S P L A T
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
S P L A T

S P L A T forum


Du er ikke logget ind. Log ind eller registrer dig her.

kluns til Arvandor

+2
R-kølle
Helge
6 deltagere

Gå til side : 1, 2, 3  Næste

Go down  Besked [Side 1 af 3]

1kluns til Arvandor Empty kluns til Arvandor Fre 14 Jan 2011 - 11:02

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

et sæt "ordinary clothes" koster 20% af cost of living (og giver -2 reaction (eller mere) i situationer hvor formal clothes er påkrævet)

et sæt "formal clothes" koster 40% af cost of living

et sæt "stylish formal clothes" koster 80% af cost of living og giver +1 reaction i situationer hvor formal wear er påkrævet

et sæt "fashionable formal clothes koster 200% af cost of living og giver +2 reaction i situationerne ovenfor

et sæt "flamboyantly fashionable formal clothes" koster 400% af cost of living og giver +3 til overnævnte reactions...

bare lige så i kan købe det kluns der passer sig...



2kluns til Arvandor Empty Sv: kluns til Arvandor Fre 14 Jan 2011 - 11:39

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

2 sæt af den nederste tak. De skal bare leveres inden fredag Very Happy

3kluns til Arvandor Empty Sv: kluns til Arvandor Fre 14 Jan 2011 - 12:56

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

heh til 12k per styk tongue eller sådan cirka... det er jo også præcis sådan noget man har på til kongelige audiencer.... så har kongen nemlig kun -2 reaction til dig...

4kluns til Arvandor Empty Sv: kluns til Arvandor Lør 15 Jan 2011 - 0:22

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

for øvrigt:

det er meget unormalt (som i mega sjældent) at nogen ejer mere end 1 sæt flamboyantly fashionable formal clothes, fordi de typisk rykker en level ned per år efter man har købt dem indtil lvl 1, hvor de bare er stylish... gamle men stylish...

de betyder at man (som status 2) skal smide 2k til side om måneden, for at kunne opretholde sit fine tøj, og sørge for at være med på moden...

5kluns til Arvandor Empty Sv: kluns til Arvandor Lør 15 Jan 2011 - 0:37

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

Med en månedlig indtægt på 80.000 og en udgift på 3.000 skulle det nok kunne lade sig gøre Smile

6kluns til Arvandor Empty Sv: kluns til Arvandor Lør 15 Jan 2011 - 0:42

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

men der er også så meget andet du skal bruge penge på også... bestikkelse, luksusludere, små børn etc...

7kluns til Arvandor Empty Sv: kluns til Arvandor Lør 15 Jan 2011 - 0:50

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

husk også lige at en bankuet koster 500$ per person der deltager...

plus prisen for gæster generelt.

8kluns til Arvandor Empty Sv: kluns til Arvandor Lør 15 Jan 2011 - 2:42

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

I din cost of living ligger der udskift af tøj inkluderet.
Dvs med mindre der sker et eller andet med tøjet specifikt, så har du hele tiden det tøj der er listet under starting gear.

/J

9kluns til Arvandor Empty Sv: kluns til Arvandor Lør 15 Jan 2011 - 12:15

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

jeg har læst reglerne.

det er det specifikke tøj med bonusser jeg taler/skriver om.

10kluns til Arvandor Empty Sv: kluns til Arvandor Lør 15 Jan 2011 - 13:17

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

Husk også at som ambassadør - altså når mit hus betaler for min cost of living over status 2 skal jeg ikke selv betale de 9k der er forskel mellem 2 og 3. Der kunne man forestille sig at nogle af disse ting var inkluderet - I'm just saying it not spraying it Very Happy

Men helt sikker når nu jeg ikke har fået lov til at have penge som snot er jeg nødt til at begrænse mig en smule. Det havde været lettere hvis jeg havde haft 800.000 om måneden i stedet - det ville også give bedre mening Propeller

11kluns til Arvandor Empty Sv: kluns til Arvandor Lør 15 Jan 2011 - 13:38

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Dit hus betaler 0 ting af det du skal betale Smile
Med mindre du kaster en fordel efter dig selv der gør det.

Du er effektivt status 2 og lever som sådan som det, dvs du betaler cost of living som status 2.

Din Courtesy rank / Courtesy status som ambassadør giver dig så det extra notch op af i hof sammenhænge, fordi du så er repræsentant for hele din familie.
Det vil fx nok betyde at du har nemmere ved at få foretræde hos kongen osv. Én mindre minus i nogen sammenhænge mm.

Når du så holder fester som ambassadør elign så skal der betaler ved kasse ét:)

Du får ik noget dækket af andre med mindre du har betalt for det igennem point..

/J

12kluns til Arvandor Empty Sv: kluns til Arvandor Lør 15 Jan 2011 - 14:46

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

janus har helt ret.

huset betaler nada for dig. du betaler for det. man kan sige at grunden til at du har den wealth du har, i forhold til din status er netop at du er ambassadør. det er en art reprensentationskonto...

i din cost of living er inkluderet: huset indhold og tjenestefolk, Bosco, udskifting i garderoben + mam.

det du selv skal betale er basically: din fancy tøj, selskaber (cirka en-2 om måneden for mellem 10 og 20 gæster til en værdi af 5-10.000), banquet (når lejligheden kræver det, for 20-50 gæster til en værdi af 10-25.000) disse sociale arrangementer er selfølgelig med til at give dig et godt renomé blandt overklassen...

for øvrigt... i forhold til exemplet fra B266 "what cost of living gets you" skal i huske at det er et modern exemple for TL8... i skal regne med at i har en hel del mere personale omkring jer i form af servants og vagter. i kan gå ud fra at i har personale som 1 lvl højere og at der er omkring 50% af servants vagter oveni, så Janus med status 1 har én personlig manservant, det samme har Rune, mens Krølle har en håndfuld (5) og et par vagter (3), mens Rass med status 3 har mange servants, sikkert en 10-12 stykker og en 5-6 vagter. kvinder tæller ikke med i forhold til vagter, for de har altid kun én.

find gerne på en fint navn til jeres oppassere og en lille note om personlighed etc, så jeg kan spille dem som i har forrestillet jer dem...

13kluns til Arvandor Empty Sv: kluns til Arvandor Lør 15 Jan 2011 - 15:05

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

Må krølle godt sige at han er lidt ked af at være blevet købt ned fra status 4 til status 2. Jeg vil altså meget hellere være status 3 og stadig have en courtesy rank som ambassadør. Det giver også bedre mening, hvis jeg skal have et stor hus i byen som jeg selv betaler. Det er bare min tanke.

og mht. til at betale for at være ambassadør tænker jeg at det svarer lidt til det eksempel der er i bogen side B265

A person from a good family (Status 1) who becomes president of a sizeable country (status 7) does not need to pay $60 million per month to support the assiciated lifestyle; personal jet liner, multiple mansions, security service, etc. He pays only the $1,200 per month for status 1; the state pays the difference. Someone who just wanted to live in a presidential style would have to pay the full amount himself!

Men det kan være mig der tager fejl og der er noget jeg ikke har taget højde for.

Og min rank som ambassadør skal vel egentlig købes som temporary rank el. måske endda som rigtig administrative rank?

14kluns til Arvandor Empty Sv: kluns til Arvandor Lør 15 Jan 2011 - 15:14

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Jeg vil også sige at jeg bestemt synes du burde være status 3, idet din far er status 4.
Din bror er også status 3, indtil din far død og han bliver status 4.

Så kunne du være status 3 + 1 for din courtesy amabassadør rank, som så i nogen situatione giver dig lige så meget pull som en af de lords fra din familie, som du rent faktisk repræsenterer.
Det ville også give ret god mening i forhold til ordet 'ambassadør'.

I forhold til betalingen som du nævner, så kan du have en smule ret.

Jeg vil dog mene at du rent fakisk skal have en 'rigtig' status så, dv at du ikke slipper med at skulle betale 1p, men derimod 5p.
Så vil jeg godt acceptere at du kan leve som den status højere, uden at betale det øgede cost.
Men kun i de situationer hvor du er 'på'.

Men det er også ret pseudo, og må op til Helge.

Igen vil jeg godt understrege at jeg er helt enig med Krølle i hans status show.

Efter in bedste overbevisning burde Krølle være status 3, og med extra oveni for ambassadør.

Status 2: Landless Knight
Status 3: Landed Knight

Hvis man er søn af en Lord, så er man da ok kørende.

En Søn af en konge er jo heller ikke havdelen af hans status, men en under
/J

15kluns til Arvandor Empty Sv: kluns til Arvandor Lør 15 Jan 2011 - 16:13

princelarming

princelarming
Barbar Barber

Som janus sagde, en aften i fuldskab, så er der også lidt bøvl med arve-showet...

En ældste søn af en greve hedder en... Greve! Han er sgu også greve, med den rang og de privilegier det medfører... Man skelner måske mellem hvem der står for hele huset, men rangen hedder i hvert fald det samme... Grevesønner burde så måske have en rang lavere end fatter, med en level courtesy rank, så titlen ligesom passer...

Jeg fatter ikke det der wealth-show... OVERHOVEDET!

Regner med at en eller andet gider lave den del af min karakter, for hverken jeg (eller min karakter) går særligt meget op i den slags...

16kluns til Arvandor Empty Sv: kluns til Arvandor Lør 15 Jan 2011 - 16:16

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

fuck it! i gør som i vil...

17kluns til Arvandor Empty Sv: kluns til Arvandor Lør 15 Jan 2011 - 16:17

princelarming

princelarming
Barbar Barber

Derudover er der lidt et problem med Køllens eksempel, da det ligesom så meget andet går ud fra en ret meget højere TL end den vi spiller i...

Valg til embeder er relativt sjældne i feudale samfund, enten er man den man er fordi man har skills eller fordi man har familieforbindelser...
Det kan derfor ikke direkte sammenlignes... Specielt ikke siden wealth er noget anderledes end i højere TL's...

18kluns til Arvandor Empty Sv: kluns til Arvandor Lør 15 Jan 2011 - 16:25

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

ok. jeg kan ikke forstå hvorfor det her er så svært at forstå:

Krølle er status 2 fordi han er ridder. han ejer ingen land, udover sin egen lille gård oppe i bjergene over fenter. han har derudover et Townhouse som er status 3 residens. krølle er status 2 og betaler sin CoL som om han var status 2, Aringil betaler differencen. han har IKKE status 3 pga. ambassadør posten fordi den kun gælder for nobles og anden upper class. den er lavet på en måde som et reputation +1 til overklassen men den er temporary (så den forsvinder hvis der kommer en anden)

krølles wealth er derudover hans representations konto, som han (delvist) for fra Aringil huset. i princippet er det sandsynligt at Krølle kun er very wealthy all by his lonesome, men det er hans courtesy rank (ambassadør) der gir ham filthy rich...

er det klart nu?

19kluns til Arvandor Empty Sv: kluns til Arvandor Lør 15 Jan 2011 - 16:47

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

Igen er jeg uening. Hvis det er min courtesy rank der gør mig rig skal jeg ikke betale for rig! jf. citatet ovenfor.

Derfor er jeg rig fordi jeg er rig og har noget god handel ud over at være ambassadør for huset i hovedstaden. Det er klart at huset vil betale den del af min cost of living der går til at holde mig på god fod med andre noblehouses, men Duros har altså også selv nogle penge at gøre med som han kan bruge på sprut og cerutter, hvis det er det han har lyst til.

ang. min status - hvorfor kan jeg ikke have land? og en forpagter? Det ville jeg faktisk rigtig gerne - og jeg vil også rigtig gerne have courtesy rank til status 4 fordi jeg udtaler mig på vegne af status 4 og 5 personer. Jeg repræsenterer jo rent faktisk greven, ikke kun min far i hovedstaden. Jeg har vel lov til at tage beslutninger uden at skulle rådføre mig med greven om alting - ellers er der nul grund til at have en ambassadør. Hvis mit hus er en status 3 residens er det vel ok. Det er jo trods alt mit eget - ikke et som jeg er blevet tildelt af mit house og som de derfor betaler for.

Det jeg siger er:
1/ Jeg vil gerne have status 3 (og dermed noget land)
2/ jeg vil gerne have en curtesy rank til status 4 (fordi dem jeg repræsenterer i sidste ende har status 5)
3/ Jeg vil gerne have lov til selv at være rig (på grund af handel) og huset betaler kun for forskellen mellem status 3 og 4 i cost of living. (dvs de betaler for at holde fester og underholde gæster og i begrænset omfang for lidt smart tøj)
4/ Jeg gider ikke være en pecker i mig selv - jeg vil ikke have det hele forærende af mit House - det er for nederen.

20kluns til Arvandor Empty Sv: kluns til Arvandor Lør 15 Jan 2011 - 19:23

rass

rass
Halv-elver Bondemand

hmm der flere ting på spil her. for det første og som Asbjørn også påpeger spiller vi ikke i Paris/Frankrig anno 1780 og det vælter ikke rundt, såvidt som jeg har forstået med status 3,4,5 folk i byerne. Adlen er på landet især i tl 3-4. I hovedstaden kan man måske få indflydelse hos kongen ved hoffet. Det er simpelthen uværdigt for en status 4 person at bo permanent i kongens by/hus, han har sgu sit eget hus(borg), og det er derfor kongen tager ham seriøst. Hvis man har land(landed knight) tolker jeg det klart som MEGET land, måske 500-1000 tønderland eller mere, og så sidder man på sin Borg/gods og styre det. Og den med at 2.,3.,4.,5. sønnerne kun er en status under deres fader holder ikke, mener jeg. Enten er man the man eller the mans arvetager. Hvis ikke må man bliver gejstlig eller tage til det hellige land som status 2 selvom ens fader er staus 5.
En anden ting er at status 2 i sig selv kræver at man er slået til ridder, og det bliver man vel ikke bare automatisk eller hvad?

21kluns til Arvandor Empty Sv: kluns til Arvandor Lør 15 Jan 2011 - 19:56

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

Det er alt sammen meget fint, men hvis jeg skal spille en lille pecker der i virkeligheden ikke er nogen som helst magtfaktor (fordi han ikke selv kan bestemme over sine penge og sin gøren og laden), men bare en en front for huset og kun tjener til at skabe en ramme at spille i gider jeg sgu ikke! Det er sgu ikke fedt nok at være ham. Så bliver der altså lavet om på hvilken karakter krølle skal spille. Så vil jeg sgu hellere ligge mine point i stavblender og så i det mindste være god til noget!

Og ikke fordi jeg har nogen som helst forudsætning for at udtale mig om det, men hvis Duros har handel med at andet land, og skal have styr på de mennesker han skal snakke med der er det vel ikke underligt at han holder til i hovedstaden. Det er vel forventeligt at eksotiske varer kommer til de store (den største) by(er) frem for at de kommer forbi ude på Lars tyndskids mark, hvor der kun er en enkelt at sælge til.

Jeg er enig i at hvis man er 2. søn er man nødt til at finde en plads til sig selv, der er ikke så meget at diskutere der, men det betyder ikke at min karakter ikke kan være landed - jeg kan da sagtens have afpresset greven for et lille len eller jeg kan have fået det for rent faktisk at gøre noget fedt for ham, jeg er jo ret talentfuld politisk. Derfor køber jeg jo heller ikke Heir, men betaler fuldt for både status og wealth.

Det jeg siger er:
1/ Jeg vil gerne have status 3 (og dermed noget land)
2/ jeg vil gerne have en curtesy rank til status 4 (fordi dem jeg repræsenterer i sidste ende har status 5)
3/ Jeg vil gerne have lov til selv at være rig (på grund af handel) og huset betaler kun for forskellen mellem status 3 og 4 i cost of living. (dvs de betaler for at holde fester og underholde gæster og i begrænset omfang for lidt smart tøj)
4/ Jeg gider ikke være en pecker i mig selv - jeg vil ikke have det hele forærende af mit House - det er for nederen

22kluns til Arvandor Empty Sv: kluns til Arvandor Lør 15 Jan 2011 - 20:20

rass

rass
Halv-elver Bondemand

ja det er fantastisk med krav efterfulgt af trusler. Men så foreslår jeg at vi bytter roller, at du bliver Toron og jeg bliver Duros . Det er klart nok Helges plan for spillet at der skal være en heir og en ambassadør. ikke en heir og en heir+ambassadør. Jeg ville godt kunne affinde mig mig med ambassadør rollen, men så må du også fise ud på landet og ændre dit hofsnoge-build noget.

23kluns til Arvandor Empty Sv: kluns til Arvandor Lør 15 Jan 2011 - 20:42

R-kølle

R-kølle
Menneske Svaneridder

Nu har jeg snakket med Helge - vi er blevet enige om hvordan det hele kan hænge sammen. Jeg er tilfreds og jeg tror det kommer til at fungere rigtig godt. Det er ikke fordi jeg er meget sur og truende jeg var bare lidt ked af den måde jeg følte min karakter var blevet klippet midt over. Det er jeg ikke længere nu er jeg glad og tror det bliver et rigtig godt spil.

Jeg gider heller ikke spille stavblender - jeg er alligevel ikke godt nok inde i reglerne til at kunne få nok ud af det Very Happy

Men jeg glæder mig til at introducere min fætter til hoffet - det skal nok blive rigtig godt - håber du har mere end 10 i savior faire ?

24kluns til Arvandor Empty Sv: kluns til Arvandor Lør 15 Jan 2011 - 20:45

Helge

Helge
Menneske Paladin/Troldmand

krølle og jeg har lige talt sammen, og er blevet enige om at han kommer til at være landed knight. han har fået en portion land foræret af sin fader, på grevens bud, og er dermed tildraget sig en fjende, i sin bror, som jo mistede den del af sin arv...

der er ingen ko på isen.

25kluns til Arvandor Empty Sv: kluns til Arvandor Tirs 18 Jan 2011 - 15:06

Janushedemann

Janushedemann
Halv-elver Diplomat

Nu blev der før snakket Paris og status mm.

Nu var det faktisk sådan at der præcist var status i at bo i hovedstaden og omgås kongen´mest muligt.
Derfor var der faktisk flest af de rigtig fine som brugte mest af deres tid i netop Paris og ikke ude på deres slotte og borge.
Der var stor status i at have tid til at blive i hovedstaden og tage med rundt på landsteder mm når kongen skulle til Versailles el fountainebleau.

Så er der det med sønner af fine mennesker.

Nu er det sådan af at i dansk adel fx alle sønner af en greve også er greve.

I britisk adel har den første fødte søn, altså heir apparent, ret tl at lege med sin fars titler, dog ikke den højeste. Dvs subsidiære titler.
Dvs. at en britisk duke ( som jo altid har 3-4 titler i alt) hans heir apparent må så bruge en af hans andre titler (den næsthøjeste) indtil han selv bliver duke. I nogen tilfælde vil man også i stedet bruge Faderens rigtige titel, dog med 'Yonger' bagefter.
De yngre sønner har ikke krav på at bruge nogen titler, men kan kalde sig Lord of X, selv efter deres far død og deres bror overtager.
Den titel er dog ikke arvelig, dv at hans børn ikke kan kalde sig Lord of X.

Alt dette (i forhold til sønner 2-3-4-5 mm) er det dog kun for de en smule højere titler, dvs. Duke/Marquess/Earl mm.

Er der tale om mindre adelige titler og huse, såsom Baroner og viscounts, så må yngre sønner kalder sig for 'The Honorable X ". Igen kan denne titel bruges selv efter faderens død og mens ens storebror regerer, men kan heller ikke arves af børn.

Det samme gør sig gældende for den franske adel.


Det vil sige at 2-3-4-5 sønner i adelshuse ikke par tout er lave peggars, snarere tværtimod hvis det gælder sig for status 4 og op af.
Samt at en Status 4-5-6 Lords yngre sønner har ret til at smykke sig med titler og højere status, og derfor ikke er status 2.

Det var bare lige lidt infor omkring hvordan det rent faktisk er / Var.

Det må endeligt ikke ses som om jeg kritiserer hvordan vi kører det her. Vi spiller fantasy, ikke Europæisk middelalder.
Det var bare lige for at sætte det hele lidt i perspektiv.

/J






Sponsoreret inhold



Tilbage til toppen  Besked [Side 1 af 3]

Gå til side : 1, 2, 3  Næste

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum