S P L A T
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
S P L A T

S P L A T forum


Du er ikke logget ind. Log ind eller registrer dig her.

Tanker om: Vassal Campaign

3 deltagere

Go down  Besked [Side 1 af 1]

1Tanker om: Vassal Campaign Empty Tanker om: Vassal Campaign Fre 29 Apr 2011 - 13:56

andbruu

andbruu
Captain

Jeg har leget lidt med tanken om en vassal campaign, og har også talt lidt med nogle af jer, om ideen.
Efter at jeg har prøvet at få noget ned på papir (uden papir, da jeg bruger PC), kan jeg se at der er nogle rimelig store emner man må forholde sig til. Derfor poster jeg lige mine tanker, for at få nogle kommentarer fra jer. Desuden må man gerne give lyd hvis man måske vil være med...

A) Først vil jeg lige komme ind på hvorfor jeg er frisk på at køre det på vassal. Det er bestemt ikke fordi jeg ikke vil spille en kampange IRL, men fordi Vassal har nogle andre muligheder.
..For det første kan man genbruge battlefields, så hver gang man kæmper om INNER SANCTUM, så står alle bygninger det samme sted.
..For det andet kan også udenlandsdankerne være med, eller dem som ikke har tid/mulighed for at spille et spil færdig i et GO (der er mulighed for at gemme i vassal).

B) Nogle af de ting man skal tage stilling til, er hvor meget kampangen skal få lov at forstyrer et "vanilla" game.
..Hvis man gerne vil have testet en masse hære på 1.750,- point, kan det være træls hvis man lige pluslig skal tage stilling til et ekstra heavy support slot, eller en gang experience. En kampange der ikke ændre på en hær, eller dens muligheder, vil i høj grad minde om en alm. turnering.
..Fordelen ved at ændre på reglerne for at bygge hær, er at kampangen bliver mere unik, og måske akn få et cool feel.
..Ulemperne er at, man i mindre grad kan bruge den erfaring man får i kampangen, til de spil som man spiller IRL. Desuden øger sådanne ændringer risikoen for at kaste spillet "off-balance".
..En mellemvej er at ændre på noget, så det stadig kun kan gøre hvad det kunne IRL, men på en anden måde. Et par eksempler:
....I) En spiller må vetoe en mission eller deployment.
....II) En unit må undlade at ruller terninger for at ramme, for der imod at lave det gennemsnitlige antal hits.

C) Antal spil. Hvis alle var jklar på at spille lige mange kampe, lige hurtigt, ville det være mega fedt. Jeg tror bare ikke at det vil kunne komme til at fungere. I hvor høj grad skal antallet af kampe spillet, få indflydelse på muligheden for at vinde kampangen.
..Personligt syntes jeg at mange kampe bør øge muligheden for at vinde, men for dem der bare er lidt aktive, skal der også være en rimelig chance. En blaning af totale antal wins, og procent-mæssig antal wins kan være en løsning. Et hurtigt eksempel:
....I) (WINS^2)/MATCHES = VICTORY POINTS
..Det kan sikkert laves mere fint, og kampangen kan jo også have andre WIN CONDITIONS baseret på et map, en faction (Empirer, Chaos, Xenoes) eller noget helt andet.

D) Map. Der er ingen grund til at en kampange skal bruge et kort, men jeg syntes/tror at det kan være en af de bedste måde at give noget personlighed til en kampange.
..Skal "mappet" så bare være lokationer for kampe, eller skal det være muligt at kontrollere forskellige dele, måske enda udnytte resourcer og/eller forbedre de zoner man kontrollerer.
..Hvis man kan tage kontrol af zoner, skal det så have indflydelse på ens hær (FoC, points, upgrades), eller skal det kun påvirke ens muligheder for at vinde kampangen (første spiller der kontrollere tre zoner i samme farve?).
..Hvad hvis jeg gerne vil spille mod spiller A, men mine zoner har kun adgang til spiller B og C, har jeg så en mulighed for en kamp mod A. Kan det være at vi så kan spille nogle raid missions, istedet for conquest.
..Hvordan gør man det praktisk. Skal der være runder, hvor hver spiller "rykker" sin hær på kortet, eller er der bare fri kamp hele tiden.

E) XP. Bloodbowl, Gothic og andre gode spil bruger XP (eller lign) i campanger. Ens enheder bliver bedre og chancen for at vinde øges. I BB bruger man inducements til at opretholde en form for lighed mellem de to hold.
..Skal en kampange have XP for at være god? Jeg tror det kan give rigtig meget fedt "feel" med enheder der bliver opgraderet, og som oparbejder deres egne myter. Jeg tror dog også at det kan være "træls" at spille et spil hvor man fra starten er bagud.
..Hvordan skal eventuelle opgraderinger virke. Kan mine Grey Knight vælge at få Furious Charge Smile eller kan en melee enhed være uheldig og få acute senses? Kan man få +1 BS eller W?
..Jeg tror nok mest på få, men gode bonuser kombineret med stor udskiftning i enheder. Så snart du mester din enhed, så skal den starte forfra med XP.
..Skal der være en pris forbundet med at have bedre enheder. Højere point cost, brug af FoC slots, give inducements til modstanderen? Det er her jeg syntes det bliver rigt svært.
..Er det for problematisk at lave et godt system, eller behøves systemet at vær perfekt, hvis der bare er "sjovt".

F) Ændering af hær. Jeg er helt klar for at man hver eneste gang kan lave en ny hær, inden for det codex man har valgt. Dog er det kun enheder der går igen, der har mulighed for at få XP, hvis sådanne regler bruges. Alternativt kan det være man har mere end en hær, og så kan vælge inden hver kamp. Hvis man bruger et kort, kan positionerne bestemme hvilken hær man skal bruge. Man kan også have en conquest, defense og raid hær, som bruges i forkellige situationer. Mange muligheder, men modsat en turnering, tror jeg det er godt hvis man ikke er bundet til en hær.

Dette er ikke alle mine tanker, men min pause er snart slut. Comments plx.

2Tanker om: Vassal Campaign Empty Sv: Tanker om: Vassal Campaign Fre 29 Apr 2011 - 15:06

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

A) Jeg er klart med på at spille den i Vassal. Det giver da også mulighed for at prøve dukker man ikke har adgang til ellers. Go for det.

B) Jeg stemmer klart for at der skal være mulighed for at FOC bliver lavet om til nogle missioner. Noget med mange heavy eller mange fast choises eksempelvist. Hvis vi spiller det i Vassal kan man jo vælge alle dukker, så gør det ikke så meget at man ikke skal vælge de dukker man plejer at gøre.
Jeg synes sagtens vi kan gå all the way til at starte med. Hvis vi finder ud af der er noget der fungerer dårligt, kan vi jo lave det om. Det er der vel ikke noget i vejen for.

C) Jeg vil godt gå med til at dem der spiller mest har størst sandsynlighed for at vinde, men jeg synes der skal være nogle muligheder for at få ekstra victorypoints. Jeg forestiller mig missioner hvor man stiller ulige antal point og forskellige FOC’s som giver flere point til den spiller med de færreste point, men til gengæld vil være lettere at vinde for den anden spiller. Blot en tanke.

D) Jeg synes da klart der skal være et kæmpekort som vi kan slås på dele af. Det bliver herre fedt.
Og ja det skal da helt sikkert være muligt at skabe fortified positions, hvad de præcist skal gøre er måske let mere løst, men det kunne være noget med at man for et eller andet antal point/ressourcer kan købe sig en bunker, en skyttegrav el. Lign som man sætter på efter valg af deployment, men før deployment.
Raid missioner – tja jeg tror i hvert fald der skal være en eller anden mulighed for at alle kan spille med alle, hvis vi skal spille mangen missioner. Raid missionerne kunne så være nogen, hvor dem der angriber har et FOC der kræver en del fast attack og dem der forsvarer har en FOC der kræver meget Troop eller Heavy evt. Som før nævnt med forskellige pointtal også.
I forhold til hvordan vi bestemmer hvem der angriber og hvem der forsvarer, er det så ikke noget med at man udsender en udfordring eller hvem. Det med ture bliver noget rod fordi det let kommer til at kræve at alle spiller lige meget, lige tit.

E) XP – ja mand flere XP til folket. Hvis vi siger at man har en 750 points hovedhær (se F) så kunne den være de enheder der kunne blive bedre. Jeg er som dig klar tilhænger af færre men bedre stigninger til dem. Så færre gange acute senses til mine orc boys eksempelvist. Vi skal til gengæld nok overveje ret grundigt, hvordan vægtningen af de forskellige stigninger skal være. Jeg forestiller mig lidt at det kan være ligesom i BB med 2d6 hvor de høje slag giver mulighed for nogle ability increases, forskellige alt efter om du har karakteriseret din unit som Shooty eller Melee, så skal der være nogle universal special rules man kan tage med alle rul og nogle man skal slå dobbelt for.
Det skal så jo selvfølgelig være muligt for helteenheden at dø også. Jeg forestiller mig lidt, som vi også tidligere har snakket om at en enhed kun har mulighed for at stige, hvis den overlever med mere end halvdelen af sin troopstrength, hvis den overlever med mindre kan den ikke tjene XP (veteranerne skal hjem og uddanne nye folk) og hvis den fjernes fra bordet får man et helt nyt hold drenge, som derfor ikke har nogen stigninger.
Ting jeg forestiller mig kan give XP kan være:
Score objectives
Conteste objectives (kun hvis modstanderen ellers havde scoret det)
Udrydde fjendtlig unit (gælder biler også?, kan evt. Kaldes til at man skal parkere mindst to biler for at score XP)

Hvor mange XP det forskellige skal give, skal selvfølgelig ligges fast, ligesom stigningsgrænsen skal ligges fast. Men jeg forestiller mig lidt ligesom BB med 5 point for første stigning og 1-2 point for hver af ovenstående features, evt. udvidet med at fjendens grundhær tæller mere end side-decket.

Skal det komme modstanderen til gode? Tja det skal det jo nok, ellers bliver det sgu nok for heftigt. Jeg tror vi skal prøve et pointsætte stigningerne, hvad koster de pr mand? Sådan at vi eks. siger at det koster 7 point pr mand at få +1 A. Så vil et timands-squad give modstanderen 70 point ekstra at købe ind for, mens min avatar kun giver modstanderen 7 point ekstra. Er det helt hul i hovedet? Det kræver at vi pointsætter stigninger selvfølgelig, men hvis vi spiller med relativt få muligheder, er det vel også overkommeligt.

F) Man kunne lave noget med en hovedhær på omkring 750 point og så er der fyld for 1000 point hver gang, alt efter hvem man spiller mod. Sådan at man spiller med sidedeck så at sige.
Det tror jeg ville være det sjoveste, i hvert fald hvis vi skal spille med udvikling af enheder, som jeg lidt håber på vi skal.

Mine umiddelbare tanker, tak fordi i lyttede med Razz

3Tanker om: Vassal Campaign Empty Sv: Tanker om: Vassal Campaign Tirs 3 Maj 2011 - 13:26

andbruu

andbruu
Captain

Jeg har gjort mig lidt tanker om XP:

= Veterancy =

- Gaining Veterancy -
I) After each battle, units may earn a single level of veterancy.
Multi-model units earn a level of veterancy, if they are above half strength.Single-model units earn a level of veterancy, if they have above half wounds remaining, or in the case of vehicles, are still mobile.
Units that are fleeing, cannot earn veterancy.
II) A unit that destroyed at least one EPIC unit, earns an additional level of veterancy.

- Advantages of Veterancy -
When attacking a unit with less veterancy, you may re-roll all rolls of "1" when rolling to hit, or to wound. You must declare beforehand, if you will affect the hits or wounds.

= EPIC units =

- Gaining EPICness -
After each mission, you may roll for each of your veteran units, to see if it becomes EPIC. Roll two dice, and compare the result to the veterancy of the unit. If the roll is equal to, or less than the units veterancy level, the unit becomes EPIC.

- Advantages of EPICness -
An EPIC unit may pick any USR, or increase a single statistic by one.
Armour value and saves cannot be improved, and only statistics of at least 3 can be improved.

Det er så mine forløbige tanker om et XP system.

4Tanker om: Vassal Campaign Empty Sv: Tanker om: Vassal Campaign Tirs 3 Maj 2011 - 13:57

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

jeg ville da gerne joine med i en vassal campaign. hvis jeg kunne få det til at virke på min computer...

tænker at "one use only" versioner af forskellige special abilities også kunne inkluderes som veteran abilities, ligesom rerolls af alle 6'ere i Ld tests.

5Tanker om: Vassal Campaign Empty Sv: Tanker om: Vassal Campaign Tirs 3 Maj 2011 - 14:05

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

jeg synes det ser rigtig fornuftigt ud omend jeg synes at det er lidt synd at et unit Lootaer ikke kan få 3 i BS hvis de bliver EPIC.

Må jeg høre dine bagtanker ved at begrænse de statistics der kan forbedres til kun at omfatte dem der starter på 3 el. mere, ellers bliver det en underlig diskussion.

mvh
Christian

6Tanker om: Vassal Campaign Empty Sv: Tanker om: Vassal Campaign Tirs 3 Maj 2011 - 14:27

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

jeg synes det er reelt at begrænse det men istedet for alle stats der har minimum 3 så måske til alle "aktiv stats", der så at sige er alt andet end Wounds og Attacks ("aktive stats" klassificere jeg som stats der bruges til regelteknisk sammenligning, endten med modstanderes eller tabellers værdier)

7Tanker om: Vassal Campaign Empty Sv: Tanker om: Vassal Campaign Ons 4 Maj 2011 - 9:17

andbruu

andbruu
Captain

Det er netop pga W og A at jeg begrænser. For de flestes vedkommende er det dobbelt op på attacks og wounds, men selv at gå fra 2 til 3 wounds er vildt (Paladins, Nobs, Nid Warriors, etc.). Dog syntes jeg at det er OK hvis characters og MC kan få flere wounds eller attacks. Havde ikke lige tænkt over det i forhold til orkernes BS2. Bliver det her for indviklet:

..You may increase any one stat, other than armour value and saves. A and W can only be increased for single model units.

Dette giver også Lone Wolf, assassins og Sly Marbo (bl.andre) mulighed for at få flere wounds/attacks. I forhold til før, rammer det enheder af flere carnifexes, og mange daemoner. Husk dog på at de stadig kan stige i noget andet, eller vælge en USR.

Er der nogen USR der skal excluderes. Jeg syntes ikke det er for meget med FNP og Furious Charge.

Jeg har tænkt meget på use only once abilities, men jeg vil gerne undgå for mange ting at holde styr på.

Med det format jeg har fremlagt her, er det meget simpelt at give en model i en enhed, en label der beskriver navn, veterancy og EPIC bonus:

"Slayers of Doom IV +1BS"
"Pink Nuffles III FNP"

8Tanker om: Vassal Campaign Empty Sv: Tanker om: Vassal Campaign Ons 4 Maj 2011 - 10:06

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

Jeg synes det ser rigtig fornuftigt ud. Jeg er helt med på at begrænse mængden af attacks og wounds på multi-model units, ellers bliver de meget vilde.

Jeg har lige et enkelt spørgsmål ang. veterancy. Når nu biler kan få veterancy, må man så reroll'e sit penetration slag, hvis man slår 1'ere? (forudsat man har mere i veterancy end bilen)

9Tanker om: Vassal Campaign Empty Sv: Tanker om: Vassal Campaign Ons 4 Maj 2011 - 20:12

andbruu

andbruu
Captain

det var tanken... men det kan godt være at den kun må det hvis den ikke kan bruge re-roll to hit til noget (twin-linked)



Sidst rettet af andbruu Ons 11 Maj 2011 - 13:22, rettet 1 gang

10Tanker om: Vassal Campaign Empty Sv: Tanker om: Vassal Campaign Ons 4 Maj 2011 - 20:26

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

i forhold til veteran abilities er det ret sikkert at der kommer en udskiftning i dem, idet units dør osv. det kan endda ende med at der kommer til at være nogen der kører heads mod en særligt nederen long-fang unit der har fået 5 i BS og må rerolle 1'ere... I know I would! men så kommer der også noget spil ud af det... netop pga. det tror jeg ikke at det bliver særligt bøvlet at holde styr på deres special abilities, eftersom der kun er mellem 8-15 units i hæren er det temmelig overskueligt, hvilke stigninger de får/har og det handler jo bare om at "spille med åbne kort" og sige det. der kunne måske også laves en lille blip, når det nu er vassal det skal spilles i er det vel ikke så slemt, og så kan man fjerne den når den er brugt... man kunne udvælge en 5-6 stykker og sige det var dem man måtte vælge mellem og så eventuelt også give dem en farve for nemheds skyld...

11Tanker om: Vassal Campaign Empty Sv: Tanker om: Vassal Campaign Ons 4 Maj 2011 - 21:18

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

I vassal har hver model muligheden for at få tilføjet en infostreng. Det vil sige du kan skrive et lille stykke tekst til hver model, som så hænger fast på den model. Det er da den letteste løsning.

12Tanker om: Vassal Campaign Empty Sv: Tanker om: Vassal Campaign Ons 11 Maj 2011 - 13:07

andbruu

andbruu
Captain

@Helge: Man kan ikke selv lave blips i vassal.

@Krølle: [Unit Name] [Level] [Bonus]...
...Pink Marines III +1A
...Burning Guardians V FNP
...Anders XXX Furious Loo



Sidst rettet af andbruu Ons 11 Maj 2011 - 13:25, rettet 1 gang

13Tanker om: Vassal Campaign Empty Sv: Tanker om: Vassal Campaign Ons 11 Maj 2011 - 13:20

andbruu

andbruu
Captain

Her er lidt work på setting og kort...

=== The Fall of Pyre Prime ===
For almost five centuries the Pyre System has been locked in constant warfare. Its once great population has dwindled close to extinction, but many more off-world warriors have fallen in the long struggle.
On Pyre Prime, the large armies have retreated. The once great structures are but rubble, and the natural resources all but spend. Still, smaller forces fight over this dead world, to reap the last benefits, uncover technology lost during the many wars, or protect some secret hidden beneath the surface.

= The Campaign Map =
The campaign takes place near the ruined city of New Hope, at the edge of the the Screaming Forest and the Blasted Hills. The campaign is fought over the different territories that make up this region, with each territory providing unique benefits to its controlling player. In addition, some of the territories also affect the missions being played inside their borders.

--------------------------------------------------------------------------------

- Dark Hope -
Beneath the ruins of New Hope, are even older ruins, where the light of day have not been seen for many generations. To survive here, is to be amongst the most elite of the planets inhabitants, as the darkness contains many unnameable terrors.

Bonus FoC
The player controlling Dark Hope is always allowed to field one additional elite selection, on top of that allowed by the mission being played.

Income
Dark Hope provides its owner with a five gold income after each mission.

Permanent Darkness
All missions fought inside Dark Hope use the night fighting special rules for the entire duration of the game. This replace all mission special rules concerning night fighting.

--------------------------------------------------------------------------------

- New Hope South Ruins -
This was once the industrial sector of the city, but after the nuclear reactor was destroyed by renegade titans, the ruins have become a radiated wasteland. The factories that once produced heavy equipment may still have a few functional systems, that can be exploited by anyone taking control of the territory.

Bonus FoC
The player controlling the South Ruins is always allowed to field one additional heavy support selection, on top of that allowed by the mission being played.

Income
The South Ruins provides its owner with a five gold income after each mission.

Radiated
All models fighting a mission in the South Ruins, have their toughness reduced by one (this cannot reduce toughness to less than one). This does affect the instant death threshold.

--------------------------------------------------------------------------------

- New Hope North Ruins -
The northern ruins were once the scene of battle between a mighty Bloodthrister and an Avatar of Kain. To this day, the echos of the battle can still be heard amongst the ruined buildings. A few of the more, or less intact buildings contain advanced command level communication arrays, which can be used by force commanders in the field.

Bonus FoC
The player controlling the North Ruins is always allowed to field one additional HQ selection, on top of that allowed by the mission being played.

Income
The North Ruins provides its owner with a five gold income, after each mission.

Echos of War
In missions fought in the North Ruins, assaulting units receive +1 weapon skill, in addition to the bonus attack for assaulting.

--------------------------------------------------------------------------------

- Blue Cracking Hills -
These hills are part of the Blasted Hills area, but are unique in that a permanent electric field have formed overhead. When traveling in these hills, vehicles often suffer power surges, as electromagnetic pulses wash over them. Setting foot on top of the hills is to invite death itself, as lightnings seek out any high points. Still, the power in this area is a valuable resource in the battle for the city.

Income
The Blue Cracking Hills provide its owner with a 10 gold income, after each mission.

Electromagnetic Pulses
At the beginning of each turn, a player must roll one dice for each of his vehicles. On a roll of one, the vehicle suffers a crew stunned and crew shaken result.

Lightning Strikes
The top of all hills in the area count as dangerous terrain for all non-skimmer and non-jetbike units. Note that this does not affect movement.

--------------------------------------------------------------------------------

- The Outer Defenses -
When the city was controlled by the Imperium, long threnshes were dug, to better defend the city. Anyone controlling this area, will work hard to secure additional fast units, to better patrol the long stretches of open ground, in this statically important territory.

Bonus FoC
The player controlling the Outer Defenses is always allowed to field one additional fast attack selection, on top of that allowed by the mission being played.

Income
The Outer Defenses provides its owner with a five gold income, after each mission.

Strategic Importance
The player controlling the Outer Defenses gain a +1 bonus to his strategy rating.

--------------------------------------------------------------------------------

- Savage Woods -
This part of the screaming forest have always been home to Xenos, and those who do not know the the area enter at their own peril. Still, there are many who enters the Savage Woods, for it is rumored that an ancient artifact is hidden here, but out of reach of the foul Zens.

Income
The Savage Woods provide its owner with a five gold income, after each mission.

Xeno Lands
All xeno units fighting in this territory temporarily receives the move through cover, and skilled rider universal special rules. In addition, xeno units may re-roll failed dangerous terrain tests.

Search for the Artefact
Once, after each mission fought, a non-Xeno player may send an EPIC unit to search for the Artefact. Roll two dice, and add the veterancy of the unit to the result. If a double is rolled (two "1s", two "2s", ect.) the unit is lost to the Savage Woods. If the roll is 13 or higher, the Unit finds the artefact, and recieves a +1 bonus to WS and BS. Should the unit ever be lost, the artefact is musteriously returned to the Savage Woods, and can be searched for once again.

Sponsoreret inhold



Tilbage til toppen  Besked [Side 1 af 1]

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum