S P L A T
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
S P L A T

S P L A T forum


Du er ikke logget ind. Log ind eller registrer dig her.

Pagten mellem Haddan og Fenter

+2
Helge
rass
6 deltagere

Gå til side : Forrige  1, 2, 3

Go down  Besked [Side 3 af 3]

51Pagten mellem Haddan og Fenter - Page 3 Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 14:20

rass

rass
Halv-elver Bondemand

I øvrigt har i ret i at at situationen bliver en anden når greven og gamle fenter dør, måske skal vi udskyde alliancen til det sker, men så må vi finde på en anden reel grund til dette tætte samarbejde, ud over at vi er hippie venner.

52Pagten mellem Haddan og Fenter - Page 3 Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 14:34

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat


Haddan:
- Hjælp med opklaring (I er trods alt gode venner fra gammel tid, og måske Haddans eneste 'rigtige' ven han kan betro sig til, og ovenikøbet en
snedig en af slagsensom kan finde og skaffe meget)
- Støtte til at få de største Chefkontor i militærlegen når der skal udpeges en (Konens projekt fordi hun er ambitiøs på Haddans vegne)

Fender:
- ? En eller anden form for position / post støtte Haddan kan hjælpe med at give Duros ?
- ?

/J

53Pagten mellem Haddan og Fenter - Page 3 Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 14:38

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Men igen,

Så synes jeg vi skal holde lidt igen og vente på Helges mening om det hele. Det er jo ham der i sidste ende bestemmer.

/J

54Pagten mellem Haddan og Fenter - Page 3 Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 14:38

rass

rass
Halv-elver Bondemand

Vi kunne også sammen smadre storebror Fenter når gamle Fenter dør og gøre Duros til baron af hele fenter...?=aggresiv militær alliance. Måske finde på at han har raided Duros len ulovligt, hvis han ikke gør det af sig selv og bruge det som et påskud.

55Pagten mellem Haddan og Fenter - Page 3 Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 14:40

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Ellers må vi også bare være klar på at skulle 'lave lidt om' på os selv og på antagelse og verden.
Når vi er gået i gang som vi er uden samme ideer om verden, politik, magt mm, så må vi også være klar på at der kan komme situationer hvor det kunne være smart at ændre lidt.

Vi er trods alt så store at vi godt kunne se ud over at småting ville blive ændret hen af vejen i starten.

/J

56Pagten mellem Haddan og Fenter - Page 3 Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 14:41

Rune

Rune
Founder

Det bliver aldrig det samme igen!! :Gollum: Razz

http://splatcup.goalsoccer.net

57Pagten mellem Haddan og Fenter - Page 3 Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 14:48

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

Du må ikke misforstå mine udtalelser Rass. Jeg er enig i at der er op til flere gode grunde til at vi skal alliere os. Og selvom jeg har sikret mit len så kan det aldrig skade at få endnu en ven Smile

Jeg siger bare at der er tale om en mere ligeværdig aftale end der er blevet lagt op til i løbet af den her tråd. Da der i forvejen ikke er ondt blod mellem os, snarere tværtimod, vil der ikke være nogen grund til at "cementere" aftalen grundigere end med en aftale om at forsøge at gifte slægterne sammen når der kommer børn i Fenter-huset. Det betyder ikke at der er lovet nogen førstefødte eller lignende væk, men at begge parter er enige om at det er en god aftale og at vi desuden synes det kunne være sjovt at være svigerforældre til hinandens børn.

Derfor synes jeg egentlig at Janus udkast er udmærket
Janus skrev:
- Gælder I tyve år.
- Dybt venskab og politisk støtte.
- Militær forsvarsalliance (defensiv) gælder i alle besiddelse i vores land. Mest symbolsk for Haddan da Fender ikke er stærkt.
- Arbejde mod at få gift familien sammen engang, så fremt det passer ind under de store alliancer. Det vil sige ingen førstefødte, og ikke Krølle. Kun hvis det rent faktisk passer ind under det andet.
- Arbejde mod at få 'udvekslet' vores børn så de kommer til at kunne lide hinanden og os alle sammen. Ikke i en år række, men evt et halvt år om året i et stykke tid.

"Hemmelig del"
- Hjælp til opklaring og straf af Mord
- Støtte til valg af Haddan arving til Militær-Chef (eller hvad fanden det nu hedder)

For min skyld kan vi godt gøre det mere klart, hvad Fenters støtte til opklaring og hjælp til posten som militær-chef dækker over.

En sådan alliance er også billig for Haddan, hvis vi forudsætter at der mit len allerede er ret godt sikret. Til gengæld giver det os en nedskreven og reel aftale om at støtte op om hinanden.

Der kunne også indføres noget med nogle handelsaftaler imellem de to len. Ikke mindst fordi Fenter får en masse fra imperiet, som ellers er dyre varer og haddan har adgang til gode skove med masser af gode skind som også er dyre varer.

Bare tanker

58Pagten mellem Haddan og Fenter - Page 3 Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 14:55

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Hvis man endeligt skulle i gang med at nedskrive en solid grund til at være sammen,
Så kunne man gå ind og ændre lidt i præmisserne, således at Haddan har været med til at sikre Fender, fra dengang hvor det blev Fenders ( eller noget efter)
Fra dengang hvor Ras blev chef i Haddan.
Og at Krølle derfor allerede havde taget aktiv del i et 'forsvar' af sit land, og at deres venskab har været en del af grunden til at de er blevet enige omdet.

Så er der reelt et samarbejde allerede...

Det var bare en ide, hvis folk insisterede på at der skulle den slags på banen.

/J

59Pagten mellem Haddan og Fenter - Page 3 Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 15:06

princelarming

princelarming
Barbar Barber

Den idé kan jeg bedre lide, end at kæmpe længe og tyndt om ordlyden af en eller anden aftale, som blev smidt ind "fordi vi jo skal hænge sammen"...

Tænk det igennem, og smid et par fordele for begge parter på banen, og så kører den proverbielle pony sgu da! Wooden horse

60Pagten mellem Haddan og Fenter - Page 3 Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 15:08

Rune

Rune
Founder

Jeg tror stadig at der bliver taget lidt for let på Duros' bror. Det kan godt være at han har meget at miste hvis han kaster sig ud i en militær overtagelse af lenet, men der er mange andre måder at kringle den på. Fx med små "ubetydelige" stridigheder om grænsen (mange bække små, gør et stort len). Fx med angreb skjult som røvere og banditter. Her kunne Reodric samtidig claime at han bliver nødt til at rykke ind på lillebrors jord for at beskytte lenet og faktisk hele Aringil mod at det virker som let bytte for ivrige røvere. Duros har jo et stort ansvar overfor sit len. Hvis han ikke kan passe ordentligt på det kan han ikke have det. Hvis Toron derimod allerede har udstationeret nogle soldater til at tage sig af beskidte røverbander på Duros' len, så ryger den undskylding. Det behøver heller ikke kun være i form af soldater at Toron hjælper til. Det kunne også være i form af våben og træning til Duros' egen lille politistyrke.

Selvom det er set før at lillebror også får en del af kagen, så tror jeg generelt at dem der sidder på magten i de forskellige familier helst ser at det ikke sker. Det ville være en trussel for mange af dem hvis det pludseligt bliver normen. Det ville også være en trussel for Aringils fremtid, da for mange opdelinger vil skade husets samlede styrke. Faktisk vil jeg sige at der med fordel kunne sløjfes nogle af underfamilierne. Smile

Bare nogle tanker. Smile



Sidst rettet af Rune Tors 7 Apr 2011 - 15:12, rettet 1 gang

http://splatcup.goalsoccer.net

61Pagten mellem Haddan og Fenter - Page 3 Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 15:12

rass

rass
Halv-elver Bondemand

Okay den er købt. Men tro ikke at Toron forventer andet end et fint prinse-princesse bryllup mellem sin yngste søn og Duros ældste tøs, såfremt hans lænder kan avle en sådan!

Long live the Fenter-Haddan Axis!



Sidst rettet af rass Tors 7 Apr 2011 - 17:30, rettet 1 gang

62Pagten mellem Haddan og Fenter - Page 3 Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 15:18

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Som sagt bare en lille ide.

Ved ikke selv om jeg bryder mig om den.
Og vi skal stadigvæk vente på Helge.

Synes dårligt om fysiske soldater semi-permanent på Fender jord, det er ikke en god ide.
Det prinsesse bryllup har jeg vist tilkendegivet min holdning til før.

/J

63Pagten mellem Haddan og Fenter - Page 3 Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 15:31

princelarming

princelarming
Barbar Barber

som sagt: Face to face er at foretrække...

64Pagten mellem Haddan og Fenter - Page 3 Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 15:42

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

Jeg er helt klart med på en alliance der peger tilbage fra før spilstart. Hvordan den præcist ser ud kan vi så sætte helt fast i sten på søndag. Jeg ved ikke om der skal være permanent udstationerede politimænd fra Haddan hos mig, men det er da i hvert fald en af de ting vi kan snakke lidt om.

Så nu glæder jeg mig til søndag kl 08:35 i åbyhøj

65Pagten mellem Haddan og Fenter - Page 3 Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 19:22

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

ok, nu har far fået fri fra arbejde.

1) det er fint at der har været samarbejde mellem Haddan og Lower Fenter tidligere. det er plausibelt eftersom de er naboer.

2) det er ikke sket tidligere at et len er blevet "skåret op" for at belønne en adelsmand med det. bror føler sig trådt på.

3) bror er meget meget mere farlig en pointene siger. alle random muggers og assassins der vil jer til livs over guld eller gods står hellerikke på arket. Bror er på fordi han er særlig, som krølle siger: "det er normalt at være på god fod med sin broder", men det er du ikke, og det gør dig fucked, fordi du har 1/5 af alle andre lords i forhold til hær/resourcer(ikke-udenlandske)/land.

4) Haddan og Lower Fenter er 2 FAMILIER inden for det samme hus, tidligere var Duros med i Fenter FAMILIEN og nød godt af deres beskyttelse og gunst (ud over grevens) men nu er han sin egen FAMILIE. den skal han bygge videre på og det er vigtigt for ham og den at den blir stærk!

5) du har helt klart haft noget tid til at cementere dine holding i Lower Fenter, men der er nul telefax i TL 4 og du har også lige dine udenlanske kontakter der skal passes, samtidig med dit politiske spil for hele huset, som trods alt tager en hel del i dit virke, så det er slet ikke usandsynligt at du ikke er helt så 100% på det hele som du kunne være... og hvad hvis din bror anskaffede sig grevens gunst ved en mørk hemmelighed, hvad så???

6) jeg synes vi skal tage den over bordet på søndag, men jeg troede vi skulle spille i lystrup???

7) janus, jeg synes ikke du tager lodret fejl, men at du overvurderer Lower Fenters position.

Cool ægteskab mellem de 2 FAMILIER vil netop betyde at der sendes et klart signal fra Aringils stærkeste FAMILIE at de anerkender Lower Fenter som en egenrådig FAMILIE i Aringil huset -> ikke en dårlig ting.

9) det er klart at Bosco har allieret sig med Duros, der er jo intet at tabe og alt at vinde, og mest muligt potentiale at køre på for jer begge to, så jeg synes ikke du skal ændre i ham, idet han, som vi har snakket om, har haft sin del af spillet om at få Duros placeret der hvor han er.

10) husk at selvom det er et tyndt, eller hvad det nu er, argument at det er narrativt, så er det nederen hvis der er nogen der siger nej, bare for at sige nej... fundamentet i fex. teater-sport er at alle siger altid ja...

11) se 6.

66Pagten mellem Haddan og Fenter - Page 3 Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 19:30

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Ja vi spiller i Lystrup, hence the posts in the other topic.

- Jeg har behov for at ændre i ham af de grunde anført tidligere, netop at vi slet ikke ser storpolitik på samme måde. At vi er så uenige i analysen.
Derfor vil jeg have utroligt svært ved at sidde og vurdere hvordan jeg synes det bør være, hvis du kommer til helt helt andre konklusioner. Det vil gøre mig til en halvrådden ekspert. Vi anskuer tingene på to forskellige måder ser det ud til.

/J

67Pagten mellem Haddan og Fenter - Page 3 Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 20:42

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

ad 3) Men så kunne vi bare lige så godt have skrevet bror på til fuld point* da vi gjorde og ikke have gjort som vi gjorde. Grunden til han blev skrevet på som han gjorde var i hvert fald den gang, at han netop ikke var så pisse farlig som der bliver lagt op til nu. Han følte sig trådt på ja, men kunne i hvert fald ikke gøre noget så længe far var i live, og han ville måske heller ikke gøre noget når far døde. Men skidt pyt vi ændrer bare hans beskrivelse på søndag.

ad 4) hus/familie/len vi er vist ikke helt enige om definitionerne og hvem der skylder hvem alliance. Det var min opfattelse at man indenfor samme hus skulle have en meget god grund til at komme op og toppes, og at hvis der var nogen der kom op at toppes så ville det være noget som den øverste myndighed i huset ville søge at stoppe så hurtigt som muligt, netop for at huset ikke skal se svagt og splittet ud udadtil. Sådan forstår jeg nu at det ikke hænger sammen. Det er langt mere every man for himself. Derfor giver det mening at hvert len er nødt til at have nogle stærke bånd til nabolenerne (selvom stamtræet, som Rune også siger, ikke ligger op til dette).

ad 5) tid? tja men vi snakker altså som sagt 3-5 år og der findes brevduer hvis det er akut. Det kan godt være der ikke er telefax men til gengæld har jeg haft tid nok. og nej selvfølgelig har jeg ikke 100% sikkerhed, men selvom jeg fik haddan 100 gange i ryggen ville jeg ikke have 100% sikkerhed.

ad Cool Det er faktisk et rigtigt godt argument for et ægteskab, hvis altså vi forudsætter at det er som du siger every man for himself og ingen skylder nogen noget indenfor huset, det er kun gennem ægteskab i levende generationer at fred skabes. Men hvis det er sådan burde min far sgu nok have giftet mig væk for længe siden. Måske endda 2 gange.

ad 10) Jes vi skal også sige ja især fordi det får det hele til at glide lettere. Men det er bare federe hvis man kan se sin karakter handle på den måde andre beslutter han handler.

ad 11) Jes jeg er enig, jeg skulle bare lige lidt mere Smile



* Jeg har alligevel for mange ulemper i forvejen.

68Pagten mellem Haddan og Fenter - Page 3 Empty Sv: Pagten mellem Haddan og Fenter Tors 7 Apr 2011 - 21:17

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

der er nemlig en balancegang i forhold til allegiance. læs beskrivelserne i GURPS campaings side 509-510. De to former der skal lægges særligt mærke til er Dictatorship (monarchy) og Feudal. Aringil og Arvandor som helhed er en Feudal (med bureaucracy variationen) setting. bare så vi arbejder ud fra samme udgangspunkt på søndag...

Sponsoreret inhold



Tilbage til toppen  Besked [Side 3 af 3]

Gå til side : Forrige  1, 2, 3

Lignende emner

-

» Sleaze mellem spillere!

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum