S P L A T
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
S P L A T

S P L A T forum


Du er ikke logget ind. Log ind eller registrer dig her.

Regler for opbygning af turnering

Go down  Besked [Side 1 af 1]

1Regler for opbygning af turnering Empty Regler for opbygning af turnering Søn 14 Sep 2008 - 14:03

andbruu

andbruu
Captain

Alle der ønsker et mere overskueligt word dokument kan kontakte Anders BC per tlf eller sms 28349911

Regler for opbygning af turneringer

Tribunalet har på baggrund af andres og egne ideer udarbejdet et regelsæt for hvordan ethvert medlem af vores liga kan starte og køre en turnering, hvad enten det gælder en firemands turnering en fredag aften eller den nye Canibal Cup.
Under arbejdet med dette regelsæt havde vi nogle faste linier vi arbejdede ud fra, hvad end de var besluttet fra start eller viste sig selv i løbet af processen:
• Alle deltagere i en turnering skal have indflydelse på deres mulighed for at vinde.
• Der skal være tilstrækkelig lighed for alle typer hold.
• Kampe vindes ved at score flere mål end modstanderen.
• En præmie er noget der giver dit hold en gevinst som der ikke er let tilgængelig.
• Vi laver et skelet, hvor vi forventer at alle vil komme med nye og/eller bedre ideer til at udvikle dette.

Med venlig hilsen

Tribunal I
Asbjørn, Janus og Anders

Opbygning
Reglerne fokuserer på hvor stor en præmiesum en given turnering skal have, og hvilke alternativer til guldmønter en præmie kan indeholde. Præmiesummens størrelse afhænger først og fremmest af hvor mange deltagere der er i en turnering, men andre forhold kan også have en indflydelse på dette ved kunstigt at justerer antallet af deltagere. Når denne tekst henviser til antallet af deltagere menes der hvor mange trænerer med hvert sit hold der stiller op i turneringen, men når der tales om turneringens størrelse henvises der til den justerede værdi.

Commissioner
Den person der står for turneringen kaldes commissioner, men er i denne tekst forkortet COMMI. Det er ham eller hende der har ansvaret for turneringen, men også har det (næsten) afgørende ord i alle sager inden for turneringen. I situationer hvor COMMI ikke kan finde den rette afgørelse, eller hvor der er stor utilfredshed med en afgørelse truffet af COMMI, kan der rettes henvendelse til det siddende tribunal.

Turnerings størrelse og præmiesum
Som udgangspunkt svare turneringens størrelse til antallet af deltagere.

Størrelse Præmiesum
1* 10K
2* 30k
3* 60k
4 100k
5 150k
6 210k
7 280k
8 360k
9 450k
10 550k
11 660k
12 780k
13 910k
14 1.050k
15 1.200k
16 1.360k
* Der skal minimum være fire deltagere i en turnering, men størrelsen kan blive justeret til mindre.

Justeringer
Følgende forhold kan justere turneringsstørrelsen:
• Tilbagevendende turnering +1. Den tredje gang, og alle efterfølgende gange en turnering spilles justeres dennes størrelse med +1. Som udgangspunkt må turneringen ikke ændre sig, men små, nødvendige ændringer kan godkendes af det siddende Tribunal. Kun turneringer der bliver varslet (se nedenfor) kan få status af at være tilbagevendende.
• Varsel +1. Med en uges varsel på SPLAT forum justeres en turnerings størrelse med +1.
• Minimum antal kampe +0 til +2. En turnering der kræver at hvert deltagende hold spiller mindst en eller to kampe justeres ikke, mens et minimum på tre til fire kampe justeres med +1, og minimum fem eller flere kampe justeres med +2.
• Dedikeret turnering +1. For turneringer med minimum tre kampe per deltager justeres størrelsen med +1, hvis deltagende hold ikke må spille kampe uden for turneringen. Spiller hver deltager minimum fem kampe, kan COMMI beslutte at der må spilles en kamp uden for turneringen. COMMI fastsætte nærmere regler for dette.
• Begrænset deltagelse: Hold -1. For en turnering der kun tillader bestemte hold justeres størrelsen med -1. COMMI skal vælge fra en af nedenstående grupper:
o Elves: High Elves, Wood Elves, Dark Elves, Pro Elves.
o Stunty: Halflings, Goblins, Underworld.
o Human: Humans, Norse, Amazons, Chaos Pact.
o Bashy: Orcs, Dwarves, Chaos, Nurgle, Khemri.
o Undead: Undeads, Necromantic, Khemri, Vampires.
o Jungle: Amazons, Slaan, Skaven, Lizardmen.
o Grudge: Humans, Orcs, Dwarves, High Elves.
o Chaos; Chaos, Nurgle, Chaos Pact, Chaos Dwarves.
o Wicked: Dark Elves, Skaven, Chaos Pact, Underworld, Vampires.
o Goliath: Lizardmen, Ogres, Halflings, Goblins.
o Greenskin: Orcs, Goblins, Ogres, Chaos Dwarves, Underworld.
• Begrænset deltagelse: Team Value -1. Ved at justerer størrelsen med -1, kan deltagelse i turneringen begrænses til hold i følgende kategorier:
o Nye hold
o Hold der ikke betaler spiralling expenses.*
o Hold der betaler spiralling expenses.*
* I de to overstående tilfælde medregnes også spillere der har skaden: Miss next game.

Udbetaling af præmier
Præmiesummen fordels som foreskrevet af turnerings COMMI, så at de bedst placerede får en større præmie end de laverer placerede (senere diskuteres ekstra præmier – disse indgår ikke i denne fordeling).

Da turneringer ikke kun handler om at vinde guldmønter, skal en del af præmien udbetales i alternative præmier. Senere følger en liste af disse præmier, og hvor stor en del de udgøre af præmiesummen.
Der skal altid udbetales alternative præmier for mellem 1/3 og 2/3 af præmiesummen, og ikke mere end 2/3. Dog kan der altid udbetales 150k i guldmønter, hvilket kan betyde en turnering uden alternative præmier hvis denne har en størrelse på seks eller mindre.

Ved alternative præmier der belønner en spiller frem for et hold, bestemmer COMMI hvordan denne gives.
Der opfordres til at COMMI er opfindsom med navne til de alternative præmier.

Alternative præmier
o MVP 50k. Der gives en MVP til en spiller.
o Team MVP 300k. Der gives en MVP til alle spillere på et hold.
o Healing Scroll 100k. En gang, kan holdet gøre brug af en ekstra apothecary eller Igor.
o Personlig træner 150k. En gang, inden man slår terningerne for en stigning kan man dikterer udfaldet til at være en dobbelt, og derved få adgang til at vælge mellem flere færdigheder. Vær opmærksom på at dette ikke giver adgang til stigninger i egenskaber.
o Fan Favourite 150k. En spiller får færdigheden Fan Favourite. Spillerens værdi stiger med 30k-
o Klippekort: Troldmand 150k. Tre gange, kan holdet købe en inducement troldmand med en rabat på 50k.
o Klippekort: Healing 150k. Tre gange, kan holdet købe en inducement apothecary eller Igor med en rabat på 50k.
o Klippekort: Stjernespillere 100k. Tre gange, kan holdet købe en inducement stjernespiller med en rabat på 50k.
o Klippekort: [Bestemt] Kortbunke [Kortbunkens pris]. Tre gange, kan holdet købe et inducement kort fra den pågældende bunke med 50 % rabat (oprund rabatten op til nærmeste 10k).
o Helbredelse 400k. En gang, under post-game, kan træneren for et hold fjerne en permanent skade fra en spiller, eller genoplive en spiller som døde I kampen (andre hold kan ikke genoplive den faldne spiller hvis de ellers havde muligheden).
o Omskoling 400k. En gang, I post-game, kan træneren vælge en spiller der på ny ruller for alle de stigninger som spilleren måtte have. De nye resultater skal accepteres over de gamle.
o Hurtig 600k. En spiller får +1 til MA som den næste stigning – dette afgøres i stedet for at rulle terningerne.
o Holdbar 600k. En spiller får +1 til AV MA som den næste stigning – dette afgøres i stedet for at rulle terningerne.
o
o Fleksibel 800k. En spiller får +1 til AG MA som den næste stigning – dette afgøres i stedet for at rulle terningerne.
o
o Stærk 1.000k. En spiller får +1 til ST MA som den næste stigning – dette afgøres i stedet for at rulle terningerne.
o


Ekstra inducement
Det er op til COMMI om der gives guldmønter til at købe ekstra inducement kampene, og hvor mange. Dette kan variere alt efter hvor man er i turneringen.
COMMI skal vælge en af følgende kategorier hvor guldet kan bruges:
o Kun til kort.
o Kun til andet end kort.
o Til alt.

Afviklingstempo
Der må stilles krav til at deltagere kan spille op til en kamp per uge.

Afviklingsform
COMMI skal vælge en af følgende modeller for afvikling af turneringen.
Nogle af disse navne kan være de samme som vi bruger I daglig tale om andre forhold, men bruges her som de bruges i ”den virkelige verden”.
I nogle tilfælde kræver modellerne et bestemt antal hold. Er der flere deltagere end der er plads til, må udvalgte hold spille kvalifikationskampe.
De to metoder der kan bruges til at udvælge hold er: Team Value og tilfældighed.
o Cup. Dette er en knockout turnering der er opbygget som en pyramide.
o Turnering. Der spilles et indledende gruppespil hvor efter et eller flere hold fra hver gruppen går videre til slutspilles som forløber som et knockout forløb.
o Liga. Hvert hold spiller mod alle andre hold en eller flere gange. Det hold med flest point til slut er vinderen. Alternativt skal der afholdes en finale mellem de to højest rangerende hold.

Point
COMMI skal vælge en af følgende modeller for hvorledes der gives point efter hver kamp, med mindre der spilles knockout.
o Fire point per kamp. Vinderen får fire point hvis taberen ikke score mål. Vinderen får tre point og taberen et point hvis begge hold score mål. Begge hold får to point hvis kampen er uafgjort.
o Op til tre. Vinderen får tre point, og taberen nul. Uafgjort giver et point til hvert hold.
o Femten +/-. Hvert hold får 15 point, plus et per mål de selv har scoret og minus et for hvert mål modstanderen har scoret. Alternativt starter taberen på 10 point.
o Alt eller intet. Vinderen får et point. Der gives ikke point til taberen, eller hvis kampen ender uafgjort. Alternativt skal kampen altid afgøres, som beskrevet nedenfor ved knockout.
Knockout
Hvor en kamp kræver en vinder, typisk i en knockout turnering, er proceduren som følger.
1. Efter de to første halvlege er endt uafgjort skal påbegyndes en tredje halvleg. Der trækkes lod om hvem der starter.
2. Vinderen er den der først score et mål.
3. Ender tredje halvleg uafgjort afgøres kampen ved terningeslag.
Fuldførelse og bortfald
Mindst 80 % af en turnerings kampe skal påbegyndes, ellers kan der ikke gives nogen præmier.
Hold der bortfalder under eller før turneringen, kan erstattes af et andet hold under en træner der hidtil ikke har deltaget i turneringen. Dette skal dog godkendes af COMMI og den næste træner til at møde det nye hold. Desuden skal holdet også overholde andre adgangskrav for at deltage i turneringen.

Opfordring
Alle der kunne tænke sig at lave en turnering skal være velkommen til at spørge Tribunalet til om nogle af de overstående regler kan bøjes, ændres eller nye kan føjes til. Som eksempel kan det nævnes at en turnering med ekstra meget fluff muligvis kan søge om en opjustering af størrelsen.

Udvikling
Som altid er det bedste sted at træffe dit lokale Tribunal på SPLAT forum, men send lige en sms hvis du vil fange tribunalets opmærksomhed med det samme.
Brug SPLAT til at komme med gode forslag til disse regler, eller påpeg hvor der er mangler.

Tanker
Tribunal I har gjort tanker om, på et senere tidspunkt at udvikle flere modeller til de punkter hvor en sådan skal vælges, eller bløde op for modelstrukturen.
Tribunal I har ikke glemt muligheden for at vinde mutationer, men lige nu har vi valgt at lade denne mulighed stå på standby.
Tribunal I har tænkt over hvordan man kan lave en trofæ præmie (team re-roll), men intet godt bud har set dagens lys.

RFOAT v0.9 beta

Tilbage til toppen  Besked [Side 1 af 1]

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum