S P L A T
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
S P L A T

S P L A T forum


Du er ikke logget ind. Log ind eller registrer dig her.

Formalia Obnoxicae 2010

+5
R-kølle
Helge
Janushedemann
gakkedulla
princelarming
9 deltagere

Gå til side : Forrige  1, 2, 3, 4  Næste

Go down  Besked [Side 2 af 4]

26Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Ons 14 Apr 2010 - 13:54

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

Køllen er enig med Janus, og har overskudet fra sidste obnox, jeg forestiller mig at det bliver startkapital til TÅÅÅÅST i år

27Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Ons 14 Apr 2010 - 13:56

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Det lyder fint, jeg synes egentlig det samme burde være tilfældet for øl. Man ku sagtens få folk til at lægge penge ud for øl forud (måske 50-100 kr per mand hos dem der ved de vil drikke) og så lave det på den måde.
Hvis der så kommer et overskud kan det bruges på næste Obnox, eller en sommerfest elign..

/J

28Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Ons 14 Apr 2010 - 13:57

princelarming

princelarming
Barbar Barber

Helt enig... Var lidt rundforvirre tover sidste års Øl/Tååst-cirkus, og at der rent faktisk var profit...

Fair nok at eventuelle udlæg skal dækkes, men helst ikke mere end det...

Der var nogle penge i en kasse, where is it now??

29Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Ons 14 Apr 2010 - 13:59

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Jeg er glad for at det ser ud som om der er koncensus på området. Jeg var meget forarget over at høre (var jo på Balkan) at der var nogen som havde tjent penge på at stå for salgt af Øl/Tåst sidste år..

Hvis det samme gør sig gældende i år synes jeg det vil være beklageligt...

/J

30Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Ons 14 Apr 2010 - 14:22

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

tror krølle har pengene...(citat: Køllen er enig med Janus, og har overskudet fra sidste obnox, jeg forestiller mig at det bliver startkapital til TÅÅÅÅST i år)

@ janus: det er vel et spørgsmål om hvordan man anskuer det, for der havde vel ikke været nogen der havde løftet et øjenbryn hvis der var blevet sat penge til ved det, eller hvad? det er jo et gamble at slå en øl-bod op og jeg var fanme glad for at der var en sidste år, så man ikke skulle rende i brugsen hver eneste gang man lige skulle have en ny 6-pack... og det er egentlig også lidt mærkeligt at sige at det er beklageligt når ens kammerater tjener penge...?

jeg er pensonligt fløjtende ligeglade hvem eller hvad der står for øl-bod og tååst-bod, men synes det ville være ærgeligt for obnoxicon at skulle dække et eventuelt underskud, med penge der ikke er der. jeg stemmer for øl-bod og Tååst-bod...hvis der er nogen der vil arrangere dem er det cool for mig og hvis der er nogen der gør det i obnoxicons navn, er det også cool med mig, bare der ikke er underskud...

31Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Ons 14 Apr 2010 - 14:30

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Jo Helge, jeg synes faktisk det er beklageligt at mine kammerater / Kammerat tjener penge på at sælge øl til mig.
Jeg er ret sikker på at folk også ville kikke lidt hvis fx næste år jeg bestemte mig for at stå for øl i thy, og at jeg ville tjene 1-2 kr. per stk solgt...

Og nej, det er sgu ik et gamble at sætte en ølbod op som sælger øl til folk man kender...

Jeg er også ret sikker på at en øl bod aldrig ville få underskud. Der sælges kun øl til os (mere eller mindre det samme crew som i thy) og jeg har da aldrig oplevet at der var underskud i thy som ik blev dækket af dem som drikker øl, i stil med "øhhh drengene, der blev drukket 45 øl igår, men der er kun 30 streger, er der ikke lige nogen som gider at skrive lidt extra på for dem de drak i går men ikke fik skrevet"Folk skriver dem på...

Så ja Helge, jeg synes faktisk det er forkasteligt at sælge øl til sine venner i sådan et arrangement for at tjene penge.. jeg sælger heler ikke øl til folk jeg inviterer til rolle / brædtspil for at tjene penge, de kan højest få lov at betale det de koster der jeg købte dem...

/J

32Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Ons 14 Apr 2010 - 14:43

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Det her skal ikke ses som et angreb på den / de personer som solgte sagerne sidste år, jeg ka faktisk ikke huske hvem det var og er også lige glad..

Som sagt er det ikke et angreb på dem personligt, men derimod et 'forsvar' af vores alle sammens fællesskab og hygge hvor man ikke sælger sager til hinanden for at tjene. Jeg vil ikke betale for en andens ophold fordi jeg vælger at drikke øl og køre tåst ind..
Det er et hyggeligt sammenhold og arrangement blandt gode venner, hvor jeg egentlig ikke mener at en sådan butik hører hjemme...

Sådan ser jeg på det...

/J



Sidst rettet af Janushedemann Ons 14 Apr 2010 - 15:22, rettet 1 gang

33Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Ons 14 Apr 2010 - 14:58

Rune

Rune
Founder

Undskyld jeg blander mig i diskussionen. Smile

Janus, det er selvfølgelig ikke cool at venner udnytter hinanden til at tjene penge, men hvor er retfærdigheden i at alle betaler et fast beløb (fx 100kr) og så er der fri bar...? Der vil altid være nogen der udnytter dette langt mere end andre. Hvis der derimod er en bod og hvis dem der står for øl og toast lægger overskuddet fra forrige år i årest budget, så er det vel mere fair end det faste beløb (som kan udnyttes i langt større grad)?.

Men efter min mening vil det ikke gøre noget at dem der tager ansvar også får en lille skilling ud af det. Det er kun retfærdigt at man får lidt til et par ekstra øl. Når man laver en toast bod kunne man nemt forestille sig at man ender med at stå med for meget toast når Obnoxicon er slut...og hvad gør man så? Det er vel en risiko.

Men siden jeg ikke er helt så inkarneret Obnoxikaner som jer, så følger jeg bare hvad der bliver aftalt. Jeg er bare glad for at i holder noget. Dancing orc
Det er selvfølgelig godt at have principper, men man bliver også nødt til at udvælge med omhu hvad man vil kæmpe for, ellers bliver livet nemt til én lang krig...(kunne det ikke være et gammelt kinesisk ordsprog)?

http://splatcup.goalsoccer.net

34Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Ons 14 Apr 2010 - 15:04

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Derer ikke nogen som snakker om fri bar med fast indskud. Det jeg mente var at de folk som alligevel mener de kommer til drikke for mere end fx 100kr så kunne starte med at smide dem i øl kassen... På den måde for man start kapital til indkøb.

Mht tåst, så kunne man jo købe ind over flere gange (indkøb er meget tæt på!) så man ikke starter med at købe ind til 100000 tåst og ender op med at give dem til mormor...

Jeg mener stadigvæk det er forkasteligt at tjene penge på hinanden... det vil jeg faktisk egentlig ik være med til...

/J

35Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Ons 14 Apr 2010 - 15:30

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

hvad betyder det her:
Janushedemann skrev:
Jeg mener stadigvæk det er forkasteligt at tjene penge på hinanden... det vil jeg faktisk egentlig ik være med til...

/J
er du ikke interesseret i at deltage i obnoxicon hvis der er nogen privat personer der sælger øl og tååst eller vil du i så fald selv medbringe dine øller?

bare lige for at få clearing...

H

36Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Ons 14 Apr 2010 - 15:32

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Selvfølgelig ville jeg deltage.

Jeg ville dog helt sikkert ikke købe øl hos dem som sælger øl hvor der indgår profit.
Det synes jeg ikke er i orden.

Hvad jeg så vil gøre hvis jeg kommer i den situation ved jeg ikke. Måske medbringe selv, måske underbyde dem af princip...

/Janus

37Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Ons 14 Apr 2010 - 15:34

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

det er fino med mig...

vi ser hvad sker...

H

38Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Ons 14 Apr 2010 - 15:36

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Det gør vi..

Bare lige for at understrege det igen: Det er ikke for at kravle op på den moralske kæmpe hest, ej heller at kritisere dem som solgte sidst.

Jeg synes bare det handler om hvad der er kosher og hvad der ikke er.

Jeg synes ikke at det er kosher at tjene penge på sine venner...
Det svarer lidt til at sige man køber ind til rolle, og så charger 250 kroner for samlet mad selvom det kun kostede 200 kroner...
Det er faktisk dårlig kosher synes jeg...

Mine 50 cents...

/Janus

39Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Ons 14 Apr 2010 - 15:43

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Faktisk kunne jeg godt tænke mig at høre hvad folk generelt synes om denne her diskussion,
om de synes det er god kosher eller ej ?

Så hvad er folks holdninger til dette ??

/Janus

40Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Ons 14 Apr 2010 - 16:08

princelarming

princelarming
Barbar Barber

Hey Dudes

Jeg synes heller ikke det er Kosher... Fair nok at hæve prisen for at dække eventuelt svind, eller lignende, men et reelt overskud mener jeg ikke man skulle lave... (såfremt man snakker om enkeltpersoner)

Så hellere lave en community pool til at starte på (hvor folk smider i efter behov/evne) og så modregne dette senere... Eventuelt overskud burde komme alle til gode, og ikke enkeltpersoner...

41Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Ons 14 Apr 2010 - 17:05

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

Hold da kæft en masse larm der lige pludselig kom herinde Razz

Så vidt jeg husker var der et ganske beskedent overskud på bajere sidste år, til gengæld for at de penge havde dem der stod for øl og tåååst til gengæld hentet øllene og samlet tååååstne sådan at de var lige til at smide i tååååsteren. Det var også de samme mennersker der stod for at få returneret emballagen igen. Derfor synes jeg egentligt ikke at der er noget galt i at de kom hjem med en 50'er eller hvor meget det nu var, vi kan lige så godt indse at det var betydeligt lettere med enhedspris, frem for 3 forskellige lister alt efter hvad man gerne ville have.

Når det er sagt mener jeg at der indtil videre har været overskud på øl/tåååst salget og der i og for sig ikke er nogen grund til at dette overskud ikke går til connen sådan at der bliver råd til lokaler og T-shirts osv. Altås køllen har ikke så ondt i røven over at der var nogen der tjente penge sidste år (jeg synes ikke det er forkasteligt, der var trods alt også noget arbejde i det), men jeg synes at vi i år skal prøve at lade connen tjene pengene i stedet og så se om der er nogen der sørger for at der bliver købt øl og tåååst.

42Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Ons 14 Apr 2010 - 17:40

princelarming

princelarming
Barbar Barber

det er bare en lidt mærkelig situation, når der er opgaver (tååst-samling og ølhentning) der er profit-givende, mens andre (fejning, oprydning, madlavning, opvask og tilsvarende) ikke er det...

I say, pool our resources, and let the proceeds go to next years Dr. Nielsen!
(læs: Con'en, selvfølgelig skal pengene ikke gå til skod-sprit!)

43Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Ons 14 Apr 2010 - 19:53

Rune

Rune
Founder

Hvad hvis alt overskud gik til næste års Obnox, ville det ikke være mere fair så? De eneste der ville tabe på det er vel dem der ikke kommer til næste år...eller hvad?

Jeg vil ihvertfald gerne købe hvis nogen satte en toast-bod og øl-bod op. Så længe prisen er for at sikre at dem der står for det ikke taber penge på det, og ikke for at tjene penge, så gør det sgu ikke mig noget at betale et par øre ekstra for en toast og en øl, i forhold til hvad det havde kostet mig at hente og købe det i brugsen. drunk

Bare min hum(b)le mening.

http://splatcup.goalsoccer.net

44Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Tors 15 Apr 2010 - 23:30

gakkedulla

gakkedulla
Menneske Stimand

Jeg plejer at lave tååsts. Det gjorde jeg forrige år fordi ingen andre gjorde det. Der var intet budget for tååst på obnox. Ergo var der ingen penge. Ergo var der ingen tååsts. Folket skreg på tååsts.

jeg købte ind og regnede ud hvad jeg skulle tage for dem i nærmeste hele krone således at der ikke var underskud. Buh-fucking-huh hvis der er nogen der har ondt i røven over det.

Men den her diskussion er faktisk vigtig fordi den handler om det organisatoriske ved obnox. Hvis der skal være et regnskab og et budget der inkluderer mere end det absolutte minimum som vi plejer at køre så skal vi til at holde møder og organisere folkens. Hvis ikke er vi faktisk som jeg ser det nødsaget til at satse på at alle forsyner sig selv og/eller forsyner de andre inden for de rammer der må anses for rimelige.

I øvrigt var det mig der var "nogen" sidste år og solgte øl. Jeg vil godt lige i den forbindelse fortælle at jeg købte alle rest-øllene fra obnox og at vi drak dem sammen i kollektivet. Der er sgu da ingen der tager på obnox for at være geskæftige på de andres bekostning. Men jeg synes det er super vigtigt at der ikke er en der skal stå med en regning til sidst. Langt vigtigere end at der er en der ender med et lille overskud fra nogle skide mariekiks med skumfiduser imellem.

Men i år skal jeg da nok fremlægge mit regnskab for stasi således at vi kan afsætte tre mand til at gennemgå det for fejl mens de andre spiller 40k.

Som jeg ser det står valget som sagt mellem en højere grad af budgetering + organizing og en situation der ligner den vi har haft de sidste par år. Jeg synes ikke organiseringen skal sluge tid på selve obnox, så hvis det er så pisse uretfærdigt, at der er nogen der henter bajere mod at sikre sig mod svind, så synes jeg i skal holde nogle møder om hvordan i organiserer ølsalget.

Jeg glæder mig til at kunne købe øl af obnoxicon til 2,25 istedet for 3 kr.

45Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Tors 15 Apr 2010 - 23:41

gakkedulla

gakkedulla
Menneske Stimand

Ok - der var jeg måske lidt sur.....

Det er en god idé at obnox står for det hele, men der skal findes et udlæg og der skal gives sikkerhed til dem del lægger ud. I øvrigt kræver det arbejde. Det skal så også tilvejebringes, men mon ikke vi finder ud af det.

Det er en god idé og jeg foreslår at de visionære lægger ud, henter øl og klapper tåsts. Så puler jeg vores resources imens sunny

46Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Fre 16 Apr 2010 - 9:34

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

2 gakke: jeg synes det er ok.

hvis obnox skal stå for det, skal det ikke inkludere møder eller organisering for min regning. gider simpelthen ikke bruge min con tid på andet en hammer, hygge og så min sure tjans som super-ansvarlig i forhold til lokalerne.

jeg vil gerne betale 65 øre per øl for at slippe for at skulle afbryde mit hammer for at gå i brugsen efter øller...

jeg forstår ikke helt hvorfor diskussionen er kommet så langt ud. jeg vil have øl til min con. hvis der er mere pis med det her, tager jeg selv mine øl med. punktum.

Keep it simple!

H

47Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Fre 16 Apr 2010 - 10:22

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

Keep it simple NOW! bitches

Jeg har talt pengene i obnoxkassen der er 397,5 kr, det er ca 3 kasser øl og 0 tåååst. Derfor bliver der igen i år behov for et indskud til obnoxkassen sådan at den kan købe øl og toast til constart. Men det er ikke det store problem hvis dem der kommer om torsdagen og hjælper med at stille op lige husker at tage lidt cool cash med som de så kan betale for connen med så er der en startpulje til mad, øl og toast.

Jeg har ikke noget imod at hente øllene ligesom vi plejer at gøre det, men jeg er ikke den store fan af at klappe toast så kom glad og klap nogle toast en eller anden.

@gakke: enig i din første post, prøver bare at skrue ned for galden Razz

48Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Fre 16 Apr 2010 - 10:35

princelarming

princelarming
Barbar Barber

In the spirit of dismantling and disarmament, I'd like to make a retraction:

Jeg var ikke klar over tingenes rette sammenhæng, og efter denne opklaring/afklaring, vil jeg gerne dementere mine hårde/misforståede udtalelser om profit-skabelse på sidste års Obnox... (Dermed ikke sagt at det er ok at lave profit på sine kammerater, men da dette ikke var tilfældet, kan jeg jo bare sige: "I stand corrected!")

Jeg har penge til at lægge en plov i kassen som start-kapital, som jeg selvfølgelig gerne vil have retur (i det omfang de ikke drikkes op, i løbet af vores con) og jeg henstiller til at andre, såfremt de har likvide midler til dette formål, gør det samme, så kassen har et udgangspunkt...

All it takes is a damned spread-sheet, som vi kender det fra Thy... Det tager en halv time før og en halv time efter con'en, og det er tid (og penge) well spent efter min vurdering... Kosher??

49Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Fre 16 Apr 2010 - 10:41

andbruu

andbruu
Captain

Som en af de få liberalister i hele samlingen, vil jeg også larme:

Jeg er ligeglad med hvad folk tager for øl (det er Looo også har han sagt). Hvis de er for dyre, kan jeg sku selv slæbe mig op til butikken og hente en kasse.
Jeg kan kan ikek få ondt nogen steder hvis der er nogen der vil tjene penge, så længe jeg ikke er tvunget til at betale dem.

Og det er netop pointen.

Jeg syntes at connon´skal stå for så lidt så muligt, så jeg ikke (som for 2 år siden) bliver tvunget til at smide 200,- kroner på sidste-dagenm, fordi nogen ikke har tænkt over de indkøb de lavede.

Hvis obnox skal stå for en masse, så skal der være et ordenlige regnskab, og en (eller to) der har ansvaret for det. Der skal ikke være fem til ti gutter der alle vil blande sig.

Hvis det var op til mig (muhahaha - mere magt) skulle obnox kun opkræve for morgenmad og lokaler, og et risiko gebyr hvis der sker skader. Det var også fint "nok" sidste år, men der skal ikke mere fasist kon styring med.

I år vil jeg ikke dække tab der skyldes at folk ikke har tænkt sig om før de har købt ind. Det er også en grund til at det er fint at øl koster +1 krone. For så slipper jeg for at smide 100,- kroner i øl kassen når den ikke stemmer (hvis jeg er sikker på at jeg har betalt min og kaptainens andel).

HUSK. der er ingen tvang om at købe øl og tååst i boden. Man kan selv bestille en pizza og gå i kiosken.

@ bjorn: Jeg så lige at du har posted mens jeg har skrevet. Ud fra overstående kan du nok regne ud at jeg ikke vil smide kapital i nogen pulje. Jeg betaler for indgang - thats it.

PS: hvor og hvornår bestiller man en t-shirt.

50Formalia Obnoxicae 2010 - Page 2 Empty Sv: Formalia Obnoxicae 2010 Fre 16 Apr 2010 - 11:38

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

Min ide var netop at man betalte for indgang og ikke andet, disse penge skulle så kunne bruges til at købe mad, øl og toast og indtil der ikke er kommet nok penge ind kan der ikke købes nok øl. så enkelt så enkelt.

Jeg er egentlig ligeglad med hvem der står for køb af øl om det er connen eller en anden, jeg synes bare ikke at vi skal forvente at der er nogen der gør det for os og jeg synes det er federe at vi følles ligger ud for øllene end at det er en der står med hele udlægget. Men det er bare mine 5 cent.

T-Shirts bestilles på obnoxicon.dk men jeg tror der er bestilt lidt i alle størrelser.

Sponsoreret inhold



Tilbage til toppen  Besked [Side 2 af 4]

Gå til side : Forrige  1, 2, 3, 4  Næste

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum