S P L A T
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
S P L A T

S P L A T forum


Du er ikke logget ind. Log ind eller registrer dig her.

templates

+3
Janushedemann
princelarming
Helge
7 deltagere

Gå til side : Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Go down  Besked [Side 5 af 6]

101templates - Page 5 Empty Sv: templates Tors 6 Jan 2011 - 17:27

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

Jeg synes ikke det er så svært at finde rundt i, men det kan selvfølgelig også bare være ham. Jeg synes det er fint vi betaler for wealth og status alt efter hvor meget vi vil have af det. Jeg synes også det er rigtig godt at vi har fået en ide om hvilke allies/dependents vi har, og jeg synes det er en rigtig god ide vi ikke skal betale for dem. Jeg synes det fungerer fint som oversigt over hvad man ca skal regne med huset kan og ikke kan. Samtidig er det også rigtig fint at vi bruger nogen point på noget der nok kommer til at være meget relevant i forhold til vores spil. Hvor mange penge kan vi tillade os at bruge? Hvor dybt skal vi bukke når vi står foran kongen? og mere i den retning. Det er fedt nok at vores karakterer har en eller anden base som er givet og de point vi får til at købe ind for kommer til at adskille os fra mængden.

Jeg er glad - jeg har efterhånden fået bygget mig en god fin hønsefin karakter der kan trække mangen en diplomat rundt i manegen.

102templates - Page 5 Empty Sv: templates Tors 6 Jan 2011 - 17:52

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

præcis krølle!

103templates - Page 5 Empty Sv: templates Tors 6 Jan 2011 - 18:12

princelarming

princelarming
Barbar Barber

Det er måske meget relevant for dig, men ikke relevant for os andre... Adelsfruen er ikke interesseret i hvor mange penge hun/hendes mand har (hun ved det nok ikke engang) så længe der er penge til at kjoler og mousserende vin... Hendes reputation/Rank i adelen er mindre vigtig end hendes tøjsmag og fashion sense...
Så det har jeg det lidt vanskeligt med at skulle betale points for...

Min pointe er derfor (stadigvæk): Templates gratis, og afvigelser afregnet ved kasse et!

Krølles karakter skal stadigvæk smide points efter hans independent income og extra wealth, siden det er en definerende og markant anderledes feature ved hans noble, fremfor andre nobles...

Reducering af points for karaktererne, det ved jeg nu ikke... Jeg har snakket med Janus, som igennem flere kommentarer herinde har gjort udtryk for samme holdning som vi snakkede om: at det er svært/umuligt at bygge samfundets spidser, til en værdi af 150 points, uden at de bliver ensidige eller "flade"... Det er selvfølgelig blot en mening, som man kan være enig eller uenig i...


104templates - Page 5 Empty Sv: templates Tors 6 Jan 2011 - 21:29

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

din karakter skal købe status 2 (10 pts) og comfortable wealth (10 pts) + social stigma (-5 pts) ialt 15 pts, ligesom companions. adelsfruer har også cirka ligesåmeget at sige som companions. deres wealth er en art underhold og deres cost of living er 1 lavere end deres status (pga at de ikke selv bestyrer deres gods osv), så de har en bunke penge til dem selv i form af en slags "representations konto"...

105templates - Page 5 Empty Sv: templates Tors 6 Jan 2011 - 21:36

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

jeg vil gerne demonstrere greven, som er en af samfundets spidser bygget for 150 points.

5 levels status = 20 pts (1 level fra wealth)
Filthy rich = 50 pts
hele noble pakken (som er gratis for nobles i denne setting)
formal educations 5 pts
andre fordele for omkring 10-15 pts

ST 12: 20
DX 11: 20
IQ 12: 40
HT 11: 10

ulemper for 50 pts + 5 quirks

weapon skills for omkring 10-15 points

political/social skills for omkring 20-30 points

and done.

husk han har sine advisors og de andre noble at falde tilbage på, så han behøver ikke være meget mega sej til noget specielt...

106templates - Page 5 Empty Sv: templates Tors 6 Jan 2011 - 22:01

rass

rass
Halv-elver Bondemand

En greve er ikke greve ret længe på andet end en pansat borg hvis han ikke er multimillionare 1(wealth level 5)...jeg ser ikke hvordan du kan skære 25 i dette karakter eksempel så en greve må være mindst 175p

107templates - Page 5 Empty Sv: templates Tors 6 Jan 2011 - 22:06

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

greven er mere end 175 pts, han er nok nærmere 250 pts... pointen var at der sagtens kan laves en samfundsspids for 150 pts...

synes sådan set det er et meget lille antal "locked points" jeg har påtvunget jer, og at det hellerikke er "døde" point idet i får masser af muligheder for dem...

EDIT: hvis den overstående karakter fjernede 1 lvl IQ eller DX får han de 20 points han mangler til filthy rich... så kunne greven sådan set godt være en 150 pts karakter...

108templates - Page 5 Empty Sv: templates Tors 6 Jan 2011 - 22:10

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

enig med Rass ud over at det selvfølgelig kun er 20 point han kommer til at mangle da han får en ekstra level status for multimillionaire 1.

så din greve er ca 170 point, men det gør heller ikke noget

109templates - Page 5 Empty Sv: templates Tors 6 Jan 2011 - 22:12

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

check EDIT ovenfor...

110templates - Page 5 Empty Sv: templates Tors 6 Jan 2011 - 22:20

rass

rass
Halv-elver Bondemand

Point taken. Men greven kunne også være en træls nar med 9 i IQ og ST og få point i skills det ville bringe hans samlede pris ned på omkring 75p...Jeg mener ikke nobility skal være all powerfull men der skal nogle point til at fylde dem ud. det er jo heller ikke sjovt hvis vi alle ender ud med en 11-11-12-12 linje i forskellig rækkefølge. Vi skal jo ikke ligefrem spille social realistisk 1. divisions fodbold..nærmære i the NBA.. Basketball

111templates - Page 5 Empty Sv: templates Tors 6 Jan 2011 - 22:23

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

du er så smart og det er jeg bare slet ikke - ok du vinder denne omgang.

Du behøver da heller ikke sådan en kedelig statline med de muligheder vi er givet nu tæller selv en 9-10-15-12 det er der da rigeligt rum til hos mig. Det eneste problem jeg har er at der slet ikke er plads til alle de mange skills jeg skal have mig Razz

112templates - Page 5 Empty Sv: templates Tors 6 Jan 2011 - 23:20

princelarming

princelarming
Barbar Barber

Jeg er enig i at det ikke er mange "låste" points du siger vi skal have... Jeg klager heller ikke over låste points...

Jeg er til gengæld lidt utilfreds over hvilke points der er låste, og hvilke der ikke er...

Det var i hvert fald hvad jeg prøvede at skrive...

Templates, som de laves i GURPS, er pakker, som afregnes som hele størrelser... (eller i vores tilfælde, ikke afregnes) Derfor synes jeg det er lidt mærkeligt at gøre advantages til en del af en sådan template, og så derefter vælge ting fra templaten som man skal betale for, mens andre ikke skal betales for...
Alt eller intet, og jeg stemmer overraskende nok på intet...

113templates - Page 5 Empty Sv: templates Tors 6 Jan 2011 - 23:25

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

ok bimse i read you, men hør lige... hvis ALLE spillerne har den samme fordel så kan man ligeså godt fjerne den ud af regnestykket, ikke? ligesom når man løser ligninger...

det er irrelevant med alle de allies, for de ALLE har dem i større eller mindre grad, offset af deres dependent, duties og enemies i større eller mindre grad. men hvis vi skal lave nit-picking over det så stop alle character creation nu, så laver jeg de templates færdige og deler points ud på ny, når jeg har justeret i forhold til dem, men jeg kan sige jer; resultatet bliver det samme...

114templates - Page 5 Empty Sv: templates Tors 6 Jan 2011 - 23:44

princelarming

princelarming
Barbar Barber

Jeg synes bare at den her helhjertede, men ukoordinerede definering af hvad en adelsmand har/kan/må er lidt for tynd... Dermed mener jeg så også at karakterskabelsen, på samme måde er helhjertet, men ultimativt dårligt timet...

Det er heller ikke rigtigt at alle karaktererne har samme fordele... Allies ville ikke nødvendigvis høre efter mig, Janus eller Runes karakterer, hvis ikke vi havde vores sires ord med i en lille pose... Desuden er det faktisk netop en af grund-idéerne i Templates, at de dækker alle de fælles-træk som karakterer der har samme sociale eller raciale baggrund har... At vi så er enige om at der er petitesser (fjerne, lidet kendte adelshuses oldgamle glemte alliancer i brevform i et fjernt tårnværelse og lignende) som ikke skal med i den slags templates, er fint nok... Det ændrer dog ikke på hvad templates er, og hvordan de skal, og ikke skal bruges...

For min skyld ville det være fint at standse karakterskabelsen, få afklaring på de her ting, og så fortsætte bagefter... Men det er bare for min del, fordi jeg ikke har den fjerneste anelse om hvilke templates/grundidéer jeg har at rette mig efter, når jeg ser på min karakter...

115templates - Page 5 Empty Sv: templates Fre 7 Jan 2011 - 0:02

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

igangsæt karakter dannelse igen... men med følgende ændringer...


hvis i vælger at spille en adelsfrue får i 237 points

hvis i vælger at spille en Companion får i 191 points

hvis i vælger at spille en adelsmand får i 214 points.


der er en ulempe cap på 50 points (ulemper fra templates tæller ikke med)

man køber hele sin template til den pågældne karaktertype. de står herunde:

Noble template: [94]

Allies (household guards) (size: 11-20; FoA: quite often; points: 50%) [32], Allies (immediate family) (size 6-10, FoA: Quite often; Points: 100%) [57*], Allies (House nobles) (size: 21-50, FoA: Quite Rarely; Points: 100%) [24*], Allies (House Host) Size 1001-10000; FoA: quite rarely; Points 50%) [23*], Claim to hospitality [5*], Legal immunity (secular law) [10*], Status 2 [10], Tenure [5*], Wealth (wealthy) [20] total [186]
* (deduction from duty (house) -5%)

Dependents (immediate subjects) (fewer than 0%, acquaintance, Quite rarely) [-15], Dependents (female and child relatives) (25%, loved one, quite often) [-40], Duty (immediate family) (quite often) [-10], Duty (house) (fairly often) [-5], Duty (kingdom) (quite rarely) [-2], Enemies (other noble houses) (rival) [-20] total [-92]


Companion template: [56]

Allies (Patrons household guards) (size: 11-20; FoA: fairly often; Points 50%) [16*], Allies (Patrons immediate family) (size 6-10, FoA: Fairly often; Points: 100%) [28*], Claim to hospitality (House) [2*], Legal Immunity [5*], Patron (150%, almost all the time) [30*], Status 1 [5], Wealth (comfortable) [10] total [96]
* (deduction from duty (Patrons House) -5%)

Duty (Patrons immediate family, quite often) [-10], Duty (Patrons House) [-5], Duty (Patron) (almost all the time) [-15] Enemies (other noblehouses) (watcher) [-10] total [40]


Noble Lady template: [102]

Ally (wetnurse) (almost all the time, 25%) [3], Allies (Husbands household guards) (size: 11-20; FoA: quite often; points: 50%) [32*], Allies (Husbands immediate family) (size 6-10, FoA: Fairly often; Points: 100%) [28*], Allies (Husbands House nobles) (size: 21-50, FoA: Quite Rarely; Points: 100%) [24*], Allies (House Host) Size 1001-10000; FoA: quite rarely; Points 50%) [23*], Allies (Fathers household guards) (size: 11-20; FoA: quite rarely; points: 50%) [8**], Allies (Fathers immediate family) (size 6-10, FoA: quite rarely; Points: 100%) [14**], Allies (Fathers House nobles) (size: 21-50, FoA: Quite Rarely; Points: 100%) [24**], Allies (House Host) Size 1001-10000; FoA: quite rarely; Points 50%) [23**], Claim to hospitality (Fathers house)[5**], Claim to hospitality (Husbands house)[5*], Legal immunity (secular law) [10*/**], Status 2 [10], Tenure [5*/**], Wealth (comfortable) [10] total [224]
*(deduction from duty (Husbands house) -5%)
**(deduction from duty (Fathers House) -5%

Dependents (Children) (loved ones, fewer than 0 %, almost all the time) [-60], Duty (Husbands immediate family) (almost all the time) [-15], Duty (Fathers immediate family) (Fairly often) [-5], Duty (Husbands house) (fairly often) [-5], Duty (Fathers House) (Fairly often) [-5], Duty (kingdom) (quite rarely) [-2], Enemies (other noble houses) (rival) [-20], Social Stigma (valuable property) [-10] total [-122]

så er der vist ikke mere i den...

116templates - Page 5 Empty Sv: templates Fre 7 Jan 2011 - 0:56

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

lige et spørgsmål. De 40 point der er for female relatives og kids og sådan. Får man også dem når man er ugift og er det så bare søsteren der tæller eller hvad?

117templates - Page 5 Empty Sv: templates Fre 7 Jan 2011 - 1:13

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

det er catch-all description på børn, gamle, svage, syge og så videre i din familie/hus som du bliver nødt til at tage dig af... alle noble har den

118templates - Page 5 Empty Sv: templates Fre 7 Jan 2011 - 4:01

rass

rass
Halv-elver Bondemand

Også betaler adelsmænd stadig netop 15p for settingen iforhold til de andre, selvom vi selv skal upgrade videre på vores status og wealth? Og de der templates kræver jo en gurps proffesor. Bare fordi man kan lave regler for alt er det jo ikke ligefrem noget man skal stræbe efter. Det gør spillet alt for tungt og computer agtigt.

Jeg fatter ikke helt hvad der sker er der gået bror og bror lort i den? Så lad os da hellere lave karaktere som vi synes de skal være for x point og stikke dem ud til godkendelse. Jeg er sgu ligeglad om en anden har 50p mere end mig sålænge min karakter kan bidrage med noget sejt og særligt og at jeg vel og mærke kan få enderne til at nå sammen.

Problemet i GURPS i denne sammenhæng er at der kun findes en slags point og ikke opdelte point ligesom i world of darkness hvor skill, attribute og sociale/baggrund point er adskilte. Det er selvfølgeligt vigtigt at systemet bakker settingen op og jeg tror det er den ene brorlorts ærinde(bimse). I gurps sammenhæng kræver det normalt et supplement på ca 150s og derefter mangler der stadigt noget

hmmm det bliver simpelt hen nød til at blive mere enkelt en den der template...måske noget med at status koster 10 eller 15p pr level og så inkludere: penge(iforhold til staus), allies iforhold til hvilket hus(jo mere staus jo stærkere bånd til allies) man tilhører og gradvist øget retsikkerhed mm.

comp. kunne få noget andet en allies-contacts eller artefacts

Hvis man vil have ekstra penge(krølle) eller gæld må det ordnes med ind. income og debt.

Kvinder er som udgangspunk fars/husbonds status -1, men kan ellers agere på fuldt nieaveau mhs allies osv


dette ville betyde at companions og ridderhustruer betaler 15p for status level 1, riddere 30 for staus 2 og landedlords 45 for status3.



Sidst rettet af rass Fre 7 Jan 2011 - 12:24, rettet 1 gang

119templates - Page 5 Empty Sv: templates Fre 7 Jan 2011 - 8:40

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

det jeg har skrevet betyder at man enten kan skrive sin template på og betale point for den, hvormed man inkassere det nye antal point til at bygge karakter for, eller man kan forsætte med at bygge karakter for 150 pts og så bruge 30 på status/wealth som noble eller 15 som adelsfrue/companion og resultatet er det samme... forskellen er bare at nu er det skrevet ned... er egentlig lidt ærgelig over at skulle have brugt al det her tid på at alle skulle finde ud af at hele showet gir det samme.

byg jeres karakter som i vil, med template og nye point eller med 30/15 points låste til wealth/status og for 150 points...

120templates - Page 5 Empty Sv: templates Fre 7 Jan 2011 - 12:50

princelarming

princelarming
Barbar Barber

Razz har ret... Systemet burde understøtte det "feel" som settingen gerne skulle skabe, og hvis systemet ikke er godt/nemt/tilgængeligt i den forbindelse, så er det ikke et særligt godt system ;-) (vil ikke begynde den store "GURPS-er-et-dårligere-system-end-bla-bla-bla"-debat igen, men det viser da lidt en svaghed i systemet, ikke?

Hvis folk ikke mener der er behov for en afklaring i forhold til Nobles, Noblewomen og Companions, så glæder jeg mig da til at se jeres karakter-ark...

Med hensyn til overskueligheden, så kan man jo bare "short-hans"-style skrive sin templates navn på i både advantages og disadtatages, og så notere eventuelle afvigelser fra templaten nedenunder... Ikke vanvittigt uoverskueligt, og så står tingene stadigvæk på skemaet...

Bimse er lidt træt (og syg...) af den her snak, men det kommer nok stadigvæk af at jeg ikke var der til den uformelle opstart i sommerhuset...

121templates - Page 5 Empty Sv: templates Fre 7 Jan 2011 - 13:02

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

der er ikke noget galt med systemet, der skal bare en mængde "det vi allesammen ved, men som vi ikke skriver ned, fordi vi allesammen ved det" puljer, med ting som feks. adelshuse blir pissed off når man messer med deres medlemmer eller betroede medarbejdere i adelshuse nyder godt af en vis anseelse...

mener du (bimse) der er yderligere behov for afklaring?

122templates - Page 5 Empty Sv: templates Fre 7 Jan 2011 - 13:05

rass

rass
Halv-elver Bondemand

Det bliver rigtig fedt når vi hver morgen hver skal rulle 6 gange for vores dependents, duties og enemies for at se om nogle melder sig på banen....herefter kan vi så tage vores pose med terninger og begynde at rulle efter allies til at hjælpe med dagens problemer. Sådan lidt social realistisk som kun gurps kan det, men også absurd i rollespilssammenhæng især når din bedste mor(immidiate family, quite often) bliver bortført/eller syg for 4. gang og man må forlade gruppe for at hjælpe hende igen.
Det bliver endnu federe når den gamle enemy melder sig på banen med en hær(crit. på apperance rullet) foran borgen men at man ikke klare apperance rullet for garnisionen(allygroup hird)

Claim to hosp. har ikke noget med nobles at gøre..det er en broderskabs trait sad lige og læste på den igår. Hvis du ejer dine bønders jord giver det ikke meget menning at skrige ind i hovedet på husfar at du altså har ret til hans seng, status og penge klare det udenfor egne besiddelser vil jeg mene.

Og Helge du undre dig over det giver det samme? det forstår jeg ikke du har jo selv give differentierede point så det har du vel selv sørget for.
Hvis template løsningen vælges så skal template værdien ikke indgå i vores karakter-point(synes jeg)



Sidst rettet af rass Fre 7 Jan 2011 - 13:10, rettet 1 gang

123templates - Page 5 Empty Sv: templates Fre 7 Jan 2011 - 13:10

Rune

Rune
Founder

Jeg synes sgu det er rigtig fint med afklaring på hvilke skjulte ting vi allesammen render rundt med. Og når vi har det på denne måde i en template, er det vel nemt at printe ud og have i baghånden/hovedet, og så ellers bygge en karakter ovenpå. Sådan har jeg det i hvert fald.

Jeg regner ikke med at vi skal til at slå for hver enkelt ally og enemy hele tiden, da det vil ødelægge spillet, men det behøver vi jo heller ikke. Sådan som jeg ser det, er det skrevet ned nu for at vi alle har overblik over hvad vores karakterer går rundt med til dagligt.

http://splatcup.goalsoccer.net

124templates - Page 5 Empty Sv: templates Fre 7 Jan 2011 - 13:12

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

jeg undre mig ikke over at det giver det samme, jeg konstaterer at det gør det...

claim to hospitality er til de øvrige huse, som jo så også er enemies...

jeg forstår ikke hvad det her handler om nu... templaten er for at understrege hvad en noble kan hælde ud over sine fjender og hvad han har af pligter og tjanser... det handler ikke en bjælde om spillet, fordi ALLE har dem... det er jo det samme for de andre nobles, så det er ligemeget... det vigtige er hvordan jeres wealth er i forhold til de andre og status er i forhold til de andre...

125templates - Page 5 Empty Sv: templates Fre 7 Jan 2011 - 13:14

rass

rass
Halv-elver Bondemand

Og som Churchill sagde "gurps is the worst form of roleplaying system, except for all the others that have been tried"

Sponsoreret inhold



Tilbage til toppen  Besked [Side 5 af 6]

Gå til side : Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Lignende emner

-

» Astronaut templates

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum