S P L A T
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
S P L A T

S P L A T forum


Du er ikke logget ind. Log ind eller registrer dig her.

rating system?

5 deltagere

Go down  Besked [Side 1 af 1]

1rating system? Empty rating system? Man 6 Jun 2011 - 10:17

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

vi snakkede om at forsøge at opstarte en art rating system i vores egen lille 40k "liga" til obnoxicon... igen i lørdags blev emnet luftet og nu synes jeg det er på tide at få noget mere konkret på banen.

ideen med at lave et rating system er primært at få logget vores kampe og se en eller anden form for udvikling, hvis der er en... den metode vi kom frem til er basically at bruge alle de "godkendte" rating systemer og så lave et gennemsnit eller "masterliste" hvor den egentlige placering bliver afbilledet.

sagen er simpelthen det at alle spillere har en mængde point som man hapser fra hinanden i forskellige antal alt efter de forskellige udfald af slaget... der bliver altså ikke tilført systemet nye point, men dem der er kører rundt. dvs, at man godt kan få point ved at spille en draw mod en spiller med meget højere rating osv.

det kunne være sweet hvis der var nogen der gav deres besyv, samt anskuelse af rating ind over her...

2rating system? Empty Sv: rating system? Man 6 Jun 2011 - 11:05

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

Jeg synes klart det lyder som en sjov ide. Vi skal bare lige finde ud af at lave det så det er tilgængeligt for alle på samme tid. Anders havde lavet et regneark som han stolt viste frem til obnox - kan det lade sig gøre at lave det som et google-ark eller er der for mange fancy ting i det? Ellers skal vi vel bare have lavet en fælles-kasse i vores dropbokse hvor det kan ligge i.

3rating system? Empty Sv: rating system? Man 6 Jun 2011 - 12:06

princelarming

princelarming
Barbar Barber

sandsynligvis er det muligt at lave et Google-doc regneark, som kan lave udregningerne for os, og endda lave flere typer ratings, ud fra diverse Skak-, hjemmeside- og heste-ratings-systemer...

Tanken var så at udregne en meta-score ud fra diverse systemer, og derudfra afgøre placeringen på en rangliste... Lidt ud fra devisen om at vi ikke har den fjerneste anelse om, hvordan de her systemer vil virke til at arrangere ratings til WH40K...

4rating system? Empty Sv: rating system? Man 6 Jun 2011 - 20:46

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Jeg synes ikke tanken er særligt spændende, og støtter ikke ideen.
Men da jeg ikke spiller ret mange kampe lige pt, og ikke ved hvordan min fremtid ser ud, så tæller min stemme nok heller ikke så meget.

/J

5rating system? Empty Sv: rating system? Fre 10 Jun 2011 - 10:34

andbruu

andbruu
Captain

Jeg syntes det er en rigtig fin ide med et rating system... det er jo bare for sjov. Dem der ikke er så vilde med det, kan jo bare lade være med at kigge. De kan også sige at deres kampe ikke må registreres, men det kan selvfølgelig blive lidt ærelig for vi andre.

@Helge: Ideen med at man "bytter point" med hinanden virker fint i en context med et fast antal kampe, hvor efter hele herligheden afsluttes. I en "open-ended" situation, kan der dog opstå problemer: Hvad sker der når en spiller har nul point, og taber en kamp. Kan nul (eller negativ) point give problemer i en matematisk udregning af "rating".
I realiteten kan det sagtens være at systemet bliver et bytte-bytte system, men med situationer hvor det ikke er tilfældet.

Som sådan kan udregningen bag et rating system være så indviklet som man vil. Det vigtigste er at det er let at indberette resultater, og se ratings. Dog syntes jeg vi skal satse på et nogenlunde simpelt system, så alle er med på hvorfor deres rating udvikler sig som den gør.

INSPIRATION
Jeg spiller for tiden Dominion online, hvor deres bruges et rating system der hedder TrueSkill (udviklet af MS). Det er MEGET indviklet, og jeg tør ikke give mig i kast med at sætte det op. Dog er der en meget fin detalje. Alle spillere har en RATING, og en USIKKERHED. Usikkerheden er en +/- værdi.
Lad os antage at min RATING er 25, og min usikkerhed er +/- 10. Det betyder at min SKILL er mellem 15 og 35 (25 +/- 10).
Ud fra dette får jeg en LEVEL der hedder 15, altså min minimums SKILL. I TrueSkill, er systemet 99,9 % sikker på at jeg som minimum har en skill level på 15, men det er muligt at den faktisk er 35.
Jo flere kampe jeg spiller, jo mindre bliver min USIKKERHED, i takt med at systemet "indsamler" flere data (kampe) om mig.
Som udgangspunkt skal spillerne kun se på deres LEVEL (RATING - USIKKERHED), men USIKKERHEDEN giver et godt billed på, hvor præcist LEVEL afspejler spillerens færdighed.

Dette meget indviklede system, håber jeg at kunne koge om til noget mere simpelt (på bekostning af sikkerhed for rette rating). Det kan godt væer at det bliver for indviklet, og så dropper jeg det gerne, til fordel for noget mere simpelt. Det vigtigste må være at der er en hvis tillid til systemet.

6rating system? Empty Sv: rating system? Tirs 14 Jun 2011 - 10:26

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

gode pointer Anders!

systemet som Lundse foreslog til udregning af rating er det der bruges internationalt til skakspillere... umiddelbart vil jeg mene at det nok er det mest gennemtestede og præcise værktøj vi får.

det sagt, så vil jeg også gerne hoppe på en nemmere udgave af et hvilket som helst system, bare der bliver noget at regne på, og et system til at logge kampe osv...

7rating system? Empty Sv: rating system? Man 20 Jun 2011 - 13:49

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

I lørdags snakkede vi om et meget simpelt rating system, som er som følger:

- alle deltagere starter med en rating på 100 pts.

efter hver kamp udregnes der en ny rating efter metoden

(Modstanderens rating/Egen rating) x A + Egen Rating = Ny rating

A er en variabel som er forskellig alt efter om man vinder, spiller uafgjort eller taber. den er 3 hvis man vinder, 1 eller -1 hvis man spiller uafgjort og -3 hvis man taber. I tilfælde af uafgjorte kampe er A 1 for den spiller med lavest rating (underdog'en) og -1 for den spiller med højest rating (overdog'en). der rundes altid af til nærmeste hele tal (inklusiv 0).

I tilfælde af multiplayer spil er det de 2 spillere med lavest rating og de 2 med højest rating der udregner deres nye rating med hinanden.



8rating system? Empty Sv: rating system? Man 20 Jun 2011 - 13:53

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

Du må aldrig kunne få 0 i rating. Den funktion du har stillet op er ikke defineret for x=0, hvor x er din egen rating. Derfor må der skulle rundes op til nærmeste hele tal.

Det siger matematikeren selv Razz

9rating system? Empty Sv: rating system? Man 20 Jun 2011 - 14:39

princelarming

princelarming
Barbar Barber

Det vigtigste lige nu er ikke at finde på et system, men at finde på en måde at logge alle kampene på...

Derudover synes jeg at vi burde undersøge, finde og derefter implementere nogle forskellige rating-systemer, og så lave en sammenlagt score...
Der er givetvis visse systemer som tager højde for ting, som vi slet ikke har overvejet endnu, som vi derfor bør undersøge...

Men Log først Teach

Sponsoreret inhold



Tilbage til toppen  Besked [Side 1 af 1]

Lignende emner

-

» uofficielt point system

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum