken om en vassal campaign, og har også talt lidt med nogle af jer, om ideen.
Efter at jeg har prøvet at få noget ned på papir (uden papir, da jeg bruger PC), kan jeg se at der er nogle rimelig store emner man må forholde sig til. Derfor poster jeg lige mine tanker, for at få nogle kommentarer fra jer. Desuden må man gerne give lyd hvis man måske vil være med...
A) Først vil jeg lige komme ind på hvorfor jeg er frisk på at køre det på vassal. Det er bestemt ikke fordi jeg ikke vil spille en kampange IRL, men fordi Vassal har nogle andre muligheder.
..For det første kan man genbruge battlefields, så hver gang man kæmper om INNER SANCTUM, så står alle bygninger det samme sted.
..For det andet kan også udenlandsdankerne være med, eller dem som ikke har tid/mulighed for at spille et spil færdig i et GO (der er mulighed for at gemme i vassal).
B) Nogle af de ting man skal tage stilling til, er hvor meget kampangen skal få lov at forstyrer et "vanilla" game.
..Hvis man gerne vil have testet en masse hære på 1.750,- point, kan det være træls hvis man lige pluslig skal tage stilling til et ekstra heavy support slot, eller en gang experience. En kampange der ikke ændre på en hær, eller dens muligheder, vil i høj grad minde om en alm. turnering.
..Fordelen ved at ændre på reglerne for at bygge hær, er at kampangen bliver mere unik, og måske akn få et cool feel.
..Ulemperne er at, man i mindre grad kan bruge den erfaring man får i kampangen, til de spil som man spiller IRL. Desuden øger sådanne ændringer risikoen for at kaste spillet "off-balance".
..En mellemvej er at ændre på noget, så det stadig kun kan gøre hvad det kunne IRL, men på en anden måde. Et par eksempler:
....I) En spiller må vetoe en mission eller deployment.
....II) En unit må undlade at ruller terninger for at ramme, for der imod at lave det gennemsnitlige antal hits.
C) Antal spil. Hvis alle var jklar på at spille lige mange kampe, lige hurtigt, ville det være mega fedt. Jeg tror bare ikke at det vil kunne komme til at fungere. I hvor høj grad skal antallet af kampe spillet, få indflydelse på muligheden for at vinde kampangen.
..Personligt syntes jeg at mange kampe bør øge muligheden for at vinde, men for dem der bare er lidt aktive, skal der også være en rimelig chance. En blaning af totale antal wins, og procent-mæssig antal wins kan være en løsning. Et hurtigt eksempel:
....I) (WINS^2)/MATCHES = VICTORY POINTS
..Det kan sikkert laves mere fint, og kampangen kan jo også have andre WIN CONDITIONS baseret på et map, en faction (Empirer, Chaos, Xenoes) eller noget helt andet.
D) Map. Der er ingen grund til at en kampange skal bruge et kort, men jeg syntes/tror at det kan være en af de bedste måde at give noget personlighed til en kampange.
..Skal "mappet" så bare være lokationer for kampe, eller skal det være muligt at kontrollere forskellige dele, måske enda udnytte resourcer og/eller forbedre de zoner man kontrollerer.
..Hvis man kan tage kontrol af zoner, skal det så have indflydelse på ens hær (FoC, points, upgrades), eller skal det kun påvirke ens muligheder for at vinde kampangen (første spiller der kontrollere tre zoner i samme farve?).
..Hvad hvis jeg gerne vil spille mod spiller A, men mine zoner har kun adgang til spiller B og C, har jeg så en mulighed for en kamp mod A. Kan det være at vi så kan spille nogle raid missions, istedet for conquest.
..Hvordan gør man det praktisk. Skal der være runder, hvor hver spiller "rykker" sin hær på kortet, eller er der bare fri kamp hele tiden.
E) XP. Bloodbowl, Gothic og andre gode spil bruger XP (eller lign) i campanger. Ens enheder bliver bedre og chancen for at vinde øges. I BB bruger man inducements til at opretholde en form for lighed mellem de to hold.
..Skal en kampange have XP for at være god? Jeg tror det kan give rigtig meget fedt "feel" med enheder der bliver opgraderet, og som oparbejder deres egne myter. Jeg tror dog også at det kan være "træls" at spille et spil hvor man fra starten er bagud.
..Hvordan skal eventuelle opgraderinger virke. Kan mine Grey Knight vælge at få Furious Charge eller kan en melee enhed være uheldig og få acute senses? Kan man få +1 BS eller W?
..Jeg tror nok mest på få, men gode bonuser kombineret med stor udskiftning i enheder. Så snart du mester din enhed, så skal den starte forfra med XP.
..Skal der være en pris forbundet med at have bedre enheder. Højere point cost, brug af FoC slots, give inducements til modstanderen? Det er her jeg syntes det bliver rigt svært.
..Er det for problematisk at lave et godt system, eller behøves systemet at vær perfekt, hvis der bare er "sjovt".
F) Ændering af hær. Jeg er helt klar for at man hver eneste gang kan lave en ny hær, inden for det codex man har valgt. Dog er det kun enheder der går igen, der har mulighed for at få XP, hvis sådanne regler bruges. Alternativt kan det være man har mere end en hær, og så kan vælge inden hver kamp. Hvis man bruger et kort, kan positionerne bestemme hvilken hær man skal bruge. Man kan også have en conquest, defense og raid hær, som bruges i forkellige situationer. Mange muligheder, men modsat en turnering, tror jeg det er godt hvis man ikke er bundet til en hær.
Dette er ikke alle mine tanker, men min pause er snart slut. Comments plx.
Efter at jeg har prøvet at få noget ned på papir (uden papir, da jeg bruger PC), kan jeg se at der er nogle rimelig store emner man må forholde sig til. Derfor poster jeg lige mine tanker, for at få nogle kommentarer fra jer. Desuden må man gerne give lyd hvis man måske vil være med...
A) Først vil jeg lige komme ind på hvorfor jeg er frisk på at køre det på vassal. Det er bestemt ikke fordi jeg ikke vil spille en kampange IRL, men fordi Vassal har nogle andre muligheder.
..For det første kan man genbruge battlefields, så hver gang man kæmper om INNER SANCTUM, så står alle bygninger det samme sted.
..For det andet kan også udenlandsdankerne være med, eller dem som ikke har tid/mulighed for at spille et spil færdig i et GO (der er mulighed for at gemme i vassal).
B) Nogle af de ting man skal tage stilling til, er hvor meget kampangen skal få lov at forstyrer et "vanilla" game.
..Hvis man gerne vil have testet en masse hære på 1.750,- point, kan det være træls hvis man lige pluslig skal tage stilling til et ekstra heavy support slot, eller en gang experience. En kampange der ikke ændre på en hær, eller dens muligheder, vil i høj grad minde om en alm. turnering.
..Fordelen ved at ændre på reglerne for at bygge hær, er at kampangen bliver mere unik, og måske akn få et cool feel.
..Ulemperne er at, man i mindre grad kan bruge den erfaring man får i kampangen, til de spil som man spiller IRL. Desuden øger sådanne ændringer risikoen for at kaste spillet "off-balance".
..En mellemvej er at ændre på noget, så det stadig kun kan gøre hvad det kunne IRL, men på en anden måde. Et par eksempler:
....I) En spiller må vetoe en mission eller deployment.
....II) En unit må undlade at ruller terninger for at ramme, for der imod at lave det gennemsnitlige antal hits.
C) Antal spil. Hvis alle var jklar på at spille lige mange kampe, lige hurtigt, ville det være mega fedt. Jeg tror bare ikke at det vil kunne komme til at fungere. I hvor høj grad skal antallet af kampe spillet, få indflydelse på muligheden for at vinde kampangen.
..Personligt syntes jeg at mange kampe bør øge muligheden for at vinde, men for dem der bare er lidt aktive, skal der også være en rimelig chance. En blaning af totale antal wins, og procent-mæssig antal wins kan være en løsning. Et hurtigt eksempel:
....I) (WINS^2)/MATCHES = VICTORY POINTS
..Det kan sikkert laves mere fint, og kampangen kan jo også have andre WIN CONDITIONS baseret på et map, en faction (Empirer, Chaos, Xenoes) eller noget helt andet.
D) Map. Der er ingen grund til at en kampange skal bruge et kort, men jeg syntes/tror at det kan være en af de bedste måde at give noget personlighed til en kampange.
..Skal "mappet" så bare være lokationer for kampe, eller skal det være muligt at kontrollere forskellige dele, måske enda udnytte resourcer og/eller forbedre de zoner man kontrollerer.
..Hvis man kan tage kontrol af zoner, skal det så have indflydelse på ens hær (FoC, points, upgrades), eller skal det kun påvirke ens muligheder for at vinde kampangen (første spiller der kontrollere tre zoner i samme farve?).
..Hvad hvis jeg gerne vil spille mod spiller A, men mine zoner har kun adgang til spiller B og C, har jeg så en mulighed for en kamp mod A. Kan det være at vi så kan spille nogle raid missions, istedet for conquest.
..Hvordan gør man det praktisk. Skal der være runder, hvor hver spiller "rykker" sin hær på kortet, eller er der bare fri kamp hele tiden.
E) XP. Bloodbowl, Gothic og andre gode spil bruger XP (eller lign) i campanger. Ens enheder bliver bedre og chancen for at vinde øges. I BB bruger man inducements til at opretholde en form for lighed mellem de to hold.
..Skal en kampange have XP for at være god? Jeg tror det kan give rigtig meget fedt "feel" med enheder der bliver opgraderet, og som oparbejder deres egne myter. Jeg tror dog også at det kan være "træls" at spille et spil hvor man fra starten er bagud.
..Hvordan skal eventuelle opgraderinger virke. Kan mine Grey Knight vælge at få Furious Charge eller kan en melee enhed være uheldig og få acute senses? Kan man få +1 BS eller W?
..Jeg tror nok mest på få, men gode bonuser kombineret med stor udskiftning i enheder. Så snart du mester din enhed, så skal den starte forfra med XP.
..Skal der være en pris forbundet med at have bedre enheder. Højere point cost, brug af FoC slots, give inducements til modstanderen? Det er her jeg syntes det bliver rigt svært.
..Er det for problematisk at lave et godt system, eller behøves systemet at vær perfekt, hvis der bare er "sjovt".
F) Ændering af hær. Jeg er helt klar for at man hver eneste gang kan lave en ny hær, inden for det codex man har valgt. Dog er det kun enheder der går igen, der har mulighed for at få XP, hvis sådanne regler bruges. Alternativt kan det være man har mere end en hær, og så kan vælge inden hver kamp. Hvis man bruger et kort, kan positionerne bestemme hvilken hær man skal bruge. Man kan også have en conquest, defense og raid hær, som bruges i forkellige situationer. Mange muligheder, men modsat en turnering, tror jeg det er godt hvis man ikke er bundet til en hær.
Dette er ikke alle mine tanker, men min pause er snart slut. Comments plx.